کد خبر 93430
۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸
مردم مختلف جهان چگونه سلام می‌کنند؟

پرشین خودرو: آشنایی با نحوه سلام و احوالپرسی سراسر دنیا، به شما کمک می‌کند تا از بوجود آمدن سوء تفاهم و برخوردهای نادرست جلوگیری کنید.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازبرترین ها، اگر اهل جهانگردی و گشت و گذار باشید و به كشورهای دیگر سفر كرده باشید، حتما متوجه تفاوت‌های فرهنگی در كشورهای مختلف شده‌اید. تفاوتی كه در زوایای گوناگون زندگی مردم دیده می‌شود؛ از نوع گویش و پوشش گرفته تا شیوه رفتار و كردار.

این تفاوت به گونه‌ای است كه گاهی شیوه معاشرت و رفتار مردم در كشوری خاص برای اهالی سایر مناطق عجیب و حتی غیر قابل قبول به نظر می‌رسد.

وقتی به دوستان خود سر می‌زنید، با افراد غریبه ملاقات می‌کنید یا سر قرار کاری می‌روید، دست دادن گرم و صمیمی می‌تواند روش مناسبی برای سلام کردن، شروع یا پایان مکالمه باشد. البته همین دست دادن در نقاط مختلف جهان متفاوت است. مثلا در روسیه باید محکم دست بدهید (خشک و رسمی!). یا اگر كسی در برابر شما دست‌هایش را در حالتی كه كف آن‌ها را به هم چسبانده است، مقابل قفسه سینه‌اش بگیرد، چه فكری می‌كنید؟ حتما با خودتان می‌گویید در حال دعا كردن است یا درخواستی از شما دارد. اما اگر در كامبوج باشید، باید بدانید كه این كار نشانه سلام كردن است. پس در بعضی از جاهای دنیا دست دادن عادی جواب نمی‌دهد و اگر نمی‌خواهید از همان اول کار به مشکلی بخورید، قطعا باید زمانی را برای یادگیری نحوه‌ی سلام و احوال‌پرسی محلی‌های منطقه‌ی مورد نظر در اولین برخورد برای رسیدن به یک ارتباط موثر و معنادار در سفر خود اختصاص دهید.

در ادامه روش‌های متفاوت سلام کردن فیزیکی را بررسی می‌کنیم:

۱. زبان خود را از دهان بیرون آورید
تبت


این نوع سلام، از سنت‌های قدیمی تبت است و از زمانی در قرن نهم شروع شد که راهبان به نشانه‌ی اینکه برای صلح و دوستی آمده‌‌اند، زبان خود را از دهان بیرون می‌آوردند. مردم تبت همچنان بر این باور هستند که سلام و احوالپرسی با یکدیگر از طریق بیرون آوردن زبان، نوعی احترام به طرف مقابل است.

۲. بینی خود را به فرد مقابل بزنید
قطر، یمن و عمان


می‌خواهید در نگاه اول به عنوان یک بیزینس‌من قابل اعتماد با پتانسیل همکاری بالا در یکی از کشور‌های قطر، یمن یا عمان شناخته شوید؟ لطفا بیخیال دست دادن شوید. در عوض بینی خود را برای زدن چند ضربه آرام به بینی فرد مقابل آماده کنید. فقط به خاطر داشته باشید، بالا کشیدن دماغ یا فن فن کردن جزو این سلام و علیک نیست. ضمنا این روش برای خانم‌ها نیست و تنها آقایان از این طریق سلام می‌کنند.

۳. بوسیدن گونه‌ها
فرانسه، ایتالیا، پرتغال، آمریکای لاتین، فیلیپین، اوکراین و کانادا


مردم آرژانتین، شیلی، پرو، مکزیک، برزیل و کلمبیا به یک بوسه بر گونه کفایت می‌کنند در حالی که استاندارد بوسه در اسپانیا، پرتغال، پاراگوئه، ایتالیا، فیلیپین و پاریس، استاندارد دو بوسه است. اما تعداد بوسه‌ی مردم روسیه و اوکراین سه تا است. در بعضی از نقاط فرانسه این تعداد بوسه به چهار تا نیز می‌رسد. ماجرا کمی پیچیده‌تر می‌شود؛ این قوانین تعداد بوسه‌ها به نوع رابطه‌ی طرفین و جنسیت ‌آن‌ها نیز بستگی دارد.

۴. مالیدن صورت‌ها

اگر بوسیدن گونه‌ها زیادی خودمانی است، «hongi» نیوزلندی‌ها را امتحان کنید. در این سبک از احوال‌پرسی باید صورت خود را به صورت یکدیگر بمالید به گونه‌ای گرمای نفس هم را به خوبی احساس کنید. این کار که «اشتراک‌گذاری نفس» نیز نامیده می‌شود، برای نشان دادن گرمای پذیرایی میزبان از مهمان در فرهنگ نیوزلند انجام می‌شود.

۵. دست بزنید!
زیمباوه و موزامبیک
واقعا جالب است. فکر کنید به آشنایی رسیده‌اید و به عنوان قسمتی از سلام خود برای او دست بزنید! در زیمباوه برای سلام نفر اول یکبار دست می‌زند و نفر دوم در جواب، او هم دست می‌زند.

در موزامبیک شمالی نیز مردم دست می‌زنند، اما سه بار قبل از اینکه بگویند «moni» که همان معنی سلام را می‌دهد.

۶. دست خود را روی قلب خود بگذارید
مالزی
این روش خیلی رسمی است. اما این رسم زیبای مالزیایی داستان و فلسفه‌ی دوست داشتنی دارد. این کار نشانه باز بودن قلب شما بروی طرف مقابل است و می‌خواهد محبت شما را اعلام کند و ادب حکم می‌کند نفر مقابل هم همین کار را انجام دهد و نشان دهد او نیز این احترام را برایش قائل است.

۷. احترام گذاشتن به بزرگتر‌‌ها
آسیا و آفریقا

سرتاسر آفریقا و آسیا، مردم به بزرگتر‌ها احترام خاصی می‌گذارند. یعنی در مقابله با فرد کهن سال یا به اصطلاح ریش‌سفید، حتما واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال مردم فیلیپین، روش منحصر به فردی در دیدار با بزرگان خود دارند. آن‌ها دست وی را گرفته و مودبانه و به آرامی بر روی پیشانی خود می‌فشارند. هندی‌ها همان گونه که بارها در فیلم‌های هندی دیده‌اید، به نشانه احترام پای بزرگتر خود را لمس می‌کنند.

۸. بو کردن صورت
گرینلند
هیچ چیزی مثل بوی کسی که دوستش دارید، نیست. در گرینلند، مرسوم است بینی و لب بالایی خود را مقابل گونه‌ی طرف مقابل قرار دهید و او را ببویید که البته محدود به روابط بسیار نزدیک است. اما در بعضی نقاط دیگر از این روش برای خوش‌آمدگویی به بازدیدکنندگان تازه وارد نیز استفاده می‌کنند.

۹. تعظیم کردن
کمبوج، هند، ژاپن، تایلند

در این کشور‌ها برای تعظیم کردن و خم شدن باید قوانین خاصی را رعایت کنی. قبل از تعظیم باید دستان خود را هم راستای قلب خود یا کمی بالاتر قرار داده و به حالت دعا کردن بگیرید. در تایلند هر چه دست خود را بالاتر بگیرید، یعنی احترام بیشتری می‌گذارید. در ژاپن هر چه بیشتر خم شوید، به عمق احترام و ارزش طرف مقابل اشاره می‌کنید و خم شدن ۹۰ درجه آخرین مقدار آن است. البته در ژاپن هنگام تعظیم کردن، دست‌ در کنار پاها قرار می‌گیرد و خانم‌ها دست‌شان را روی ران پای خود می‌‌گذارند و تعظیم می‌کنند، در حالی که نسل جدید و جوان‌تر‌ها، به خم کردن سر خود اکتفا می‌کنند.

کد خبر 93430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha