کد خبر 93632
۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
تجربه خبرنگار نیویورک تایمز از فیسبوک

پرشین خودرو: یک گزارشگر نیویورک تایمز، فایل مربوط به اطلاعات خود را از فیسبوک دانلود کرد و از دیدن محتویات آن شگفت‌زده شد.

به گزارش پرشین خودروبه نقل اززومیت، اگر فکر می‌کنید با کمتر شدن حضور نسبی شما در فیسبوک، از تاکتیک‌های شبکه‌های اجتماعی در خصوص جمع‌آوری اطلاعات رهایی پیدا کرده‌اید، اشتباه می‌کنید. هفته‌ی گذشته برایان چن، گزارشگر فناوری اصلی مشتریان برای نیویورک تایمز، تصمیم گرفت اطلاعات فیسبوک خود را دانلود کند. برایان خودش را کسی توصیف می‌کند که چندان پست نمی‌گذارد و عادت ندارد روی تبلیغات کلیک کند، با این حال نوشت:

وقتی فایلم را باز کردم، شبیه‌ به باز کردن جعبه‌ی پاندورا بود.

دقیقا چه مواردی در چنین فایل‌هایی وجود دارد؟ اگر اطلاعات فیسبوکتان را دانلود کنید، پوشه‌ای دریافت خواهید کرد که حاوی چندین فایل و پوشه‌های دیگر است. اگر به فایل شاخص وارد شوید، موردی را که چن مجموعه داده‌ی خام برای حساب کاربری فیسبوک می‌نامد خواهید دید. بخشی به‌ نام اطلاعات تماس وجود دارد که تمامی اسامی و شماره تلفن‌های دفترچه‌ی تلفن همراه شما در آن قرار دارد. فیسبوک چگونه این اطلاعات را به‌ دست آورده است؟ اگر موقع نصب برنامه‌ی مسنجر فیسبوک‌، مخاطبان خود را آپلود کرده باشید، در واقع تمامی اطلاعات کلیدی خود را به فیسبوک تقدیم کرده‌اید.

زاکربرگ

افشاسازی چن تنها یکی‌ از جدیدترین مشکلات فاش‌شده درمورد بخش حریم خصوصی فیسبوک است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل و پایه‌گذار فیسبوک، چند روز پیش در کنگره‌ی ایالات متحده درمورد حریم خصوصی صحبت‌هایی کرد. اعضای کنگره سؤالاتی از او درمورد چگونگی کنترل کردن اطلاعات کاربران پرسیدند. هنوز معلوم نیست فیسبوک باید تحت قوانین نظارتی شدیدتری قرار بگیرد یا خیر و شاید مهم‌تر اینکه اصلا ماهیت واقعی فیسبوک مشخص نیست. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که سریعا به جواب چنین سؤالاتی دسترسی پیدا کنیم؛ ولی گزارش چن به بررسی مشکلات این‌چنینی می‌پردازد.

چن بعد از دانلود اطلاعاتش متوجه شد که حدود ۵۰۰ تبلیغ‌کننده که حتی اسم بسیاری از آن‌ها را نشنیده است مثل پدر بد که یک فروشگاه لوازم یدکی موتورسیکلت بود و اسپیس جیسس که یک گروه الکترونیکا بود، اطلاعات تماس او شامل آدرس ایمیل، شماره تلفن و اسم کاملش را در اختیار دارند. بدتر اینکه فیسبوک حتی تمامی اطلاعات دفترچه‌ی تلفن او از جمله شماره‌ی تماس آپارتمانش را نیز در اختیار داشت. به‌علاوه فیسبوک سابقه‌ی ۱۰۰ نفری که چن در ۱۵ سال گذشته آن‌ها را به‌عنوان دوست حذف کرده بود، در اختیار داشت.

فیسبوک

حذف شدند، ولی هنوز همان‌جا بودند
وجود چنین اطلاعاتی در فیسبوک نگران‌کننده محسوب می‌شود؛ اما مشکل اصلی این است که پاک کردن بسیاری‌ از این اطلاعات ممکن نیست. زاکربرگ مدعی شد فیسبوک ابزاری دارد که به افراد اجازه‌ی دیدن و دریافت اطلاعات فیسبوک‌ خودشان را می‌دهد؛ اما گفته‌اش کاملا هم صحیح نبود. تاریخ تولد، افرادی که دوستی آن‌ها را لغو (آنفرند) کرده‌اید و اطلاعات کلیدی دیگر را نمی‌توان به هیچ وجه از فیسبوک حذف کرد.

بث گوتیه، یکی‌ از سخن‌گویان فیسبوک، به تایمز گفت:

وقتی شما موردی را حذف می‌کنید، ما هم آن را حذف می‌کنیم؛ پس آن اطلاعات دیگر در فیسبوک دیدنی و قابل دسترسی نیستند. شما می‌توانید هر موقع که خواستید، حساب کاربری خودتان را هم حذف کنید. پس از ۹۰ روز تمامی بک‌آپ‌های اطلاعات شما روی سرورهای ما پاک می‌شود.

اطلاعات تماس در دسترس غریبه‌ها
غیر از مشکل پاک نشدن اطلاعات، بخش تبلیغاتی داده‌های قابل دانلود هم مشکل دارد. چن بخشی با نام تبلیغ‌کنندگان با توجه‌ به اطلاعات تماس شما در آن پوشه‌ها پیدا کرد که برای او، فهرستی با ۵۰۰ برند بود. جالب اینکه چن با بسیاری از آن‌ها هرگز ارتباطی برقرار نکرده بود. پرسش این است که چنین موردی چگونه اتفاق می‌افتد؟

فیسبوک مدعی شد چنین تبلیغ‌کنندگانی احتمالا اطلاعات چن را از منابع دیگر به‌ دست آورده‌اند و بعدا آن‌ها را در فهرست هدف بزرگی از افراد قرار داده‌اند؛ سپس آن فهرست را روی فیسبوک آپلود کرده‌اند. با این حال فیسبوک گزینه‌ی آوردن اطلاعات از سایر منابع به فیسبوک را برای تبلیغ‌کنندگان حذف کرد.


برندها می‌توانند با خرید اطلاعات از یک ارائه‌دهنده اطلاعات مثل Acxiom، نفوذ در فناوری‌های ردیابی مثل کوکی‌های وب یا حتی از طریق منابعی مثل برنامه‌ی وفاداری کارت اعتباری که شما قبلا آن‌ها را تأیید کرده‌اید، به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. چن در آخر گفت:

حتی اطلاعات شخصی فردی که مثل من زیاد به فیسبوک سر نمی‌زند و روی تبلیغات کلیک نمی‌کند، می‌تواند در اختیار تعداد زیادی از تبلیغ‌کنندگان قرار بگیرد. چنین موردی زیاد هم عجیب نبود؛ ولی اینکه فهرستی از برندهای ناشناخته به اطلاعات تماس من در فیسبوک دسترسی داشته باشند، حقیقت داشت.

کد خبر 93632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha