کد خبر 93363
۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
«یگانه زارع» صنعتگر

پرشین خودرو: خصوصی‌سازی موجب می‌شود که هنگام تصمیم‌گیری دست مدیر در جیبش رود، حساب و کتاب «هزینه- فایده» کند و ...

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، به اعتقاد متخصصان عوامل زیادی برای رشد و تعالی صنعت خودرو لازم است، منابع انسانی شایسته، منابع مالی و اقتصادی کافی، ارتباطات بین‌المللی و ... در کنار تمام این عوامل می‌توان از عامل ناشناخته یا کمتر شناخته شده‌ دیگری هم سخن گفت، عاملی تحت عنوان «تجربه»؛ عاملی که این روزها صنعت خودروی ایران بدان نیاز بسیاری دارد.

با آنکه صنعت خودروی در ایران بیش از نیم قرن سابقه دارد اما مروری بر کرده و کردار این صنعت نشان می‌دهد که سرزمین خودروسازی ایران پیش از هر چیزی نیازمند بکارگیری «تجارب ناب مدیریتی» است. برای تبیین این نکته سعی کردیم با زارعی سخن بگوییم که به کشاورزی اشتغال ندارد!

«هاشم یکه زارع» متولد سال 1335 است. از سال 1361 کارش را در سازمان گسترش و نوسازی ایران و با مدیرعاملی در شرکت صنایع ماشین‌های چوب آغاز کرد و اکنون 36 سال سابقه کار در صنعت دارد.

27 سال از سابقه هاشم یکه زارع به حضور او در صنعت خودروسازی اختصاص داشته است که عبارتند از: عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی تکنوتار(طراحی و ساخت قطعات صنعتی و خودرو حدودا به مدت 5 سال)،‌ عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سایپادیزل (حدودا به مدت 12 سال)، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پارس خودرو (حدودا به مدت 5 سال)،‌ مشاور عالی در گروه خودروسازی سایپا، مشاور ارشد شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بخشی از سوابق قابل ذکر "یکه زارع" است.

ردپای مدیرعامل در صنعت خودرو را می‌توان در جاهای دیگری هم دید: عضویت هیات مدیره شرکت شهاب خودرو، عضو هیآت مدیره شرکت مگاموتور، عضو هیات مدیره شرکت سازه‌گستر، رییس هیات مدیره شرکت مهرکام پارس بوده است.

وی همچنین در چندین شرکت دیگر سازنده موتور، گیربکس، اکسل و موتورهای خودروهای سواری و دیزلی به عنوان رئیس و عضو هیات مدیره فعالیت داشته است.

امروزه فردی با چنین تجربه کاری سکان مدیریت یکی از بزرگترین خودروسازان ایران را در دست دارد و به عنوان فردی نوآوری در صنعت خودروسازی کشور شهره است، در زمان حضور خود در سایپادیزل موفق به امضای قرارداد برای تولید خودروهای سنگین FH در ایران شد و طراحی و تولید کامیونت بادسان نیز از افتخارات دوره حضور وی در سایپادیزل بوده است.

بررسی کارنامه او در دوره فعالیتش در پارس خودرو، به ما نشان می‌دهد که او شرایط تولید محصولات نیسان ژاپن در ایران را فراهم کرد بطوریکه افزون بر 10 سال چرخ پارس خودرو با تولید و عرضه سواری ماکسیما چرخید. همچنین محصولات رونیز و پیکاپ نیسان نیز در این دوران به سبد تولیدات قدیمی ترین خودروسازی کشور اضافه شد.

در مدت چهار سال حضورش در ایران خودرودیزل نیز توانست محصولات پیشین این خودروسازی تجاری را تماما جدید و به روز کند که از آن جمله می‌توان به کامیون‌های سهند، آریا، کشنده A7، اتوبوس های بی.آر.تی، پیکاپ جدید و ... اشاره کرد.

مروری بر کرده و کردار مهندس هاشم یکه زارع دو نکته را روشن می‌سازد. نخست آنکه هر چند با ثبات مدیریتی و ماندگاری در یک حوزه کاری می‌توان هزینه تصمیم‌گیرهای سازمان را کاهش داد. اما نکته مهمتر اینکه زمانی می‌توان به بهبود کلی اوضاع امیدوار بود که اکسیر خصوصی‌سازی پیکره صنعت خودروسازی را در بر بگیرد.

خصوصی‌سازی موجب می‌شود که هنگام تصمیم‌گیری دست مدیر در جیبش رود، حساب و کتاب «هزینه- فایده» کند. این همان نکته‌ درستی است که مدیرعامل ایران خودرو به آن اشاره کرد و گفت: «والله قسم، خصوصی‌سازی صنعت خودرو را نجات می‌دهد، مانع ایجاد نکنید.»
و سخن آخر آنکه: چه زارع باشیم چه صنعتگر برای بهبود صنعت و اقتصاد ایران راهی نداریم جز «اعتنا به تجربه» و «خصوصی‌سازی».


- احمد اندرزگو

کد خبر 93363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha