کد خبر 93076
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
کارواش هایی که آب آشامیدنی را هدر می دهند

پرشین خودرو: کمبود آب این روزها به موضوع روز تبدیل شده است و مسئولان همواره بر صرفه‌جویی تاکید دارند. در این میان مشاغلی وجود دارد که سروکار مستقیم با آب شرب دارند و باید در این رابطه به فعالیت آنها رسیدگی شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از کسب وکار، کارواش‌ها از آن دسته مشاغلی هستند که اگرچه تنها ۱۰ درصد از آنها از آب شرب استفاده می‌کنند، اما به گفته وزارت نیرو، هزینه تصفیه هر مترمکعب آب هزار و ٢٠٠ تومان است و بدین معناست که دولت برای تصفیه این ٤٠٠ هزار مترمکعب آب شرب که توسط این ۱۰ درصد استفاده می‌شود، بیش از ٤٨٣ میلیون تومانهزینه می‌کند.برق افتادن خودروها در کارواش برای ما یک نشانه است از اینکه آبی که به سر و روی‌شان ریخته می‌شود، خالی از املاحی است که موجب شوره زدن می‌شود. پس گزینه استفاده از فاضلاب تصفیه‌شده در کارواش‌ها تقریباً منتفی است و وقتی با صاحب دو کارواش در لواسان و تهران صحبت کردیم، آنها نیز همین راگفتند.آنها می‌گویند آبی که در کارواش تبدیل به فاضلاب می‌شود، مملو از مواد شوینده و روغن و گریس حاصل از شستشو است و کارواش‌ها حتی اگر سیستم تصفیه فاضلاب داشته باشند هم نمی‌توانند این آب پر از ناخالصی را به حدی تصفیه کنند که خودروها شوره نزند.

پس پای آبی دیگر غیر از آب فاضلاب تصفیه‌شده در میان است که وقتی خودرویی از کارواشی خارج می‌شود تمیزی و برق زدنش صاحب آن را کیفور می‌کند. در این بین متاسفانه قانونی که فعالیت کارواش‌های متخلف را قطع کند، وجود ندارد. شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرده که براساس برآوردهای انجام‌گرفته، نزدیک به ۹۰ درصد کارواش‌های سراسر کشور از آب چاه غیرشرب برای شستشو و ۱۰ درصد کارواش‌ها از شبکه توزیع آب شرب استفاده می‌کنند.بنابر تاکید این شرکت، ارائه خدمات به این کارواش‌ها طبق ضوابط واگذاری انشعاب آب در سال‌های قبل صورت گرفته و قطع این خدمت، فقط با اجازه قانون میسر است، اما متاسفانه با وجود پیگیری زیاد برای تصویب قوانین بازدارنده و مقرراتی که اختیارات شرکت‌های آب و فاضلاب را در مواقع بحران کمبود آب برای رفع عوامل تشدید‌کننده بحران، افزایش می‌دهد، تاکنون موفق نبوده است؛ ازاین‌رو در شرایط فعلی با مقررات و ضوابط موجود نمی‌توان ارائه خدمات به این کارواش‌ها رامتوقف کرد.

در ایران واحدهای کارواش‌های نانو بسیار اندک و کم‌رونق‌اند

علیرضا راسی، رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کارواش خودرو

با توجه به اینکه رکود در تمامی اصناف حاکم شده است، بنابراین این روزها شاهد هستیم که اکثر فعالان صنف تعمیرگاه با تعطیلی واحدهای خود به راه‌اندازی کارواش‌ها ترغیب شده‌اند، چراکه تأسیس کارواش نه مهارت خاصی می‌خواهد، نه دردسرهای تعمیرگاه را دارد و به همین دلیل واحدهای تعمیراتی ما یکی پس از دیگری بسته شده و جای خود را به کارواش می‌دهند. درباره این مطلب که در کارواش‌ها آب شرب استفاده می‌شود باید اشاره شود که مشکل فقط تخطی واحدهای ما نیست. منکر استفاده از آب شرب توسط برخی واحدها نمی‌توان شد، اما اینجا ایران است و مردم حتی به شستن موتور خودروی خود تمایل دارند و به آن اصرار می‌کنند. در حالی که در پارکینگ‌های کشوری مانند امارات، کارواش‌های نانو مستقر شده‌اند، در ایران واحدهای کارواش‌های نانو بسیار اندک و کم‌رونق‌اند. کارواش نانو یکی از روش‌های زیرمجموعه کارواش بدون آب است و تنها تفاوت این روش با کارواش بدون آب یا همان کارواش خشک در استفاده از مواد و متریالی است که در میان برخی از عناصر تشکیل‌دهنده آنها مانند واکس و عناصر مراقبتی و محافظتی آن عناصری در ابعاد نانو به کار رفته است. در شستشوی خودرو با شیوه نانو، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، از مزایای فنی از قبیل عدم انتشار آلودگی به محیط اطراف، پاک‌کنندگی مطلوب، خواص محافظتی از رنگ خودرو، کاهش چسبندگی سطح با آلودگی‌ها و تا حدودی بازیابی رنگ‌های کهنه بهره‌مند می‌شوید، بدون آنکه قطره‌ای آب مصرف کنید.

برای کارواش‌ها مجوز انشعابات آب صادر نشود

علیرضا افشاری، فعال محیط‌زیست

با توجه به اینکه این روزها به طور مداوم صحبت از کمبود آب و کاهش منابع زیرزمینی آن می‌شود، نخستین گزینه برای رسیدگی کارواش‌ها هستند که به طور غیرقابل باور اقدام به استفاده از منابع آب شرب می‌کنند.در این اوضاع که همواره دغدغه کمبود آب در کشور به شیوه‌های مختلف بیان می‌شود جای هیچ‌گونه اسراف در هیچ جایگاهی وجود ندارد. در این رابطه وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب نیز نباید برای کارواش‌ها مجوز انشعابات آب را صادر کنند. به طور قطع فعالیت این کارواش‌ها که از آب شرب استفاده می‌کنند باید متوقف شود. شرکت آب و فاضلاب فرایند شناسایی و برخورد با این واحدها را در دستور کار قرار داده و در سال جاری با جدیت آن راادامه دهد.

استفاده از کارواش‌های خشک و نانو جایگزین شود

امید منافی، فعال صنف کارواش

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر کشور کمبود آب زیادی را تجربه کرده، قوانین زیادی برای کارواش‌ها درباره استفاده از آب وضع شده است. در اکثر کارواش‌هایی که پروانه کسب دارند استفاده از آب شرب دیده نشده است. هرچند تخلفات زیادی در این بین مشاهده می‌شود و استفاده از آب شرب در این اماکن ضرر بسیاری به اقتصاد کشور زده است. البته باید این نکته را تاکید کرد که شستشوی شخصی که توسط مردم برای خودروهای‌شان انجام می‌شود همواره آب بیشتری را مصرف می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود مردم برای شستشوی خودروها به کارواش‌ها مراجعه کنند. یکی از راه‌هایی که برای جلوگیری از مصرف آب شرب در کارواش‌ها می‌توان جایگزین و پیشنهاد کرد استفاده از کارواش‌های خشک و نانو است که متاسفانه در ایران رونق آن‌چنانی ندارند و گاهی مشاهده می‌شود که در مکان‌های پررفت و آمد مستقر شده‌اند. دلیل عدم استقبال از این موضوع نیز این است که ایرانی‌ها تا زمانی که تمام خودروی شخصی‌شان با آب و کف تمیز نشود، راضی از کارواش بیرون نمی‌روند.بنابراین باید این باور را در میان مردم رواج داد که بدون آب هم می‌شود ماشین شست. در حالی کارواش‌های نانو در سراسر دنیا مشغول به کارند که بسیاری از ما حتی نام آنها را نشنیده‌ایم. در راستای تحقق این موضوع باید تبلیغات وسیعی انجام شود. همچنین با توجه به اینکه سال جاری سال حمایت از تولید داخلی است باید به این نکته اشاره کرد که آب نیز برای ما یک سرمایه گرانبهاست و درست است که کالا نیست، اما در همان اندازه ارزش کالای داخلی یا حتی بیشتر باید حمایت شود.تبلیغات ضعیف و فقر فرهنگی به وضع کنونی دامن زد. صداوسیمای کشور با میلیون‌ها بیننده می‌توانست نقش مهمی در گسترش فرهنگ صرفه‌جویی در حوزه‌های مختلفی مثل این حوزه داشته باشد، اما متاسفانه کارایی چندانی در این زمینه نداشته است.

کد خبر 93076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha