طرح دو فوریتی ساماندهی بازار خودرو در دستور کار مجلس

پرشین خودرو: یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که طرح دو فوریتی ساماندهی بازار خودرو فردا (یکشنبه) در جلسه علنی مجلس مطرح خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، اسفندماه سال ۱۳۹۴ هیات وزیران در مصوبه‌ای اعلام کرد از تاریخ ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۵ تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است. مصوبه‌ای که در دوم تیرماه همان سال با اضافه شدن تبصره‌ای دچار تغییر و در نهایت اعلام شد که اگر ثبت سفارشی قبل از دوم تیرماه سال ۱۳۹۵ صورت گرفته این فرصت فراهم است که تا پایان این سال تولید مدنظر قرار گیرد. در نهایت از تاریخ ابتدای فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ به طور کلی تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد تا صرفا تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری مجاز شمرده شود.

بنابراین بر اساس این قانون از ابتدای سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد تا به جای آن تولید موتورسیکلت انژکتوری در دستور کار قرار گیرد که در این راستا سازمان ملی استاندارد نیز به موتورسیکلت کاربراتوری گواهی تاییدیه نوع نخواهد داد و علاوه بر این شماره‌گذاری این موتورسیکلت توسط پلیس انجام نمی‌گیرد.

بنابر اطلاعاتی که در اختیار ایسنا قرار گرفته است در طول سال ۱۳۹۶ طبق قانون، بدون اینکه موتورسیکلت کاربراتوری تولید شود، جمعا ۱۵۳ هزار و ۱۱۹ دستگاه موتورسیکلت انژکتوری تولید و روانه بازار شده است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل این اقدام توسط دولت جلوگیری از افزایش آلودگی هوای تهران به دلیل حجم بالای آلاینده‌های تولید شده توسط موتورسیکلت کاربراتوری بود، چرا که این موتورسیکلت هرچند در ابتدای امر دارای میزان آلایندگی مشخصی هستند، اما به مرور زمان و پس از کارکرد دچار تغییر در میزان آلایندگی می‌شوند و بر این اساس موجب خواهند شد که آلودگی هوای تهران به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

طبق قانون مسوول اصلی آلایندگی خودرو و موتورسیکلت چه از لحاظ صوتی و چه از لحاظ کاربری برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است؛ هرچند که آزمایش‌های مربوطه در خصوص استانداردها توسط سازمان ملی استاندارد ایران صورت می‌گیرد.

یکی از اساسی‌ترین مشکلات موتورسیکلت کاربراتوری این است که میزان آلایندگی آنها پایدار نیست و کاربر می‌تواند میزان مصرف این وسیله نقلیه را دستخوش تغییر کرده و بر میزان آلایندگی هوا بیفزاید، اما موتورسیکلت‌های انژکتوری دارای ثبات و پایداری در سوخت‌رسانی هستند و همان مشخصات اولیه خود در زمان تولید کارخانه‌ای را حفظ می‌کنند و تا پایان عمر خود با همین ویژگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کاربر نتواند آن‌ها را دچار تغییر کند.

در همین راستا و بر اساس دیگر مصوبه هیئت دولت، از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلت‌ها براساس استانداردهای یورو ۳ بلامانع بوده اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ کلیه موتورسیکلت‌های تولیدی باید براساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که در حال حاضر یورو ۴ است، تولید شوند.

به همین دلیل از ابتدای سال جاری هیچ تولیدکننده‌ای نباید موتورسیکلتی را که استاندارد یورو ۴ ندارد تولید و به بازار عرضه کند. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به عدم توانایی تولیدکنندگان در تولید موتورسیکلت های با استاندارد یورو ۴، مجددا چه میزان تولید این محصول در طول سال جاری با کاهش مواجه خواهد شد.

کد خبر 93988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha