کد خبر 93567
۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
تصاحب استارتاپ اشتراک‌گذاری دوچرخه‌ توسط اوبر

پرشین خودرو:راوبر با تصاحب جامپ، یک استارتاپ فعال در حوزه‌ی درخواست اینترنتی دوچرخه، تلاش دارد تا جایگاه خود را در زمینه‌ی دیگر وسایل نقلیه‌ی شهری نیز تثبیت کند

به گزارش پرشین خودرو به نقل اززومیت، اوبر، غول ارائه‌دهنده‌ی تاکسی اینترنتی جامپ، استارتاپ اشتراک‌گذاری دوچرخه را با مبلغ نامعلومی تصاحب کرد. این خبر، اندکی پس از آن اعلام می‌شود که خبرگزاری تک‌کرانچ گزارش داد جامپ در حال مذاکره با اوبر و همچنین دریافت پیشنهادهای سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذارانی همچون سکویا کپیتال است. در آن زمان، جامپ در نظر داشت تا خود را با مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار به‌فروش برساند. اما اکنون از سوی یک منبع آگاه در این باره خبر می‌رسد که مبلغ نهایی قرارداد به ۲۰۰ میلیون دلار نزدیک‌تر است.

رایان ژِپِکی، مدیرعامل جامپ در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری تک‌کرانچ گفت تصمیم جامپ مبنی بر فروش خود به اوبر تا حد زیادی ناشی از توانایی درک چشم‌انداز این شرکت در مقیاس بزرگ بود. وی همچنین گفت رهبری دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر در اتخاذ این تصمیم تاثیرگذار بوده است. ژپکی گفت:

من فرصت داشتم تا چند روز را با دارا خسروشاهی سپری کنم تا به‌صورت جدی درباره‌ی چشم‌انداز او و چشم‌انداز خودمان برای این کسب‌وکار صحبت کنیم و شاهد اشتراک نظرهای فراوانی [با یکدیگر] بودیم.

وی اشاره کرد که هرچند اوبر سال دشواری را پشت سر گذاشت؛ اما خوش‌بین است که این شرکت در مسیر درستی گام برمی‌دارد:

من بر این باورم که این شرکت هم‌اکنون در مسیر درستی قرار دارد و [خسروشاهی] نیز معتقد است نحوه‌ی همکاری ما با شهرها و چشم‌انداز ما برای مشارکت با شهرها با ماموریت اوبر مطابقت دارد. این مشابهت و اشتیاق او برای انجام بلافاصله‌ی کارها برای من مسئله‌ی مهمی بود. این یک نتیجه‌ی بی‌نظیر است و فرصتی به من می‌دهد تا چشم‌انداز خود را به شکل کامل در تمام دنیا پیاده کنم.


در عین حال، خسروشاهی نیز در گفتگوی تلفنی با تک‌کرانچ گفت تبدیل شدن به یک پلتفرم پویا و برجسته‌ی شهری بخشی از چشم‌انداز نهایی اوبر محسوب می‌شود. او در ادامه گفت با توجه به اینکه مردم بیشتر در شهرها زندگی می‌کنند، باید مجموعه‌ای وسیع‌تر از گزینه‌های پویایی که هم پاسخگوی مصرف‌کنندگان و هم شهرها باشند، در اختیار داشته باشیم. خسروشاهی گفت:

ما شاهد تغییر اوبر به نحوی هستیم که صرفا از یک اپلیکیشن اشتراک‌گذاری و درخواست خودرو به پلتفرمی تبدیل می‌شود که به صورت جدی به مشتریان کمک می‌کند تا با مقرون به‌صرفه‌ترین، قابل اطمینان‌ترین و آسوده‌ترین شیوه از نقطه‌ی الف به نقطه ب عزیمت کنند.

به عنوان بخشی از این معامله، کارکنان جامپ به تیم اوبر ملحق خواهند شد؛ با این حال این شرکتِ اشتراک‌گذاری دوچرخه به عنوان زیرمجموعه‌ای مستقل تحت نظارت اوبر به فعالیتش ادامه خواهد داد.

جامپ بیش از همه به خاطر دوچرخه‌های برقی مجهز به کمکی پدال و بدون نیاز به جایگاه قفل شناخته می‌شود. دوچرخه‌های جامپ را می‌توان به‌صورت قانونی به میله‌های پارک دوچرخه یا در «منطقه‌ی مبلمان شهریِ» پیاده‌رو‌ها که شامل اشیایی همچون تیرهای چراغ برق یا نیمکت‌ها می‌شود، قفل کرد. این دوچرخه‌ها همچنین به منظور ایمنی بیشتر مجهز به قفل‌های یکپارچه هستند.


تصاحب جامپ توسط اوبر موضوع غافلگیرکننده‌ای به‌حساب نمی‌آید. در ماه ژانویه، اوبر برای راه‌اندازی «اوبر بایک» با جامپ وارد همکاری شد. این گزینه به کاربران اوبر امکان می‌دهد تا از طریق اپلیکیشن اوبر اقدام به سفارش دوچرخه‌های جامپ کنند. با این وجود، بخش عمده‌ی سفرها همچنان از طریق اپلیکیشن جامپ انجام می‌شد. اپلیکیشن جامپ فعلا به فعالیت خود ادامه خواهد داد؛ اما احتمال وقوع تغییرات در آینده وجود دارد. ژپکی دراین باره می‌گوید:

ما امیدوار هستیم که تجربه‌ی [کاربری با اپلیکیشن جامپ] به‌صورت عمیق‌تری با اپلکیشن اوبر ادغام شود و آنچه اوبر در زمینه‌ی پلتفرمی چند منظوره انجام داده است را بازتاب دهد.

در همین حال، رقبای بین‌المللی اوبر نیز دست به اقدامات مشابهی زده‌اند. اولا، استارتاپ هندی تاکسی اینترنتی در ماه دسامبر فعالیت‌های خود را در زمینه‌ی دوچرخه گسترش داد. این سرویس که «اولا پدال» نام دارد، در چندین پردیس دانشگاهی در هند قابل استفاده است. علاوه بر آن هر دو شرکت گرب در منطقه‌ی جنوب شرق آسیا و دیدی در چین سرویس اشتراک‌گذاری اختصاصی دوچرخه‌ی خود را در سال جاری راه‌اندازی کردند. دیدی و گرب هر دو به‌صورت مستقیم به‌ترتیب در استارتاپ‌های اشتراک‌گذاری دوچرخه‌ی اوفو و اوبایک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


جامپ با وجود فعالیت تحت مالکیت اوبر، احتمالا به‌صورت مستقیم با هیچ کدام از رقبای این شرکت وارد همکاری نخواهد شد؛ اما ژپکی می‌گوید دیگر اشکال همکاری می‌تواند جالب توجه باشد:

من معتقدم ایده‌ی بودن درون اپلیکیشن لیفت لزوما محتمل نخواهد بود؛ اما احتمال شکل‌گیری همکاری‌های کمتر رقابتی وجود خواهد داشت.

در ماه ژانویه، جامپ از سوی شرکت سرمایه‌گذاری منلو ونچرز با مشارکت ساین‌ویو ونچورز، استر دایسون و دیگران موفق به جذب ۱۰ میلیون دلار سرمایه شد. این جذب سرمایه، مبلغ کل سرمایه‌ی این شرکت را به ۱۱.۱ میلیون دلار افزایش داد. در همان ماه، جامپ به نخستین سرویس‌دهنده‌ی بدون ایستگاه دوچرخه که مجوز راه‌اندازی در سان‌فرانسیسکو را دریافت کرد، تبدیل شد. از آن زمان، جامپ ۲۵۰ دوچرخه‌ی مجهز به کمکی پدال و بدون نیاز به جایگاه قفل را روانه‌ی خیابان‌های سان فرانسیسکو کرد. در حال حاضر، کاربران با متوسط طول سفر ۴.۱ کیلومتر در هر روز بین ۶ تا ۷ بار درخواست دوچرخه می‌کنند. ژپکی می‌گوید:

ما به خوبی می‌دانیم که سرویس‌دهی‌مان به صورت رفت و آمدی است. ما رفت و آمدهای صبح‌گاهی و عصرگاهی را سرویس‌دهی می‌کنیم. تصور می‌کنم که ۲۲ درصد از سفرها صبح‌ها و ۲۰ درصد نیز عصر‌ها صورت می‌گیرند. ما به‌خوبی پاسخگوی مسیرهای رفت و آمدی [از خانه به محل کار و بالعکس] بوده‌ایم.

در ماه اکتبر، اداره‌ی حمل و نقل شهری سان فرانسیسکو بر سر این موضوع که آیا جامپ امکان به‌کارگیری ۲۵۰ دوچرخه‌ی بیشتر را خواهد داشت یا نه تصمیم‌گیری خواهد کرد. تصمیم این اداره براساس یک ارزیابی از ۹ ماه نخست این برنامه گرفته خواهد شد.


جامپ همچنین شبکه‌ی دوچرخه‌های برقی خود را در منطقه‌ی واشینگتن به‌کار خواهد انداخت و قصد دارد تا ابتدای امسال فعالیت خود را در ساکرامنتو (مرکز ایالت کالیفرنیا) و پراویدنس (از شهرهای ایالت رودآیلند) نیز آغاز کند. علاوه بر این، جامپ تمایل دارد تا دوچرخه‌های خود را روانه‌ی اروپا نیز کند و احتمالا تا بهار سال ۲۰۱۹ به این هدف خود دست پیدا خواهد کرد. این شرکت همچنین برای فعالیت در نیویورک که به‌تازگی حضور دوچرخه‌های برقی مجهز به کمکی پدال را قانونی کرده، درخواست داده است.

البته امروزه دوچرخه‌های برقی تنها وسیله‌ی رفت و آمد در شهرها محسوب نمی‌شوند. ما امسال شاهد بودیم که برخی از استارتاپ‌ها با هدف ارائه‌ی اسکوترهای برقی فعالیت خود را آغاز کردند. در حالی که سان فرانسیسکو مشغول یافتن راهی برای نظارت بر آن‌ها است، مردم از نزدیک به آنچه در آینده خواهد آمد، چشم دوخته‌اند.

خسروشاهی از جمله‌ی این افراد محسوب می‌شود. وی در گفتگوی خود با تک‌کرانچ گفت: «به برخی از آن‌ها با نگاه کنجکاوانه‌ای در خیابان خیره می‌شود.» وی گفت:

اسکوترها به دلیل نبود مقررات، در نقطه‌ی غریبی به‌سر می‌برند؛ اما اوبر تمام گزینه‌هایی را که احتمال محبوبیت آن‌ها وجود داشته باشد، درنظر خواهد داشت.

کد خبر 93567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha