وضع بازار خودرو در سال 96، مبهم بود!

پرشین خودرو: سال 96 می توانست راه توسعه صنعت و بازار خودرو را هموار و در سال 97 نیز ادامه پیدا کند اما این روند با اتفاقات مبهم سال گذشته متوقف شد.

امیر حسین کاکائی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن بیان این مطلب گفت: صنعت و بازار خودرو در سال گذشته شرایط مبهمی داشتند یعنی از یک طرف، هر دو حوزه در حال رونق گرفتن بود و تولید داخلی ها افزایش پیدا کرد و این رشد تولید با رشد تقاضا نیز همراه شد اما از طرف دیگر ابهامات زیادی مانند ثبت سفارش، تعرفه واردات و ... نیز وجود داشت.
وی ادامه داد: ما می توانستیم سال 96 را با یک روند رو به جلو به پایان برسانیم که همه اتفاقات آن نیز قابل پیش بینی باشد اما اتفاقاتی که در همان نیمه اول سال رخ داد، موجب شد تا بازیگران اصلی بازار خودرو که همانا مردم هستند متضرر و دلالان سود بسیاری کنند.
کاکائی تصریح کرد: موضوع ثبت سفارش یک شوک بزرگ برای بازار خودرو بود. این اتفاق باعث شد قیمت خودروهای وارداتی به شدت افزایش یابد و بعد هم با اعلام تعرفه های جدید یک شک جدید قیمتی به این حوزه وارد شد که باز هم همه به ضرر مصرف کننده ایرانی بود.
این استاد دانشگاه به بحث ورود افراد کار بلد به حوزه واردات خودرو و حذف افراد دلال از این موضوع گفت: این اتفاق خوبی بود و می توانست پای آدم های حرفه ای را را به حوزه نمایندگی ها و واردات برندهای معتبر باز کند اما بعد از مدتی این حرکت مثبت به بیراهه رفت و برای برخی افراد انحصار و رانت ایجاد کرد.
وی تاکید کرد: من اطلاع دارم که بسیاری از واردکنندگان قدیمی که قدمتی بالای 40 سال دارند در بدترین وضعیت قرار داشته و بسیاری در حال ورشکستگی هستند در مقابل کوچک ترهای بازار واردات که تنها در موج سواری استاد هستند سود کلانی بردند.

حاشیه بازار خودروهای داخلی بسیار بالاست
کاکائی در مورد وضعیت بازار خودروهای داخلی در سال 96 متذکر شد: استارت فروش و عرضه محصولات داخلی در سال گذشته بسیار خوب زده شد و مردم نیز از فضای به وجود آمده استفاده کردند اما این فضا نیز مدیریت نشد و خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شد.
وی افزود: در ماه های پایانی سال گذشته، همه می دانستند که خودرو در سال 97 گران خواهد شد و به همین دلیل بازاز خودرو به 4 سال قبل بازگشت و حاشیه بازار بسیار افزایش پیدا کرد.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: تغییر بازار خودرو و تبدیل آن به یک کالای سرمایه ای اتفاق خوبی نیست و به شخصه با این تغییر موافق نیستم زیرا این اتفاق باعث می شود شما به هیچ عنوان نتوانی پیش بینی درستی از تقاضای بازار داشته و یک برنامه ریزی برای تولید تدوین کنید.
وی دلیل به وجود آمدن حاشیه بازار در صنعت خودرو را تصمیمات دولت دانست و خاطرنشان کرد: قیمت گذاری دستوری همان دلیلی است که موجب شده است حاشیه بازار خودرو افزایش یابد این در حالی است که درصدی از خودروهای داخلی همچنان قطعات خود را وارد می کنند و این یعنی ارز بری داشته و باتوجه به نوسان قیمت ارز باید قیمت فروش این خودروها نیز تغییر کند.

کد خبر 93876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha