کد خبر 92955
۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
گام های توسعه ای ایران خودرو

پرشین خودرو: صنعت خودروسازی ایران در حالی وارد چهارمین دهه فعالیت خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی می شود که فراز و فرودهای فراوانی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هر رخداد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اعم از داخلی و خارجی از ابعاد گوناگون بر صنعت مادر کشور تاثیر گذاشته و گاهی مسیرش را ناهموار ساخته و شتابش را کاسته است.
بیان هر یک از این رخدادها، مثنوی هفتاد من کاغذ می شود و از حوصله ی این نوشتار خارج است؛ اما از این رهگذر، تنها به تحریم های صنعت خودرو و بانک ها تحت عنوان «مشت نمونه ی خلوار» اشاره می کنیم و می گذریم که هنوز هم مصائبش گریبان خودروسازان را رها نساخته است. اما با این همه، سیر صعودی و امیدوارکننده ی تحولات صنعت خودروسازی کشورمان بر کسی پوشیده نیست؛ چنانچه این روند قدری مورد مداقه قرار گیرد، می توان اذعان داشت که صنعت خودروسازی ایران با دستاوردهای گروه صنعتی ایران خودرو، بزرگ ترین خودروساز ایران و خاورمیانه معنا و مفهوم می یابد؛ ایران خودرو یعنی صنعت خودروسازی ایران.

گام های پنج ساله
در گزارش پیش رو تلاش کرده ایم برخی فعالیت های ایران خودرو را در حوزه های نیروی انسانی، میزان سرمایه و دارایی، تولید، سبد محصولات، فروش محصولات و ... که عمدتا در 5 سال گذشته انجام پذیرفته است به طور گذرا مورد بررسی قرار دهیم.
می خواهیم در باره شرکتی سخن به میان آوریم که در آغاز سال 1397 با ده ها شرکت زیر پوشش، بالاترین میزان اشتغال در کشور را به طور مستقیم و غیر مستقیم به وجود آورده است. هزاران نیروی ماهر و متخصص در واحدهای تولیدی و پشتیبانی تولید، برای رونق صنعت و اقتصاد کشور می کوشند. طبعا وجود این تعداد نیروی انسانی جوان و پویا در یک شرکت تولیدی که در عصر کنونی از آن به عنوان سرمایه های ارزشمند انسانی یاد می شود فضای کاری مناسبی را می طلبد. به همین منظور ایران خودرو با فضایی به وسعت بیش از 2 میلیون متر مکعب، لقب بزرگ ترین خودروساز در داخل کشور و منطقه ی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.
اگرچه در سال 46 این خودروساز بزرگ ایرانی تنها با 40 میلیون تومان سرمایه گذاری پا به عرصه ی تولید خودرو گذاشت اما اکنون در همین مدت با تجمیع 23 هزار میلیارد تومان دارایی و سرمایه های تلفیقی، بیش از پیش شایستگی خود را برای دریافت عنوان «بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه» از جنبه های گوناگون به اثبات رسانده است.

در همین راستا این شرکت در سایه ی کار و تلاش شبانه روزی و مسوولانه ی کارکنانش، تا حال حاضر موفق به تولید ده ها محصول با برند ایران خودرو گردیده که افزون بر پوشش بازارهای داخلی، شمار قابل توجهی از کشورهای خارجی نیز خریداران پروپا قرص این محصولات هستند. انواع خودروهای سمند، سورن، پارس، رانا، دنا، دنا پلاس، وانت آریسان و ... از جمله محصولات تولیدی برند ایران خودرو را تشکیل می دهند.
همزمان با تولید محصولات داخلی، سبد محصولات تولیدی ایران خودرو در خصوص برندهای بزرگ و مطرح خارجی نیز چشمگیر است؛ در این راستا محصولات شرکت پژو فرانسه با بیش از 10 مدل، محصولات شرکت رنوفرانسه در 4 مدل، سوزوکی ژاپن در 2 مدل شاسی بلند، دانگ فنگ در 2 مدل و سرانجام 2 مدل شاسی بلند شرکت هایما از جمله محصولات متنوع در کلاس هاس گوناگون، تولید و راهی بازارهای هدف داخلی و خارجی می گردد. البته باید خاطر نشان ساخت که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفت، در سال آتی نیز شمار دیگری از مدل های جدید تولید مشترک ایران خودرو با شرکت های خارجی طرف قرار، به سبد محصولات مورد اشاره افزوده خواهد شد و این روند برای بالا بردن سهم بازار، همچنان ادامه خواهد یافت.
در کنار تنوع محصول که از شاخص های مهم افزایش سهم بازار شرکت های تولیدی محسوب می شود، فراهم آوردن بسترهای لازم برای تنوع فروش و در پی آن بازگشت سرمایه و سود به چرخه ی تولید از اهمیت فراوانی برخوردار است. به عبارت دیگر، در تنوع محصول، سلایق مشتریان از گروه ها و لایه های اجتماعی و فرهنگی گوناگون مورد نظر قرار می گیرد و این مهم براحتی شکل نمی گیرد، مگر این که با روش های جذاب و متنوع فروش همراه باشد.

بر همین اساس و در راستای اهداف از پیش تعیین شده، برای بالا بردن قدرت خرید اقشار متوسط و یا کم درآمد جامعه، سازمان فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو در سال های اخیر شیوه های مناسب و جذابی برای پاسخ گفتن به انتظارات و نیازهای هموطنان به اجرا گذاشته است تا امکان خرید و بهره مندی آنان از خودروهای ساخت داخل را افزایش دهد؛ از این رو در سال های اخیر، همراه با افزایش تولید، شاهد استقبال کم نظیر مشتریان سراسر کشور از محصولات متنوع ایران خودرو هستیم؛ تا حدی که در همان ساعات اولیه، ظرفیت فروش اینترنتی محصول تکمیل می شود.


توسعه در ابعاد گوناگون
شرکت ایران خودرو که همواره به عنوان شرکت پیشرو در صنعت خودروسازی کشور شناخته شده است، یکی از مهم ترین استراتژی خود از سال 92 تا کنون را توسعه ی سازمان در ابعاد گوناگون تعیین کرده است. این امر در سه حوزه ی عمده شکل گرفته که نتایج آن کوتاه و تیترگونه ارائه می شود:
در حوزه ی توسعه ی مالی- اقتصادی: تبدیل شرکت از زیان دهی به سوددهی، جلوگیری از رسوب سرمایه با پرهیز از تجمیع مواد و قطعات، کنترل منابع مالی، کنترل و کاهش هزینه ها و افزایش درآمد، مدیریت و بازپرداخت بدهی شرکت به سازندگان و تامین کنندگان قطعات از جمله مهم ترین نتایج حاصله در این حوزه می باشد.
در حوزه ی توسعه ی محصولات و مدیریت بازار: که از مهم ترین منابع بازگشت سرمایه و سود به شمار می رود، مواردی چون افزایش سطح تولید و ارتقای سهم بازارهای داخلی و خارجی، تنوع بخشی و تکمیل سبد محصولات، ارتقای سطح کیفی محصولات، توسعه ی خدمات فروش و پس از فروش، ایجاد تنوع در روش های فروش، توسعه ی پروژه پلتفرم و قوای محرکه از دستاوردهای توسعه ی مورد اشاره محسوب می شود.
در حوزه ی توسعه ی همکاری های بین المللی نیز می توان به نتایجی مانند پیاده سازی استراتژی مولتی برندینگ، توسعه و تنوع در مدل های همکاری مشترك با خودرو سازان معتبرجهانی درپسا برجام منجر شد و سرانجام انعقاد قراردادهای کنسرسیوم 10 جانبه ی بین المللی و ... اشاره کرد.


کلام آخر
در پایان یادآوری این نکته ضروری است که در کنار همه ی دستاوردهای گروه صنعتی ایران خودرو در چند سال اخیر، شاید به این مهم کم تر توجه شده باشد که این شرکت تنها خودروسازی است که بالاترین رشد تولید خودرو در جهان را از آن خود کرده است؛ این یعنی افزایش اشتغال، رشد تولید ناخالص ملی، توسعه ی صنعت خودروسازی کشور، تامین نیازهای بازار داخلی و ... و در یک کلام پیشی گرفتن از بزرگان صنعت مادر در ینگه ی دنیا.

کد خبر 92955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha