کد خبر 93107
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
وجود مشکلات پرواز به فرودگاه رامسر

پرشین خودرو: فرودگاه رامسر با قدمتی بیش از50 سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است اما امنیت پروازها در این فرودگاه به علت وجود موانع درمسیر باند نشست و برخاست هواپیماها مورد تهدید است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، این فرودگاه در ضلع شمالی حوزه شهری و درحاشیه دریای خزر قرارگرفته است و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال 1342 باز می گردد و باند این فرودگاه حدود هزار و 500 متر طول و 45 متر عرض دارد.
گزارش های رسمی گویای این واقعیت است که وجود تعدادی از درختان بلند قامت و نیز تیرک های برق در مسیرهای نشست و برخاست هواپیماها دراین فرودگاه باعث شده تا بسیاری از پروازها در این منطقه غیرفعال شود و این وضعیت با نگرانی خیلی از گردشگران ، مسافران و حتی شهروندان غرب مازندران همراه بوده است.
گفته می شود سازمان هواپیمایی کشوری پس از سانحه هواپیمای ای تی آر متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان در بهمن ماه سال گذشته در یاسوج به خاطر وجود این موانع به شرکت های هواپیمایی فعال در رامسر اجازه نشست و برخاست را در شرائطی که تعهد ریسک پذیری را تقبل کنند، می دهد.
شرکت هواپیمایی آسمان که بیش از سه دهه در فرودگاه رامسر فعالیت دارد از پذیرفتن چنین تعهدی امتناع ورزیده و از 2 ماه گذشته تاکنون پروازهایی را که در تمامی روزهای هفته در مسیرهای رفت و برگشت رامسر - مشهد ، رامسر- اهواز و رامسر- تهران داشت ، غیرفعال کرده است.
هم اکنون شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در تمامی روزهای هفته درمسیر رفت و برگشت تهران - رامسر و روزهای یکشنبه و چهارشنبه هم درمسیر رفت و برگشت اصفهان - رامسر با هواپیمای 'ایران ایر' پرواز دارد.
طبق آمار از 25 اسفندماه سال گذشته تا 12 فروردین ماه امسال ، وجود موانع و شرائط نامساعد جوی باعث شده تا حدود پنج سورتی پرواز مسیر رفت و برگشت تهران - رامسر لغو شود که این وضعیت با نگرانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همراه بوده و اعلام کرده اند ادامه رویه ممکن است بزودی سبب تعطیلی این پروازها شود.
از سوی دیگر جمعی از شهروندان ، مسافران و گردشگران در رامسر ، نبود انسجام ، بی برنامگی و ضعف مدیریت را از مهم ترین علت های وجود چنین مشکلاتی در فرودگاه این شهر گردشگرپذیر می دانند.
آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشتند : مسئولان و متولیان امر دررفع جزئی موانع فرودگاه رامسر و آن اینکه برچیدن تعدادی درخت و تیرک های برق ناتوان و درمانده اند ، چطورمی توان امیدوار بود تا طرح ملی توسعه این فرودگاه که یکی از طرح های مصوب دولت نهم بوده بتوانند به طورکامل اجرا و به بهره برداری برسانند.
عملیات اجرایی این طرح از حدود 10 سال پیش با حضور وقت راه و شهرسازی آغاز شد و قرار بود به مدت 2 سال به بهره برداری برسد اما اکنون با صرف بیش از هزار میلیارد ریال این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده است.
توسعه باند فرودگاه از یک هزار و 480 متر به 2هزار و 750 متر، ساخت ترمینال جدید ، ساختمان های جانبی ،‌اختصاص 40 هکتار زمین برای استقرار دستگاه کمک ناوبری و سالن ترانزیت از مهم ترین مشخصات این طرح بوده است.
رامسر به سبب برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصر بفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه ، اماکن اقامتی مانند هتل های قدیم ، جدید ، کاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاکنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده است و این ظرفیت ها، زمینه استقبال و اشتیاق شمار انبوهی از مسافران ، گردشگران داخلی و حتی خارجی برای سرمایه گذاری و بهره مندی از امکانات این شهر از طریق فرودگاه فراهم کرده است.
به عنوان نمونه در نوروز سال گذشته با برقراری حدود 172 سورتی پرواز شرکت هواپیمایی آسمان دست کم 9 هزار نفر از طریق فرودگاه رامسر جا به جا شدند.
مدیرکل فرودگاه های مازندران روز پنجشنبه در این باره به خبرنگارایرنا گفت : درگذشته بارها برای برچیدن درختان بلند قامت و تیرک های برق به عنوان موانع پروازی در مسیر نشست و برخاست هواپیماها با مسئولان ذیربط نامه نگاری شد ولی این پی گیری ها متاسفانه نتیجه ای نداشت.
سعدالله وطن خواه افزود : سازمان هواپیمایی کشوری نیز به عنوان یک سازمان نظارتی و حاکمیتی در مکاتباتی به فرودگاه مازندران خواسته که خلبان هواپیما هیچگاه نمی تواند چنین ریسکی را برای نشست و برخاست در فرودگاه رامسر بپذیرد و تازمانی که این موانع برطرف نشود به شرکت های هواپیمایی به جز آنکه تعهد ریسک پذیری از آن ها دریافت شود ، اجازه فعالیت دراین فرودگاه به آن ها داده نمی شود.
وی میزان اعتبار مورد نیاز برای رفع موانع فرودگاه رامسر را حدود پنج میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد : درتوان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیست که چنین بودجه ای را تامین و دراین بخش هزینه کند.
اعمال نظارت بر کنترل فضای فرودگاه ، نشست و برخاست و هدایت هواپیما در راه های هوایی و محدوده عملیاتی فرودگاه با هدف تأمین امر بی خطرسازی پرواز براساس قانون جزو وظایف شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است.
مدیرکل فرودگاه های مازندران گفت : نکته دیگرآنکه استانداری مازندران نیز تقبل کرده تا حدود یک میلیارد ریال از این اعتبار مورد نیاز را پرداخت کند و بقیه این مبلغ نیز بنا به تاکید استاندارمازندران قرارشده است در شورای برنامه ریزی استان مصوب و بزودی برای اختصاص این مبلغ در این بخش در نظر گرفته شود.
وطن خواه افزود : ضمن آنکه روز گذشته در نشست شورای اداری استان نیز با فرمانداررامسر ، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران و نیز مسئولان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در مورد رفع موانع فرودگاه رامسر صحبت شد و وعده دادند بزودی آن را برطرف کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که یکی دو ماه آینده با پی گیری بیشتر این موانع برطرف و شاهد از سرگیری پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان در فرودگاه رامسر باشیم .
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار مازندران نیز خواستار تسریع در رفع موانع پروازی فرودگاه رامسر شد و از کم کاری مسئولان ذیربط در رفع این موانع انتقاد کرد.
علی نبییان در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا افزود : این مشکلی نیست که دولت نتواند از عهده رفع آن برآید و شرمنده مردم و مسافران برای استفاده از ناوگان حمل و نقل هوایی در فرودگاه رامسر یا دیگر فرودگاه های این استان شود.
شهرستان رامسر با جمعیتی دست کم 100 هزار نفر به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصر بفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه ، اماکن اقامتی مانند هتل های قدیم ، جدید ، کاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاکنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده است.
کارشناسان معتقدند که شبکه های حمل و نقل هوایی ظرفیتی است که می تواند در تقویت بنیه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار تحول شگرفی ایجاد کند به گونه ای که درچنین شرائطی زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه پایدار به همراه داشته باشد.

کد خبر 93107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha