کد خبر 93328
۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
تعیین تکلیف کنکور تا پایان فروردین

پرشین خودرو: سال‌هاست مسأله کنکور به‌عنوان یکی از چالش‌های ورود به آموزش عالی کشور مطرح است، اما با وجود مصوبه مجلس مبنی بر تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو به منظور حذف کنکور، هنوز هیچ اقدامی برای ساماندهی این موضوع انجام نشده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از روزنامه ایران، کمتر از یک هفته از باز شدن مدارس در سال جدید نگذشته که حالا دوباره موضوع حذف کنکور بر سر زبان‌ها افتاد. چند روز پیش سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد که وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش تا پایان سال ۹۷ فرصت دارند قانون حذف کنکور را اجرایی کنند. موضوعی که البته وزیر علوم هم به آن واکنش نشان داد و گفت: تحقق ساماندهی کنکور در حیطه آموزش و پرورش است و نیاز داریم آموزش و پرورش ارزیابی‌هایش را طوری انجام دهد که این ارزیابی‌ها، ملاک انتخاب دانشگاه‌ها، خودشان باشد و نیازی به آزمون خاصی نباشد.

سال‌هاست مسأله کنکور به‌عنوان یکی از چالش‌های ورود به آموزش عالی کشور مطرح است، اما با وجود مصوبه مجلس مبنی بر تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو به منظور حذف کنکور، هنوز هیچ اقدامی برای ساماندهی این موضوع انجام نشده است تا جایی که حالا وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم هر کدام دیگری را مکلف به اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو می‌داند. همین موضوع موجب شده حذف کنکور به‌عنوان یک معضل در نهاد آموزشی کشور باقی بماند و متولی مشخصی نداشته باشد. تا جایی که حالا این فرصت برای نگاهی به گردش مالی، وضعیت تبلیغات و اتفاقات عجیب و غریبی که در این مؤسسات می‌افتد، سیستم آموزشی کشور را با غولی به مراتب بزرگ تر و سرسخت‌تر از کنکور مواجه می‌کند. غولی به نام مؤسسات آموزشی کنکور. کافیست سری به سایت‌های اینترنتی بزنید با انواع تبلیغات فریبنده درباره حذف کنکور مواجه می‌شویم.

برخی‌ها در آگهی هایشان آورده‌اند «90درصد تست بزنید»، عده‌ای از قبولی تضمینی نوشته‌اند، گروهی هم از معلمان و کمک آموزشی هایشان تبلیغ کرده‌اند و به دانش‌آموز کنکوری القا می‌کند که برای قبولی در دانشگاه و رشته موردعلاقه هیچ راه دیگری جز استفاده از کتاب و دی وی دی‌های این مؤسسات نیست. این درحالی است که به گفته بسیاری از معلم‌ها و استادان دانشگاه اکثر این شعارها و حتی روش‌های آموزشی درباره چگونگی تست زدن و درس خواندن هیچ پایه علمی و حتی قابلیت عملی شدن هم ندارند. فاطمه سعیدی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» دراین باره گفت: متأسفانه از موضوع کنکور برخی از افراد در قالب مؤسسه‌های کنکور از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها سوء استفاده می‌کنند و باید یک عزم جدی برای حل این مشکل در جامعه باشد.

وی افزود: بر اساس قانون سنجش پذیرش دانشجو، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش باید کنکور را حذف کنند. اما بعید می‌دانم که کنکور امسال حذف شود چرا که هنوز زیرساخت‌های آن در آموزش و پرورش وجود ندارد.

به گفته او هنوز عدالت آموزشی در مدارس کشور وجود ندارد و آموزش و پرورش باید به طور جدی پیگیر این باشد که چگونه می‌خواهد با حذف کنکور عدالت آموزشی را در مدارس کشور برقرار کند.

سعیدی با اشاره به اینکه موضوع حذف کنکور را در مجلس شورای اسلامی امسال به طور جدی پیگیری می‌کنیم اظهار داشت: در هفته آینده موضوع حذف کنکور را شخصاً پیگیری می‌کنم تا دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها تکلیفشان درباره موضوع کنکور روشن شود.

کارگروه کنکور هنوز به جمع‌بندی نرسیده است

با این همه حذف کنکور موضوع جدیدی نیست. چند سالی است که خبرهایی از حذف کنکور به میان آمده، تا جایی که مجلس شورای اسلامی قانون سنجش و پذیرش دانشجو را تصویب کرد که از دلایل تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو ضرورت حذف کنکور و اعمال سوابق تحصیلی بوده است. با این حال آنچه امروز برای همگان مشخص شده است این است که سازمان‌ها هنوز به نتیجه قاطعی در زمینه حذف کنکور نرسیده‌اند تا جایی که این روزها هر وزارتخانه، آن یکی را محکوم به کم کاری می‌کند. با این همه وزیر آموزش و پرورش اسفندماه سال گذشته اعلام کرد: «تا پایان سال 96 درباره حذف کنکور نتیجه‌گیری خواهیم کرد.» او اعلام کرده بود موضوع ساماندهی کنکور برای وزارت آموزش و پرورش هم بسیار مهم است و همه مدیران آموزشی این وزارتخانه بر این باورند که باید مدل نهایی حذف کنکور تهیه و اجرا شود.

با این حال هنوز خبری از جلسه نهایی سال گذشته کارگروه کنکور منتشر نشده است. دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نتیجه نهایی جلسه کارگروه حذف کنکور که اواخر سال گذشته برگزار شد به خبرنگار «ایران» گفت: آخرین روزهای سال گذشته کار گروه تشکیل جلسه داد اما به نتیجه قطعی نرسید قرار شد که در فروردین ماه سال 97 کارگروه جلسه نهایی را تشکیل دهد و به جمع‌بندی لازم برای اعلام شدن زمان نهایی حذف کنکور برسد.

او تأکید کرد: پیش‌نویس مدل نهایی حذف کنکور تهیه شده است و به وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش ارسال شده است. مسئولان این وزارتخانه‌ها موظف شدند تا پیش‌نویس را مورد مطالعه قرار دهند و در جلسه نهایی موارد بحث برانگیز را مطرح کنند.

خدایی در پاسخ به این پرسش که آیا سال 98 کنکور حذف می‌شود یا خیر تأکید کرد: حذف کنکور یک مقدماتی لازم دارد که اگر بدرستی اجرا نشود دانش‌آموزان لطمه می‌خورند بنابراین هم‌اکنون معلوم نیست که بشود در سال 98 کنکور را حذف کرد یا خیر.

کد خبر 93328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha