کد خبر 93356
۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۳
دنباله‌دار ویرتانن در کنار زمین

پرشین خودرو: در سال جاری علاوه بر مشاهده ماه گرفتگی کامل دنباله‌دار ویرتانن ۴۶P در آسمان آذرماه، ماه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در سال جاری دنباله‌دار ویرتانن ۴۶P در آسمان آذرماه، ماه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود. مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به رویداد‌های نجومی قابل مشاهده در سال ۱۳۹۷ گفت: اولین رخداد نجومی سال جاری همنشینی سیاره ناهید (زهره) با هلال ذیقعده ۱۴۳۹ قمری است که این رویداد در غروب روز یکشنبه، ۲۴ تیر ماه رخ می‌دهد.

وی جدایی زاویه‌ای این دو جرم آسمان را حدود یک و نیم درجه دانست و اظهار کرد: علاوه بر آن منجمان آماتور کشور در شبانگاه جمعه ۵ مرداد ماه یک ماه گرفتگی کامل را می‌توانند مشاهده کنند.

عتیقی یادآور شد: در همین شب، ماه در کمترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد؛ از این رو به نوعی با "ابرماه گرفته" مواجه خواهیم شد.

مدیر انجمن آماتوری ایران مقابله میان زمین و سیاره بهرام را از دیگر رخداد‌های نجومی سال جاری نام برد و یادآور شد: در شبانگاه روز جمعه ۵ مرداد ۱۳۹۷ سیاره سرخ بهرام (مریخ) که در شهریور سال ۱۳۸۲ به کمترین فاصله به زمین رسیده بود، پس از ۱۱ سال مجددا به وضعیت مقابله مطلوب (مقابله) خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه این واقعه با ماه گرفتگی همزمان است، خاطر نشان کرد: با توجه به خسوف یا ماه گرفتگی کامل و حذف نور ماه برای ساعاتی از آسمان، فرصت بسیار خوبی برای رصد سیاره بهرام برای علاقه‌مندان در این شب فراهم خواهد شد.

عتیقی از بارش شهابی پرساووشی در روز یکشنبه، ۲۱ مرداد ماه خبر داد و گفت: در روز ۲۱ مرداد شرایط بسیار خوبی برای مشاهده این رویداد نجومی ایجاد خواهد شد؛ چراکه با نبود نور ماه در آسمان این شب، وضعیت مناسبی برای مشاهده آذرگوی‌های بارش برساوشی فراهم می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: در روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه دنباله‌دار "ویرتانن" (Wirtanen) ۴۶P به زمین نزدیک خواهد شد.

به گفته وی این دنباله‌دار به اندازه‌ای به زمین نزدیک خواهد شد که با چشم غیر مسلح در آسمان پاییز ۹۷ قابل مشاهده است.

عتیقی اضافه کرد: در صورتی که این شریط فراهم شود، این جرم درخشان‌ترین دنباله‌داری است که در ۵ سال اخیر در نیمکره شمالی مشاهده خواهد شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با اشاره به بزرگداشت دو محقق ایرانی در تقویم سال جاری گفت: روز ۱۳ شهریور ماه سالروز "بزرگداشت ابوریحان بیرونی" است که از سوی انجمن ملی ایران به عنوان "روز ملی ستاره شناسی" به جامعه علمی پیشنهاد شده است.

وی روز ۵ اسفند ماه را سالروز بزرگداشت حکیم طوسی، بنیانگذار رصدخانه تاریخی مراغه دانست و یادآور شد: این محققان در توسعه دانش اخترشناسی و علوم دیگر تلاش کردند و اثرات زیادی در توسعه علم در ایران و جهان داشتند. دنباله‌دار ویرتانن تا ۱۱.۵ میلیون کیلومتر به زمین، نزدیک و در آستانه کریسمس ۲۰۱۸ در آسمان ظاهر خواهد شد.

کد خبر 93356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha