کد خبر 93283
۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
جدیدترین خبر‌ها از جشنواره کن ۲۰۱۸

پرشین خودرو: جشنواره بین المللی فیلم کن این روز‌ها تبدیل به خبرسازترین اتفاق سینمای جهان شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، هفتاد و یکمین دوره جشنواره کن از روز هشتم ماه می ۲۰۱۸ آغاز می‌شود و تا نوزدهم آن ماه در سواحل جنوبی فرانسه ادامه دارد. این مراسم قرار است با فیلم جدید اصغر فرهادی «همه می‌دانند» افتتاح شود. فیلم جدید کارگردان «گذشته» در شرایطی به عنوان اولین فیلم بخش مسابقه، پیش از اعلام رسمی دیگر آثار حاضر در این بخش معرفی شد، که سال ۲۰۱۶، «فروشنده» به عنوان آخرین فیلم توانست راهی جشنواره کن شود.

افتتاحیه ادوار مختلف جشنواره کن، همیشه پر زرق و برق‌ترین مراسم در سینمای اروپا بوده و بازیگران درجه یک هالیوودی با لباس‌های گران قیمت روی فرش قرمز رژه می‌رفته اند. هر چند در سال‌های اخیر شاید تحت تاثیر حواشی به وجود آمده بر سر اکران «گتسبی بزرگ» به عنوان فیلم افتتاحیه دوره شصت و ششم کمی این موضوع با تغییر همراه بوده و در سال‌های اخیر عموما آثار فیلمسازان اروپایی یا مستقل آمریکایی وظیفه آغاز کن را بر عهده داشته اند؛ آثاری از ارنو دپلشن، وودی آلن، امانوئل برکو و اولیویه دهان و حالا اصغر فرهادی جای فیلم‌های باز لورمن، رایدلی اسکات و ران هاوارد را گرفته اند و دیگر خبری از حضور بازیگرانی مثل لئوناردو دی کاپریو در اولین اکران جشنواره کن نیست.

به نظر می‌رسد هالیوودی‌ها در سال‌های اخیر ونیز را به کن ترجیح داده اند. فیلم جدید اصغر فرهادی در شرایطی به جشنواره کن رسیده که محصول مشترک اسپانیا، ایتالیا و فرانسه است، زبان اسپانیایی دارد و به عنوان نماینده اسپانیا هم به این فستیوال راه پیدا کرده است. اکنون چهارده سال از آخرین باری که یک فیلم غیر انگلیسی و فرانسوی زبان جشنواره کن را افتتاح کرده می‌گذرد. طبق اخبار رسیده این اثر بازیگر ایرانی ندارد و با حضور چهره‌های سرشناس سینمای آمریکای لاتین و اسپانیا مثل خاویر باردم، پنه لوپه کروز و ریکاردو دارین (بازیگر معروف سینمای آرژانتین که وی را بیشتر با «راز چشمهایش» و «داستان‌های وحشی» می‌شناسیم) ساخته شده است. این اثر در ژانر تریلر روانشناسانه ساخته شده که می‌تواند تجربه‌ای جدید برای فرهادی باشد. داستان «همه می‌دانند» از جایی آغاز می‌شود که لارا (با بازی کروز) همراه شوهر آرژانتینی (که نقش او را ریکاردو دارین بر عهده دارد) و فرزندانشان، از بوینس آیرس به اسپانیا باز می‌گردد، اما در طول این سفر راز‌هایی بر ملا می‌شود که طعم این مسافرت را برای خانواده تلخ می‌کند. سرمایه فیلم «همه می‌دانند» را شرکت خدمات ارتباطی مووی استار اسپانیا، ممنتو فیلمز، تلویزیون فرانسه، شبکه کانال + این کشور و چند شرکت دیگر خارجی تامین کرده‌اند. در میان دیگر عوامل فیلم تازه  اصغر فرهادی، موسیقی سهم آلبرتو ایگلسیس شده که پیشتر آثار او را در فیلم‌های «بادبادک باز»، «باغبان وفادار» و «بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس» شنیده بودیم. او به خاطر این فیلم‌ها نامزد سه جایزه اسکار هم شده. خوزه لوییز الکاین، فیلمبردار آثار پدرو آلمادوار هم این بار جای محمود کلاری را پشت دوربین اصغر فرهادی گرفته و سونیا گراند، طراح لباس «نیمه شب در پاریس» که بدون شک وودی آلن بخشی از تصاویر کارت پستالیش از فرانسه را مدیون کار اوست آمده تا این بار فرهادی را در ارائه تصاویر کارت پستالی از اسپانیا یاری کند. تنها عضو ایرانی گروه سازنده «همه می‌دانند»، هایده صفی یاری است که وظیفه تدوین اثر را بر عهده داشته است. با انتشار نخستین تریلر از این فیلم معلوم شد فرهادی در محتوا هم چندان به اخلاقیات سینمای ایران هم پایبند نبوده تا این اثر به معنای واقعی کلمه یک فیلم خارجی در کارنامه کارگردان «جدایی نادر از سیمین» باشد.

خبر بعدی از هفتاد و یکمین دوره جشنواره کن این که امسال مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد اکران «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» در سواحل جنوبی فرانسه و در بخش فیلم‌های کلاسیک این فستیوال برگزار خواهد شد. به همین مناسبت نسخه ترمیم شده اثر استنلی کوبریک به صورت ۷۰ میلی متری روی پرده خواهد رفت. در این مراسم کریستوفر نولان، کارگردان سرشناس فیلم‌های «دانکرک»، «در میان ستارگان»، «تلقین» و تریلوژی «شوالیه تاریکی» برای نخستین بار دعوت شده تا فیلمی را معرفی کند که به گفته خودش تاثیر بسیار زیادی بر روی او و آثارش داشته است. نولان همین طور قرار است در مسترکلاسی هم شرکت کند و تجربیات فیلمسازیش را با دیگران به اشتراک بگذارد. جالب است بدانید وظیفه سرپرستی ترمیم فیلم «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» را هم خود کریستوفر نولان بر عهده داشته و آن را با امکانات برادران وارنر انجام داده است.

از بخش «نوعی نگاه» کن هم خبر می‌رسد که بنیسیو دل تورو بازیگر سرشناس متولد پورتو ریکو، رئیس هیئت داوران این بخش است. او که پیشتر در سال ۲۰۱۰ همراه با چهره هایی، چون تیم برتون و الکساندر دسپلا عضو هیئت داوران بخش اصلی کن بود، امسال ریاست یک بخش فرعی را بر عهده دارد. دل تورو پیشتر مورد تحسین کن قرار گرفته و در سال ۲۰۰۸ به خاطر بازی در فیلم «چه» استیون سودربرگ توانست جایزه بهترین بازیگر مرد را به خودش اختصاص دهد. او همین طور در سال ۲۰۱۲ به خاطر کارگردانی فیلم «۷ روز در هاوانا» نامزد دریافت جایزه اصلی همین بخش «نوعی نگاه» بود و حالا به عنوان رئیس هیئت داوران نقشی مهم در انتخاب برگزیده امسال این بخش دارد. هنوز نام فیلم‌های حاضر در بخش نوعی نگاه مشخص نشده است.

آخرین خبر از جشنواره هفتاد و یکم کن هم این که قرار است فیلم «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های دیزنی در سال جاری روی پرده سینما‌های کوت دازور برود. طبق آخرین بیانیه رسمی جشنواره، ساخته جدید ران هاوارد به عنوان سومین فیلم از مجموعه «جنگ ستارگان» که خارج از مسابقه کن روی پرده رفته، به فستیوال ۲۰۱۸ می‌رود. سال هاست که هالیوودی‌ها فیلم‌های بلاک باستر یا انیمیشن‌های مهمشان را به سواحل جنوب فرانسه می‌آورند تا قبل از اکران جهانی تابستان مراسم رونمایی پر زرق و برقی برای اثارشان گرفته باشند. از «بالا» انیمیشن معروف دیزنی- پیکسار که افتتاحیه جشنواره کن را بر عهده داشته بگیرید تا فیلم‌هایی مثل «مد مکس»، «بی مصرف ها» و «پاندای کنگ فو کار» برای تبلیغ به کن آمده اند. تاکنون حضور فیلم‌های «نروژ» ساخته پل گرینگراس، «رم» اثر جدید آلفونسو کوارون و «روی دیگر باد» اثر کلاسیک اورسن ولز در نسخه ۲۰۱۸ کن قطعی شده است. جالب است بدانید «روی دیگر باد» محصول نیمه اول دهه هفتاد میلادی است که بخشی از سرمایه آن توسط شرکت‌های وابسته به دربار پهلوی و بالاخص مهدی بوشهری، همسر اشرف پهلوی تامین شده است. حالا نسخه بازسازی شده آن به همت کمپانی نتفلیکس امسال به بخش خارج از مسابقه جشنواره کن رسیده است.

کد خبر 93283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha