حمایت از تولید داخلی با اجبار به خرید محصولات کم کیفیت میسر نمی شود

پرشین خودرو: برای اینکه از تولید داخلی حمایت شود باید به ورود تکنولوژی جدید و کیفی سازی این تولیدات کمک کرد و این کمک کردن با اجبار و گرفتن حق انتخاب از مردم تفاوت بسیاری دارد.

کوروش مرشد سلوک رییس انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: سال 96 را می توان سال بحران آفرینی برای بازار خودروی ایران نامید.
وی ادامه داد: متاسفانه دولت در سال گذشته برای بخش واردات خودرو هر آنچه که می توانست کرد تا بحران ایجاد کند تا جایی که ما در سال 96 حتی از زمان تحریم ها و برجام نیز با بحران ها و مشکلات بیشتری روبه رو شدیم.
مرشد سلوک توقف واردات و افزایش تعرفه را تنها بخشی از بحران آفرینی دولت در سالی که گذشت دانست و افزود: یک روز ثبت سفارش را بستند بعد واردات را برای برخی نمایندگان ممنوع کردند. مجدد تعرفه واردات را گران کردند و در حال حاضر مشخص نیست که هدف از این همه بحران چه بوده است.

بستن سامانه ثبت سفارش تزلزل دولت در تصمیم گیری بود
رییس انجمن واردکنندگان خودرو در مورد دلایل تصمیم گیری برای بستن شش ماهه سامانه ثبت سفارش خودرو گفت: اول عرض کنم که این تصمیم نبود بلکه یک تزلزل بود زیرا آقایان شش ماه نمی دانستند که به کدام دلیل یک قانون را در حالت تعلیق قرار داده و البته هنوز هم فکر می کنم جوابی برای آن عملکرد ندارند.
وی ادامه داد: اینکه گفته می شود برای مدیریت بازار ارز چنین تصمیم عجیبی گرفته اند نیز کاملا اشتباه است زیرا دولت باید توان مدیریت بازار ارز را با برنامه ریزی به دست آورد نه با از بین بردن یک بازار دیگر.
مرشد سلوک خاطرنشان کرد: اینکه شما بخشی از جامعه را از خرید و دسترسی به خودروی با کیفیت محروم کنید به بهانه مدیریت بازار ارز، نه تنها به هدف که همان خارج نشدن ارز از کشور است کمکی نمی کند بلکه به همه کارها و فعالیت های قبلی در راستای وارد شدن سرمایه گذار و تولید و انتقال تکنولوژی نیز ضرر وارد می نماید.
وی تاکید کرد: در سال گذشته بخش بسیاری از مردم که خودروی وارداتی خریداری کرده و یا پیش خرید کرده بودند بلاتکلیف ماندند و در این بین هم ایشان و هم نماینده ضرر های هنگفتی کردند که کسی هم گویی نمی خواهد جواب این ضرر و زیان را بدهد.

به جای تخریب بازار خودرو، جلوی خروج 11 هزار میلیارد دلار را بگیرید
مرشد سلوک که از تصمیمات گاه و بیگاه و عجیب و غریب دولتی ها دل خوشی ندارد در خصوص مدیریت بازار ارز اظهار کرد: چنانچه دولتی ها چنین قصدی دارند چرا جلوی خروج سالانه 1 هزار میلیارد دلار برای واردات قطعات منفصله را نمی گیرند. همان قطعاتی که در آخر به یک خودروی کم کیفیت تبدیل شده و با قیمت نجومی به ایرانیان فروخته می شود.
وی تصریح کرد: دولت برای اینکه مردم را مجبور به خرید خودروهای کم کیفیت داخلی کند جلوی ورود خودروی با کیفیت را می گیرد اما این نکته را فراموش می کند که این مدل حمایت از تولید داخلی هیچ گاه به توسعه و پیشرفت و کیفی سازی صنعت خودرو منتج نمی شود.
این فعال حوزه واردات خودرو تاکید کرد: این مدل حمایت تنها یک نوع اجبار است تا مردمی که با تعرفه های وارداتی و تصمیمات گاه و بیگاه دیگر توانی برای خرید خودروی با کیفیت ندارند به تنها انتخابشان یعنی خودروی کم کیفیت داخلی رجوع کنند؛ این کار حمایت نیست!
وی خاطرنشان کرد: دولت باید مردم را ترغیب به خرید کالای ایرانی مانند خودرو کند و این کار با کیفی سازی مقدور خواهد بود و نه با بستن راه واردات خودرو و گران کردن آن.

کد خبر 94215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha