برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در پرتردد ترین نقطه پایتخت!/ ماجرای شهری که شهردار ندارد

پرشین خودرو: تکرار دور باطل این روزها در کشور ما به کرات دیده می شود که یکی از آنان در نظر نداشتن تصمیماتی است که سال های گذشته اخذ شده تا جایی که گویا محکوم به آزمون خطاهای چند باره هستیم.

به گزارش پرشین خودرو، بیش از 14 سال است تصمیمی برای بزرگراه چمران گرفته شد تا حجم کمی از ترافیک سنگین منطقه را التیام بخشد؛ همانگونه که همگان درگیر هستند، این بزرگراه در تمام ایام سال و در حالت عادی با ترافیک سنگین مواجه است اما در ایام به خصوصی و با برگزاری نمایشگاه های مختلف مانند کتاب، مطبوعات، نفت و نمایشگاه خودرو و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی، کاملا قفل شده و ساعت ها ترافیک مردم را به یاد جاده تهران-شمال در روزهای تعطیل می اندازد.

بیش از یک دهه گذشته و در آن سال ها عنوان شد که نمایشگاه های پر مخاطب باید به خارج از محدوده ترافیکی پایتخت منتقل شود و از این رو مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بنا شد تا بتواند مامنی باشد برای مجموعه نمایشگاه های بین المللی پایتخت باشد.

اما بنا نهادن آن هم داستان درازی دارد. سال های متمادی هر شخصی که بر مسند مدیریت شهری تکیه می زد، در دستور کار اولیه خود انتقال نمایشگاه بین المللی تهران از چمران به بیرون از تهران را دارای اولویت قرار می داد. هر کدام از شهرداران یک نقطه را معرفی می کردند. یکی می گفت منطقه ورد آورد در جاده تهران به کرج و دیگری می گفت یک جایی در اتوبان تهران - قم!

در آخر نقطه ای در اتوبان تهران- قم در نزدیکی حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) با دسترسی آسان به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) انتخاب شد و نام محل را شهر آفتاب نامیدند.

در پروژه شهر آفتاب قرار بر این بود تا زیرساخت ها و امکانات مناسب برای برگزاری نمایشگاه های مختلف و پر بازدید دیده شود تا هم تهران از بار ترافیکی نمایشگاه بین المللی نجات پیدا کند و هم برگزاری نمایشگاه ها با امکانات و دسترسی بهتری میسر باشد.

در سال های گذشته پس از وقفه های طولانی در افتتاح فازهای مختلف شهر آفتاب، بالاخره با برگزاری نمایشگاه کتاب در این محل، جایگزین شدن نمایشگاه جدید به جای نمایشگاه بین المللی تهران رسما کلید خورد و دولت و شهرداری برای تغییر محل برگزاری تمام نمایشگاه های پر بازدید از نمایشگاه قدیمی در بزرگراه چمران به شهر آفتاب برای 5 سال به توافق رسیدند از این رو بخش بزرگی از ترافیک های غیر قابل باور بزرگراه چمران و در حوالی نمایشگاه بین المللی کاهش چشمگیری داشته است.

جالب است بدانیم در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته صنعت نمایشگاهی عمدتا این گونه مجموعه ها در خارج بافت مسکونی و شهرها دایر می شود بر این اساس نمایشگاه بین المللی خودرو که با استقبال بی نظیری مواجه شد پس از 12 سال و درست دو سال پیش در شهر آفتاب کلید خورد.

نمایشگاه خودرو یکی از مهمترین نمایشگاه های برگزار شده در هر کشوری است و تهران به دلیل بار ترافیکی بالای این نمایشگاه، بیش از 12 سال از داشتن این رویداد بی نصیب بود! تا اینکه در سال 95 و با تلاش برخی مجموعه های فعال در حوزه نمایشگاهی، با برگزاری نمایشگاه خودرو تهران که تا قبل از تعطیل شدن آن به همان دلیل ترافیک، مهمترین نمایشگاه کشور در حوزه خودرو بود؛ موافقت شد. البته نه در نمایشگاه بین المللی تهران بلکه در نمایشگاه بزرگ شهر آفتاب.

این نمایشگاه سبب دو اتفاق خوب برای کشور و پایتخت شد. اول اینکه مهمترین و بزرگترین رویداد خودرویی کشور دوباره به عرصه بر گشت و دوم اینکه شهر آفتاب نیز بیشتر در فضای بین المللی معرفی و شناخته می شد.
همان روزی که قرار بر برگزاری این نمایشگاه در محل شهر آفتاب شد نیز برخی مخالف آن بودند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که این اتفاق خوبی است و با برگزاری آن موافق است.

از این رو در آن زمان؛ محمد رضا نعمت زاده، وزیر وقت صنعت ، معدن و تجارت عنوان کرده بود که باید نمایشگاه های پر مخاطب در این محل برگزار شود و به عقیده بسیاری از متخصصین نمایشگاه سئول باید به شهر آفتاب منتقل شود.

از این رو در هنگام برگزاری نمایشگاه خودرو ، شب هنگام کافی بود کمی به ترافیک اتوبان های تهران – قم و تهران – ساوه توجه می کردیم تا متوجه شویم چه حجمی از خودروها قرار بوده است در بزرگراه چمران، گره ترافیکی درست کنند. درایت مدیران در سال های 95 و 96 موجب شد تا تهرانی ها بتوانند بازدید از نمایشگاه خودرو را دوباره در تقویم و برنامه سالانه خود قرار دهند.

این روال ادامه داشت که به یکباره در روزهای گذشته خبری توسط برخی رسانه ها منتشر شد که همه را شوکه کرد!

نمایشگاه خودرو تهران در اواخر اردیبهشت ماه به محل دائمی نمایشگاه های تهران در بزرگراه چمران خواهد رفت.
با پرس وجو از وزارت صنعت و برگزار کننده نمایشگاه خودرو در شهرآفتاب، متوجه شدیم که این نمایشگاه خودروی پایان اردیبهشت با آن نمایشگاه خودرو در شهر آفتاب تفاوت داشته و مجوز برگزاری آن به تازگی از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء شده است!

در این راستا سوالات بسیاری پیش می آید ابتدا اینکه مگر می شود دو نمایشگاه با یک هدف در یک شهر و در یک سال برگزار شود؟ سوال بعدی اینکه ترافیک تهران چه می شود؟ گره ترافیکی اتوبان های چمران و پارک وی و ونک و تجریش و همت و حکیم و سایر نقاط منتهی به نمایشگاه بین المللی چه می شود؟
این امر تا جایی شوکه کننده است که عنوان شده جلسات این نمایشگاه خودرو که قرار است توسط شرکتی خصوصی در سئول برگزار شود ، در وزارتخانه تشکیل شده است!!!!!!!

متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک سال اخیر با تصمیمات عجیب و غریبی که برای حوزه خودرو گرفته و البته همچنان می گیرد تنها یک سوال را پیش می آورد که در ساختمان وزارت صنعت و در معاونت های مربوطه چه می گذرد؟

کسی اخبار ترافیک و آلودگی هوا و میزان افزایش سرطان در پایتخت به دلیل استشمام هر روزه گازهای آلوده را رصد نمی کند؟

از این رو تصمیمات آنی در پایتخت همانند گذشته آسیب زا بوده و متاسفانه در این روزها که شهر صاحبی ندارد؛ دولت مهر باطل بر تفاهماتی زده که ضامن سلامتی شهروندان بوده است.

کد خبر 93888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha