تمام قطعه سازان داخلی به نقطه زیان دهی رسیدند +جزئیات

پرشین خودرو: در سالی که گذشت به دلیل افزایش تولید خودروسازان داخلی، تیراژ تولید قطعات نیز افزایش یافت که این مهم اتفاق میمونی بود اما ثابت ماندن قیمت قطعات با توجه به تغییرات قیمتی در مواد اولیه، به ضرر قطعه سازان تمام شد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص سال 96 و اتفاقاتی که در سال گذشته برای صنعت قطعه سازی کشور افتاد گفت: متاسفانه در سال گذشته افزایش چشم گیر قیمت مواد اولیه را تجربه کردیم که به طور متوسط 35 درصد در سبد خرید ما اثر گذاشت.


وی ادامه داد: وقتی قیمت مواد اولیه و تولید افزایش می یابد باید قیمت محصول نهایی نیز تغییر کند اما شورای رقابت فشار بسیاری بر خودروسازان می آورد تا قیمت تغییر نکند و این ثابت ماندن قیمت در آخر به زیان قطعه ساز تمام می شود.
بیگلو افزود: باید عرض کنم که در حال حاضر تمام قطعه سازان ایرانی به نقطه زیان دهی رسیده اند و این روند در بلند مدت بسیار خطرناک خواهد بود. ما در کوتاه مدت می توانیم نیازهای مالی خود برای تامین مواد اولیه را رفع کنیم اما این مهم در بلند مدت شدنی نیست.


وی تاکید کرد: سال 96 با گرانی ارز، سخت تر شد. اتفاقی که با افزایش جهانی قیمت فولاد، آلومینیوم و مس نیز همراه بود و تولید کننده ایرانی نیز بر اساس قیمت جهانی و نوسانات ارز کالای خود را برای تحویل به ما قیمت گذاری کرد.
دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به تغییر 100 درصدی قیمت آلومینیوم دریافتی توسط قطعه سازان در سال گذشته، گفت: قیمت فولاد و محصولات پتروشیمی در سال پیش به ترتیب 30 و 50 درصد افزایش یافت و با توجه به اتفاقات ابتدایی سال جاری در حوزه ارز، ما نگران روند فعالیت های خود هستیم.

امضای قراردادهای مشترک کاهش یافت
بیگلو در مورد فعالیت های مشترک قطعه سازان ایرانی با برندهای مطرح جهان نیز گفت: تعداد جوینت ونچرهای سال 96 ما نسبت به سال 95 بسیار کم شد زیرا حضور ترامپ و موضع گیری های او موجب بر هم ریختن مراودات سیاسی جهان با ایران شد که این مهم در بستن قراردادهای جدید، تاثیر خود را گذاشت.


وی افزود: سالی که گذشت هیجان سال ماقبل خود را نداشت اما با این حال 2 قرار داد جوینت ونچر و چند قرار داد برای انتقال تکنولوژی میان قطعه سازان ایرانی و قطعه سازان مطرح جهان منعقد و اجرا شد.

کد خبر 93681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha