همه چیز در خصوص نحوه اجرای طرح ترافیک جدید

پرشین خودرو: پرشین خودرو: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص نحوه اجرای طرح ترافیک جدید توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره نحوه اجرای طرح ترافیک جدید، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایی که از ابتدای پیشنهاد طرح برای شهرداری و به ویژه پلیس وجود داشت "زمان کم و محدود" برای تصمیم گیری و اجرای این طرح بود؛ طرح جدید ترافیک اواخر پاییز و اوایل زمستان 96 ارائه شد و از همان ابتدا این دغدغه وجود داشت که زمان کافی باید برای بررسی و تصویب طرح وجود نداشته باشد.

وی افزود: پیشنهاد نیروی انتظامی در ابتدای ارائه طرح این بود که اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی، آماده سازی زیرساخت ها و طی فرآیند اطلاع رسانی در سال 97 انجام شود و چنانچه تغییراتی نیاز است در طرح جدید لحاظ و نهایتا در سال 98 اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در هر حال فرآیند قانونی طرح جدید ترافیک از منظر قانونی طی و این طرح مصوبه شورای ترافیک شهر تهران را نیز گرفت؛ پس از این روند، طرح برای تعیین قیمت به شورای اسلامی شهر تهران ارجاع و مصوباتی نیز تصویب و قیمت گذاری لحاظ شد.

این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: پس از تعیین قیمت گذاری طرح جدید توسط شورای شهر تهران، ایراداتی از نظر فرمانداری به عنوان نماینده دولت مطرح شد که در یک بازه زمانی این ایرادات اصلاح و در نهایت طرح وارد فاز اجرایی شد.

سردار مهماندار یادآور شد: شخصا معتقدم که فرآیند اطلاع رسانی درباره طرح جدید ترافیک با کاستی هایی همراه بود و باید اطلاع رسانی جامعی همراه با برنامه ریزی در این باره صورت می گرفت.

وی ادامه داد: ان شاء الله از اول اردیبهشت ماه سال جاری طرح ترافیک جدید در محدوده های قبلی اجرایی می شود و پلیس نیز در این حوزه همانند سال 96 عمل خواهد کرد؛ یعنی اگر خودرویی وارد محدوده طرح ترافیک شود در مبدأ ورودی، توسط دوربین ها کنترل می شود و طبق استعلام چنانچه دارای مجوز طرح باشد دیگر مشکلی برای تردد در محدوده وجود ندارد اما اگر خودرو دارای مجوز نباشد به محض ورود، شهرداری اعلام می کند که مجوز ندارد و ما جریمه را صادر می کنیم.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطر نشان کرد: موضوع بعدی در خصوص طرح ترافیک جدید ، مقوله "عوارض" است، اگر خودرو وارد این محدوده شود براساس مولفه هایی چون داشتن معاینه فنی برتر، زمان ورود ( پیک یا غیرپیک)، زمان خروج و عوامل دیگر، عوارض تعیین و سپس این عوارض توسط شهرداری از کارت شارژ مالک خودرو کسر می شود.

این مقام عالی انتظامی در پلیس پایتخت با بیان اینکه موضوع عوارض یک مقوله میان شهرداری و شهروند است، ادامه داد: احیانا اگر در بحث عوارض اختلافی بین شهرداری و شهروند باشد مثل بقیه عوارضی که در سطح شهر وضع می شود، مرجع رسیدگی کننده به موضوع خود شهرداری خواهد بود.

سردار مهماندار تأکید کرد: امسال پلیس هیچ تغییری در روند جریمه ورود خودروهای فاقد مجوز به طرح ترافیک نسبت به سال گذشته ندارد و همانگونه که در سال 96 بعد از ورود خودرو به محدوده طرح استعلام می کردیم که آیا دارای مجوز است یا خیر و سپس خودروی فاقد مجوز ورود به طرح ترافیک، جریمه می شد، امسال نیز همین روال به قوت خود باقی است.

وی خاطر نشان کرد: اما امسال شهرداری اعلام کرده هر کس در طول سال بخواهد حتی برای یکبار وارد محدوده طرح ترافیک شود باید در سایت اعلامی شهرداری ثبت نام و اطلاعات فردی ، خودرویی و ... را ثبت کند؛ در این فرآیند برای فرد یک کیف پولی الکترونیکی پیش بینی شده که فرد متقاضی باید این کیف پول الکترونیکی را شارژ کند.

رئیس پلیس راهور پایتخت عنوان کرد: آنچه که شهرداری در این حوزه پیش بینی کرده، خودروهای دولتی و دارای سهمیه؛ حداقل یک میلیون تومان و شهروندان عادی 36 هزار تومان (حداکثر برای یک روز ) باید کارت پولی الکترونیکی را شارژ کنند.

سردار مهماندار تأکید کرد: محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده زوج و فرد امسال تغییری نکرده است، در محدوده زوج و فرد درست مثل سال گذشته براساس آخرین رقم سمت راست پلاک اجازه ورود به محدوده داده می شود.

وی توضیح داد: خودروهایی که در پلاک، عدد سمت راست زوج باشد؛ روزهای زوج یعنی شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را دارند و پلاک خودروهایی که عدد سمت راست فرد باشد؛ روزهای یکشنبه و سه شنبه اجازه تردد در این محدوده را خواهند داشت.

این مقام عالی انتظامی درباره وضعیت تردد در روزهای پنج شنبه نیز گفت: فعلا ، به صورت موقتی و آزمایشی برای روزهای پنج شنبه طرح زوج و فرد اجرایی نمی شود البته این امر موقتی است و ممکن است بر مبنای وضعیت ترافیکی به ویژه در مرکز شهر تغییر کند که باید بگویم از اول اردیبهشت ماه یعنی آغاز فاز اجرایی طرح ترافیک جدید و البته با اعلام قبلی فعلا موضوع طرح در روزهای پنج شنبه لحاظ نمی شود.

سردار مهماندار ادامه داد: اگر دیدیم موضوع آزاد بودن تردد در محدوده طرح ترافیک در روزهای پنج شنبه مشکلی از منظر ترافیکی پیش نیاورد، ادامه می دهیم اما در صورت بروز مشکل قطعا روال قبلی اجرایی می شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اشاره کرد: امسال 53 هزار کارت سهمیه برای سازمان های دولتی و نهادها صادر شده و در اختیار سازمان ها قرار گرفته است، همچنین 40 هزار کارت روزانه نیز در نظر گرفته شده که این میزان سال گذشته 20 هزار بود اما سقف نهایی ورود روزانه به محدوده طرح 103 هزار است یعنی به این معنا که کسی که متقاضی ورود به طرح به صورت روزانه است باید دو نکته را رعایت کند.

وی اضافه کرد: فرد متقاضی باید کارت پولی الکترونیکی را شارژ کند ( حداقل 36 هزار تومان برای مردم عادی) و سپس باید از سامانه مجوز ورود به طرح را بگیرد؛ این بدین معنی است که اگر سقف ورود روزانه ( 103 هزار ) پر شده باشد فرد دیگر نمی تواند وارد محدوده طرح شود و مجوز صادر نمی شود.

سردار مهماندار تأکید کرد: بهتر است هر چه زودتر وضعیت سهمیه افراد خاص چون خبرنگاران و جانبازان عزیز نیز تعیین تکلیف شود.

کد خبر 93868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha