کد خبر 94297
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کشورهای پیشرفته در زمینه فناوری

پرشین خودرو: وقتی جنگ جهانی دوم در 11 شهریور 1324 به پایان رسید، بسیاری از کشورها شرایط بدی پیدا کرده بودند. اما از آن زمان تاکنون و فقط در چند سال گذشته، بعضی کشورها در زمینه فناوری پیشرو بودند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازجام جم، اگر فهرستی از کشورهای پیشرفته در زمینه فناوری را که سال 1324 تهیه شده با فهرست امروزی این کشورها مقایسه کنید متوجه تفاوت‌های شگرف زیادی از حیث پیشرفت آنها در دانش و فناوری خواهید شد. امروزه همه کشورها می‌دانند برای پیشرفت در چشم انداز آینده و ایجاد فرصت‌های جدید برای شهروندان‌شان، یکی از بهترین راه‌ها پیشرفت در فناوری است. در ادامه با فهرستی از کشورهایی که پیشرفت‌های فناورانه چشمگیری را تجربه کرده‌اند، آشنا می‌شوید.

کانادا، گهواره تحقیق و توسعه فناوری

کانادا از کشورهایی است که از بالاترین سطوح تحصیل و آموزش برخوردار است. طیف گسترده‌ای از موسسات فناورانه در این کشور تمرکز عمیقی روی آموزش فناوری دارند. این شرایط، افزایش چشمگیر کارشناسان فناوری در زمینه‌های مختلف را به‌دنبال داشته است. دولت کانادا، اقدامات لازم را برای ایجاد فناوری‌های پیشرفته در زمینه‌های مختلف از جمله ارتقای نوآوری‌های پزشکی ـ بهداشتی، توسعه فناوری ارتباطات و رشد فناوری فضایی انجام می‌دهد. در کنار این نوآوری‌ها، این کشور همچنین درحال توسعه فناوری رایانش کوانتومی، انجام تحقیقات در فیزیک نظری پیشرفته و تولید کابل‌های نوری پر سرعت است. افزون بر این، شهرهای مونترال و اونتاریو، مراکزی برای واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) شرکت‌های فناوری در جهان به شمار می‌آیند و شهر ونکوور، دفاتر شرکت‌های بزرگ فناوری تلفن همراه را در خود جای داده است.

فرانسه، پیشرو در حوزه دولت الکترونیک

براساس مطالعات اخیری که از سوی سازمان ملل متحد انجام شده، فرانسه از نظر سطح خدمات آنلاین ارائه شده از سوی دولت، یکی از کشورهای پیشرو در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. فرانسه از نخستین کشورهای جهان بود که رویکرد دولت الکترونیک را ـ که در حال تغییر همه چیز برای شهروندان این کشور است ـ اتخاذ کرد. گفتنی است با 13 میلیون پایانه عمومی وای‌فای که در سراسر فرانسه گسترده شده است، بیش از 83درصد از شهروندان فرانسوی به اینترنت متصل هستند. این درحالی است که این رقم در کشورهای اروپایی به طور متوسط 75درصد است. در حال حاضر فقط 5درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه، شامل فناوری دیجیتال است، اما انتظار می‌رود این رقم تا سال 2020 سه برابر شود.

فنلاند، زادگاه فناوری‌های نو ارتباطی

فنلاند را بیشتر به عنوان زادگاه یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تلفن همراه جهان، نوکیا می‌شناسیم. اما این، همه آن چیزی نیست که این کشور اسکاندیناوی ارائه می‌کند. فنلاند علاوه بر نوکیا محل تولد سیستم عامل لینوکس، آی‌آرسی یا ارتباط آنی روی اینترنت، فناوری پوشیدنی بی‌سیم و اولین مرورگر گرافیکی است. این کشور همچنین پیشگام درزمینه امکانات بهداشتی و پروژه‌های پیشرفته بوده و ارائه‌دهنده بهترین و مناسب‌ترین امکانات بهداشتی در اروپاست. بالاترین درآمد سرانه در جهان نیز به این کشور اختصاص دارد. به عنوان کشوری که در علومی همچون زیست شناسی، علوم زیست محیطی و ارتباطات تلفن همراه پیشگام است جای تعجب نیست که نام فنلاند را در فهرست کشورهای دارای شادترین شهروندان شاهد باشیم.

فیلیپین، دومین اقتصاد درحال رشد سریع جهان


فیلیپین رقبای زیادی در زمینه فناوری در خود آسیا دارد و پیشرفت‌ها در این کشور درحال افزایش است. شکوفایی استارت آپ‌های تک شاخ (کسب و کارهایی با مالکیت خصوصی که ارزش آنها بالای یک میلیارد دلار است و بیشتر در حوزه فناوری هستند) در فیلیپین فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کرده است. فیلیپین با داشتن نیروی کار جوان تحصیلکرده و آشنا با زبان انگلیسی به عنوان زبان رایج بین‌المللی، محل خوب و جذابی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی به‌شمار می‌آید. اقتصاد فیلیپین دومین اقتصاد درحال رشد سریع جهان است و جای تعجب نخواهد بود اگر این کشور در دهه آینده از بسیاری از رقبای خود در این زمینه پیشی بگیرد.

سنگاپور، بازیگر بزرگ فناوری اطلاعات


سنگاپور در شرایطی استقلال خود را از مالزی به دست آورد که در وضع فلج‌کننده‌ای قرار داشت. منابع ناکافی و کمبود زمین‌های کشاورزی به این معنا بود که صنعت کشاورزی این کشور نمی‌تواند راه حل بهبود شرایط به هم ریخته اقتصادی باشد. اما امروز، این کشور کوچک به بازیگری بزرگ در صنعت فناوری اطلاعات، نه فقط در آسیا بلکه در سراسر جهان تبدیل شده است. هر یک از شرکت‌های فناورانه بزرگ جهان را که در نظر بگیرید این احتمال وجود دارد دفاترشان را در سنگاپور راه‌اندازی کرده باشند. با رشد تولید ناخالص داخلی و درآمد نقدی ثابت، بنگاه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری نیز در این کشور تاسیس شده‌اند که دائم در حال سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌های تک شاخ جدید و کمک به ایجاد مشاغل تازه در این کشور هستند.

سوئد، موفق در راه‌اندازی استارت‌آپ‌های برجسته


در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی از سال 1387/ 2008 به بعد با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم کرده‌اند، سوئد نه تنها ثبات اقتصادی خود را حفظ کرده، بلکه از رشد ثابتی نیز در ده سال گذشته برخوردار بوده است. بسیاری از افراد ممکن است ندانند در پشت برخی برندهای شناخته شده جهانی مانند آیکیا، اریکسون، الکترولوکس، اچ‌اندام، ولوو و البته اسکایپ کشور سوئد قرار دارد. استکهلم، پایتخت سوئد همچنین بالاترین میزان راه‌اندازی سرانه استارت آپ‌های تک‌شاخ را نسبت به هر شهر دیگر در جهان دارد. در شرایطی که حدود 22هزار شرکت فناورانه در استکهلم وجود دارند، حدود 18درصد از جمعیت این شهر فقط در مشاغل صنعتی مشغول کار هستند. این موفقیت،‌ حاصل تلاش‌ بخش تحقیق و توسعه سوئد و دولت این کشور در کمک به راه‌اندازی استارت آپ‌ها بوده است.

کره‌جنوبی، پیشرو در فناوری رباتیک و رایانه

کره جنوبی که زادگاه برندهای نامداری همچون هیوندای، ال‌جی و سامسونگ است از کشورهای داعیه‌دار در زمینه علم و فناوری به شمار می‌آید. کره جنوبی در فهرست کشورهای پیشرو در فناوری رباتیک و رایانه قرار دارد و از نظر تولید هواپیما، قطار، تلویزیون، بالگرد و خودرو از جمله پیشرفته‌ترین کشورهاست.

در واقع، شرکت‌های فناوری کره جنوبی اکنون به عنوان یکی از بهترین‌ها در جهان شمرده می‌شوند. این کشور همچنین به داشتن بالاترین سرعت اینترنت در جهان شهرت دارد. میانگین سرعت اینترنت در کره جنوبی 1/26 مگابیت بر ثانیه بوده که تقریبا چهار برابر سریع‌تر از سرعت متوسط جهانی اینترنت (7 مگابیت بر ثانیه) است.

روسیه، پیشگام در فناوری‌های فضایی و دفاعی


در دوران جنگ سرد، روسیه برای سفر به ماه در رقابت شدیدی با آمریکا قرار داشت. هرچند شاید نتوان روسیه را اولین کشوری دانست که قدم به ماه گذاشت، با این حال این کشور همچنان از پیشگامان فناوری فضایی به شمار می‌آید. روسیه همچنین به لطف مهندسان با استعداد خود از واحد نظامی پیشرفته‌ای برخوردار است و پیشرفته‌ترین سیستم‌های دفاعی جهان را دارد. در زمینه علومی همچون انرژی هسته‌‌ای، پزشکی، شیمیایی و فناوری ماشین نیز می‌توان روسیه را از کشورهای پیشگام و نوآور دانست. برخی از با استعدادترین هکرهای جهان نیز متعلق به این کشور هستند.

آلمان؛ مهد توسعه فناوری‌های پزشکی، دفاعی و مهندسی

از زمان جنگ جهانی دوم، آلمان به برخورداری از تجهیزات نظامی با فناوری بالا شهرت داشته است. این کشور از سال 1279/ 1900 نوآوری‌های فناورانه خود را در زمینه دفاعی از سر گرفت. آلمان به دلیل رشد سریع در بخش‌های مختلف فناوری، به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته شناخته می‌شود و از زیرساخت‌های پیشرفته و پروژه‌های معماری عظیمی مانند استادیوم برلین ـ که افسانه‌ای در تاریخ پیشرفت‌ها به‌شمار می‌آید ـ برخوردار است. این کشور در زمینه پزشکی، تحقیقات علمی و فناوری دفاعی و مهندسی نیز به یکی از کشورهای پیشرو تبدیل شده است. با حمایت دولت آلمان از تحقیق و توسعه در موسسات و دانشگاه‌ها، فناوری‌های نوین هر روز در این کشور در حال توسعه است. با تمرکز بر آموزش و پرورش، دولت آلمان درحال پرورش نسلی با مهارت‌های بیشتر است.

ایران، رشد چشمگیر در توسعه فناوری‌های نو

دستاوردهای علوم نوین هوا فضا در کنار پیشرفت‌های صلح‌آمیز در دانش هسته‌ای، فناوری نانو، سلول‌های بنیادی و دیگر نوآوری‌ها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران عضو تازه‌وارد باشگاه کشورهای توسعه یافته در فناوری‌های نو در جهان است. اکنون در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی، ایران جزو ده کشور پیشرو جهان محسوب می‌شود. ایران همچنین رتبه نخست در بین 25 کشور برتر دنیا در خصوص تولید مقالاتی که بیشترین ارجاع را دارند به خود اختصاص می‌دهد. افزون بر این در سال 2013، بریتیش پترولیوم با معرفی 29 کشور تولیدکننده انرژی هسته‌ای جهان، از رتبه 28 ایران میان تولیدکنندگان انرژی هسته‌ای در سال 2013 خبر داد و اعلام کرد ایران با افزایش سه برابری تولید انرژی هسته‌ای در این سال از هلند پیشی گرفته است. ایران همچنین با تولید 8791 مقاله، رتبه چهارم تولید علم و فناوری نانو را کسب کرده است. پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری ساخت و پرتاب ماهواره، این کشور را میان 9 کشور صاحب چرخه کامل فناوری ماهواره قرار می‌دهد.

چین، بهترین بستر برای تولید محصولات فناوری در جهان


چین همواره از دو موضوع نفع برده است: کار با مهارت و مقرون به صرفه و فضای لازم برای گسترش تولید. در چند دهه گذشته، چین بهترین کشور برای راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی توسط شرکت‌های مختلف بوده است. دولت چین شرکت‌ها را از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌کند و شرکت‌ها نیز در مقابل، نیروی کار ارزان دریافت می‌کنند. از شرکت‌های برتر فناوری مانند اپل و گوگل گرفته تا شرکت‌های پوشاک مانند آدیداس، زارا و ... همه در چین کارخانه‌های تولیدی دارند. بنابراین احتمال این که محصولات هرکدام از این شرکت‌ها در چین ساخته شده باشند، وجود دارد.

ایالات متحده، موطن نام‌های بزرگ دنیای فناوری


دره سیلیکون، که نسلی از مهندسان نرم‌افزار را در خود پرورش داده است، از عوامل شهرت آمریکا در زمینه فناوری است. سیلیکون ولی، خانه شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، فیسبوک، اپل، اینتل، آی‌بی‌ام، مایکروسافت و... محسوب می‌شود و هر روز استارت‌آپ‌های بیشتری در آن راه‌اندازی می‌شوند. ایالات متحده همچنین یکی از تولیدکنندگان سامانه‌های هوشمند پیشرفته در جهان به‌شمار می‌آید. این کشور در زمینه فناوری فضایی نیز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است.

ژاپن، پیشرفته‌ترین کشور صاحب فناوری


ژاپن بشدت از جنگ جهانی دوم آسیب دید، اما دولت و ملت این کشور قطعات شکسته را کنار هم گذاشتند و برای آینده‌ای که در آن هرگز روی آشفتگی را نبینند، برنامه‌ریزی کردند. امروزه وقتی از ژاپن صحبت می‌کنیم نه از کشوری که بمب هسته‌ای آن را نابود کرد، بلکه از زادگاه شرکت‌هایی مانند کانن، سونی، تویوتا، میتسوبیشی و نینتندو سخن می‌گوییم. امروز نام ژاپن مترادف با قطارهای سریع السیر، پل‌های وسیع و پیچیده و فناوری رباتیک است. این فناوری‌ها، ژاپن را به پیشرفته‌ترین کشور جهان در زمینه علم و فناوری تبدیل کرده‌است.

انگلستان، تولیدکننده و مصرف‌کننده بزرگ محصولات فناوری

انگلستان، سومین تولیدکننده مقالات علمی در جهان شناخته می‌شود. تعداد زیادی از دانشمندان شناخته شده متعلق به این کشور هستند. انگلستان را می‌توان یکی از قطب‌های مصرف‌کننده فناوری دانست. تمام شهروندان انگلیسی به گجت‌های با فناوری بالا دسترسی دارند و مصرف‌کننده فناوری در زندگی روزمره خود هستند. این کشور ارائه‌کننده پیشرفته‌ترین فناوری‌ها از فناوری‌های مصرفی معمول گرفته تا فناوری‌های پیشرفته دفاعی است.

هند، محمل تولید و توسعه فناروی‌های رایانه‌ای

مبدا بسیاری از آخرین فناوری‌های نرم‌افزار، شرکت‌های صنعتی کشور هند است. 60 درصد جمعیت هند ـ دومین کشور پر جمعیت جهان ـ را گروه سنی 16 تا 24 سال تشکیل می‌دهد. به این معنا که این کشور از جمعیت حرفه‌ای جوان و ماهر زیادی برخوردار است. با شکل‌گیری سیلیکون ولی دیگری در شهر بنگولار هند، شرکت‌های بیشتری از جمله فیسبوک، مایکروسافت و اپل درحال سرمایه‌گذاری در این کشور هستند. عامل اصلی پیشرفت‌های فناورانه هند، داشتن اولین دانشگاهی در جهان است که تمام برنامه‌های علمی و فناوری را به شکلی عالی ارائه می‌کند. در گزارش‌های اخیر، زبان سانسکریت- از زبان‌های باستانی هند ـ مفیدترین زبان برای عملیات رایانه‌ای معرفی شده است. هند طیف گسترده‌ای از منابع طبیعی دارد که برای اهداف فناورانه‌ بخوبی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین طی دهه گذشته، هند به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تجارت الکترونیک و اپلیکیشن‌های تلفن همراه تبدیل شده است.

کد خبر 94297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha