خودروسازان راهی جزء افزایش سرمایه گذاری ندارند

پرشین خودرو: راه حل های زیادی برای ساماندهی بازار خودرو وجود دارد بی تردید افزایش بهره وری در جریان تولید می تواند وضع کنونی بازار تولید و قیمت خودروهای داخلی را ساماندهی کند.

امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: صنعت خودرو ایران طی سالهای گذشته به نحوی تحت فشار بوده که امروز هیچ راهی جزء افزایش سرمایه گذاری در این صنعت باقی نمانده است.
به گفته وی، صنعت خودرو ایران نیازمند افزایش سرمایه گذاری و ورود دستگاه ها و تکنولوژی جدید است در حالی که چنین سرمایه ای به دلایل مختلف نه تنها نایاب، بلکه در ایران بسیار گران است و در چنین شرایط صنعتی، سرمایه گذاران از وضعیت موجود فراری هستند ، بنابراین زمانی که سرمایه ای وجود ندارد طبعا بهره وری در این صنعت نیز افزایش نخواهد یافت.

 

 

کاکایی در ادامه به راهکار جذب سرمایه در صنعت خودرو و تاثیر آن بر بهبود جریان تولید، قیمت و بهره وری پرداخت و تصریح کرد: در وضعیت کنونی راهی وجود ندارد و باید از درون صنعت اتفاقی رخ دهد و سرمایه مورد نیاز از درون صنعت به حوزه خودروسازی و قطعه سازی کشور تزریق شود که مسلما این جریان به فروش محصول باز می گردد بنابراین در جریان فروش نیز باید به طور منطقی قیمت هر محصولی بر اساس هزینه های تحمیلی به شرکتها افزایش یابد.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در شرایط کنونی لازم است تا آنالیز قیمتی در مورد هر یک از این خودروهای داخلی صورت گیرد تا به یک عدد منطقی در این راستا دست یابیم.
کاکایی با اشاره به فرمول محاسبه قیمت خودروها بر اساس نرخ تورم، اظهار داشت : نرخ تورم یک عدد متوسطی است در حالی که خودروسازان در دو سال گذشته کمتر از 2 درصد قیمت ها را افزایش دادند که طبعا از نرخ تورم نیز پایین تر است و نباید لزوما تمام شرکتها قیمت ها را منطبق با نرخ تورم افزایش دهند.
به گفته وی، امروز خودروسازان در شرایطی قرار گرفتند که به جهت کمبود منابع مالی و عدم سرمایه گذاری در حال توقف فعالیت هستند از این رو پس از چند سال فشار دائمی به خودروسازان و به طور خاص دو سال اخیر که اجازه افزایش قیمت به شرکتها داده نشده است باید قیمت خودروها بر مبنای منطقی و منصفانه ای افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه مخالف محاسبه قیمت خودروهای داخلی بر اساس نرخ تورم هستم ، افزود : در دو سه سال اخیر بسیاری از پارامترها تغییر کرده از این رو تعیین متوسط نرخ تورم معیار دقیقی برای محاسبه قیمت خودرو نیست زیرا اگر رقم دقیق نبوده و بالاتر از رقم واقعی باشد به مردم و در صورتی که کمتر از نرخ واقعی محاسبه شود به تولید کننده اجحاف خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس در خصوص بازنگری در همکاری با برخی از شرکتهای خودروساز خارجی در جریان برخی تحولات سیاسی ، خاطرنشان کرد: چنانچه اقتصاد به خصوص اقتصاد صنعتی با احساسات مدیریت شود خطرات بسیاری را برای کشورها به دنبال خواهد داشت در سالی که قرار است از تولید داخلی حمایت شود قطعا با حرف نمی توان حمایت کرد بعضی ها تصورشان این است که اگر هم اکنون مرزها را کامل ببندیم می توانیم به سرعت همه چیزها را جبران کنیم که تقریبا غیر ممکن است.

کد خبر 94168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha