موانع اساسی بر سر اجرای کریدورشمال- جنوب وجود دارد

پرشین خودرو: عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: بر سر اجرای راهگذر(کریدور) شمال- جنوب موانع اساسی مانند «شکل نگرفتن خطوط ارتباطی- اتصالی» وجود دارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، «سیده فاطمه مقیمی»  افزود: در روزهای گذشته شاهد اتصال خط ریلی آستارا- آستارا بودیم اما محور ریلی قزوین- رشت هنوز متصل نشده است و مشکل دارد.
وی که رییس کمیته حمل و نقل اتاق تهران است، تصریح کرد: باید با اجرای قراردادهای بی.او.تی (ساخت، بهره برداری و واگذاری) یا سایر قراردادهای مشابه، اجرای این طرح مهم را به بخش خصوصی یا سرمایه گذار خارجی واگذار کرد.
وی درباره زیرساخت های قانونی این راهگذر اضافه کرد: قانون ترانزیت کشور باید به قواعد و قوانین مشابه کشورهای مجاور و مسیر این راهگذر نزدیک و تعدیل شود.
مقیمی بیان داشت: راهگذر شمال- جنوب می تواند تاثیر اقتصادی لازم را بگذارد، مشروط به اینکه قوانین مربوط به شرایط و مقررات حمل و نقل، گمرک و تعرفه از شفافیت لازم برخوردار باشد.
وی ادامه داد: تا زمانی که گام های عملی اجرایی برای این موضوع برداشته نشود، این مسیر فقط یک راهگذر روی کاغذ است.
 در پی برگزاری نشست وزیران حمل و نقل کمیسیون اروپا در سال 1993 ایجاد راهگذر ترانزیتی شمال- جنوب (NOSTRAC) تصویب شد.
این راهگذر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌ کند.
در این میان اتصال خلیج فارس و بندر چابهار در ساحل شرقی دریای عمان برای مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا می کند.
موافقتنامه راهگذر حمل و نقل بین‌المللی شمال- جنوب نیز شهریورماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزیران حمل و نقل سه کشور جمهوری اسلامی ایران، هند و روسیه رسید.
این راهگذر مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا به شمار می رود که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزان تر است.
راهگذر شمال- جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای واقع در مسیر، با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بندرها، جاده‌ها، پایانه ها و مسیرهای ریلی خود می‌ پردازند.
در صورت فعال شدن همه حلقه‌های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندر بمبئی هند به مسکو در روسیه نزدیک به یک ماه زمان نیاز دارد، در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک با افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل همراه است.

کد خبر 93707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha