کد خبر 94146
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۶
استفاده از بیت کوین ممنوع است

پرشین خودرو: بانک مرکزی در بخشنامه ای اعلام کرد، به کارگیری ابزار بیت کوین(Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در جلسه سی ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در نهم دی ماه پارسال، به کارگیری ابزار بیت کوین(Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در همه مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد.
بر این اساس و از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردارند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است.
بانک مرکزی تاکید کرده، با توجه به اهمیت موضوع، همه شعب و واحدهای تابعه بانک ها و موسسه های اعتباری و صرافی ها باید از انجام هرگونه خرید و فروش این ارزها و یا انجام هرگونه اقدامی که به تسهیل و یا ترویج ارزهای یاد شده بینجامد، اجتناب کنند زیرا با متخلفان از این مقررات برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ارز دیجیتال با «بیت کوین» در سال 2008 میلادی تولد یافت؛ مبدع آن که با نام مستعار «ساتوشی ناکوموتو» معرفی می شود، با گذشت نزدیک به یک دهه از آغاز فعالیت این نوع ارزها هنوز ناشناخته مانده است.
مزیت این ارز اینکه تابع قوانین و استانداردهای بانک مرکزی هیچ کشوری نیست؛ هرچند همچون ارزهای کاغذی با نوسان قیمتی همراه است.
به طور کلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می شود و هیچ بانک یا دولتی بر آن نظارت نمی کند.
از آنجا که حساب ها شفاف و تراکنش ها قابل مشاهده و تایید دیگران است، امکان تقلب ندارد اما معامله گران ارز دیجیتال ناشناس باقی می مانند و همین مزیت سبب شده است بسیاری از دولت ها درصدد ممنوعیت آن برآیند.
بانک مرکزی ایران نیز کار بررسی ارزهای دیجیتال را آغاز کرده و قرار است حداکثر تا نیمه نخست امسال سیاست های خود را در این زمینه به طور رسمی اعلام کند.

کد خبر 94146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha