جزئیات نوسازی ناوگان کامیونی جاده‌ای با کمک وزارت نفت

پرشین خودرو: مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور طرح‌های مهم گفت: در زمینه نوسازی ناوگان کامیونی در چارچوب ماده ۱۲قانون رفع موانع تولید وزارت نفت اجازه دارد در پروژه‌هایی که به صرفه‌جویی سوخت منجر می‌شود مشارکت کند، به شرط آنکه آن سرمایه‌گذاری، صرفه‌جویی لازم را داشته باشد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، داود کشاورزیان  درباره سرنوشت نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای کشور اظهار داشت: در بخش نوسازی ناوگان مسافری از محل منابع داخلی ‌‌تسهیلات ارزان قیمت بابت نوسازی ناوگان فرسوده اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مالکان اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه می‌توانند از این تسهیلات ارزان قیمت بابت نوسازی ناوگان استفاده کنند، میزان تسهیلاتی که در این باره برای نوسازی اتوبوس اختصاص می‌یابد حداکثر 350 میلیون تومان است که با توجه به قیمت فعلی اتوبوس این رقم کافی نیست، اما بانک‌ها رقم بیشتر از این را هم متقبل نمی‌شوند.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ‌افزود: در زمینه نوسازی ناوگان کامیونی در چارچوب ماده 12 قانون رفع موانع تولید وزارت نفت اجازه دارد در پروژه‌هایی که به صرفه‌جویی سوخت منجر می‌شود، مشارکت کند و حتی 100 درصد سرمایه‌گذاری را پرداخت کند به شرط آنکه آن سرمایه‌گذاری، آن میزان صرفه‌جویی را داشته باشد.

کشاورزیان ادامه داد: آنچه که ما در گذشته توافق کرده‌ایم این بود بخشی از سود تسهیلاتی که متقاضیان دریافت می‌کنند از سوی شرکت نفت پرداخت شود.

وی افزود: در حال حاضر تا سقف 320 میلیون تومان بابت خرید یک دستگاه کامیون نو پرداخت می‌شود، قیمت دستگاه کامیونی یا کشنده تا 500 میلیون تومان است که تسهیلات با سود 9 درصد پرداخت می‌‌شود و بقیه این سود تا سود مورد انتظار لیزینگ و بانک‌ها، شرکت نفت از محل صرفه‌جویی پرداخت می‌کند.

* غیرواقعی بودن نرخ سوخت و عدم دریافت عوارض بابت آلایندگی از موانع نوسازی ناوگان

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: این پروژه برای 65 هزار دستگاه ناوگان است و در دوره 5 ساله خواهد بود که سالی 13 هزار دستگاه نوسازی شود اما تجربه نشان می‌دهد که حداکثر در سال شاید 3 هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شود؛ علت آن است که انگیزه کافی برای مالکان ناوگان فرسوده بابت نوسازی وجود ندارد.

وی‌ اظهار داشت: با وجود آنکه ناوگان فرسوده مصرف سوخت بالایی دارد اما به دلیل واقعی نبودن نرخ سوخت و ارزان بودن آن، نوسازی ناوگان اصلاً توجیه ندارد؛ ضمن آنکه هیچ نوع عوارضی بابت آلایندگی از این کامیون‌های فرسوده دریافت نمی‌شود و همچنین نرخ‌های کرایه حمل بار هم یکسان است و همین موضوع موجب عدم استقبال از نوسازی ناوگان شده است.

کشاورزیان اظهار داشت: آنچه که ضرورت دارد انجام شود در کنار ارائه تسهیلات ارزان قیمت، اعمال محدودیت برای خودروهای فرسوده است، با این وجود باز روند مدنظر وزارت راه و‌ شهرسازی در نوسازی ناوگان محقق نمی‌شود.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: البته اخیراً مجلس قانون هوای پاک را تصویب کرده است که در قالب این قانون تکلیف کرده‌اند خودروهای فرسوده حق فعالیت ندارند، صورت وضعیت بارنامه برای آنها صادر نمی‌شود و این شامل اتوبوس و کامیون است.

وی افزود: اگر سن فرسودگی ناوگان عمومی جاده‌‌ای 25 سال مدنظر قرار گیرد عملاً حدود 120 هزار دستگاه در حمل‌ونقل عمومی و برو‌ن‌شهری ناوگان فرسوده خواهیم داشت و شاید به همین تعداد هم در حمل‌ونقل درون‌شهری که بدون صورت وضعیت و بارنامه تردد می‌کنند، ناوگان فرسوده وجود دارد..

کشاورزیان درباره سهم 10 درصدی سازمان راهداری از عوارض گازوئیل، بیان کرد: تاکنون که این قانون محقق نشده است.

کد خبر 93980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha