کد خبر 94079
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
ثبت جهانی شهر سیمره

پرشین خودرو: مدیر پایگاه شهر سیمره گفت: این اثر مهم تاریخی واقع در شهرستان دره شهر ایلام پس از رفع برخی ایرادها ثبت جهانی می شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، علی سنایی نژاد  اظهار کرد: شهر تاریخی سیمره یکی از بزرگترین محوطه های تاریخی غرب کشور به شمار می رود که مربوط به قرون اولیه اسلامی بوده و به شماره 6 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه شهر تاریخی سیمره با 200 هکتار وسعت به سمت جهانی شدن پیش می رود، یادآور شد: قرار است با همکاری مسئولان استان، مشکلات شهر تاریخی همچون قرار گرفتن اراضی کشاورزی در محدوده این شهر ، محصور نبودن از نظر امور حفاظتی ، مرمت بخشهای تخریب شده حل شده و تعیین ردیف اعتباری تملک برای نخستین بار به شهر تاریخی سیمره داده شود.
مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره تاکید کرد: یک میلیارد و 550 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور به شهر تاریخی سیمره اختصاص داده شده است که این اعتبار صرف امور حفاظتی و مرمتی این شهر می شود.
شهر تاریخی سیمره بر اثر وقوع زلزله در سال 334 هجری قمری تخریب و خالی از سکنه شده و تاکنون 9 فصل کاوش باستان شناسی در این محوطه تاریخی صورت گرفته است.
شهر باستانی سیمره از نخستین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است، دره شهر به دلیل فراوانی و تنوع قلعه‌های تاریخی در محدوده شهرستان، به شهر قلعه‌ های ایران شهرت دارد و به لحاظ زمین‌ شناسی بزرگترین ژئوپارک دنیا محسوب می‌شود.
دره شهر واقع در 135 کیلومتری جنوب غربی ایلام در این روزهای بهاری با طبیعت بکر و بی نظیر دامنه کبیر کوه، تاریخ افسانه ای و بناهای فرهنگی و غنای اجتماعی به عنوان مقصدی برای گردشگران به شمار می رود.

کد خبر 94079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha