مدیرعامل سایپا: استمرار وضع فعلی به صلاح صنعت خودرو نیست

پرشین خودرو: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: مذاکرات مهمی با نیسان انجام داده ایم و برای انتقال دانش فنی نیز به نتایجی دست یافتیم اما این همه در حد تفاهمات کلی و مقدماتی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از حوزه های جذاب برای ایرانیان از قدیم تا کنون، خودرو و حمل و نقل بوده است. در قرن حاضر و در دهه های اخیر به دلیل تغییر شکل و امکانات خودروها میزان علاقه ایرانیان بیش از پیش شده و شاید کمتر تغییری است که در صنعت خودرو رخ دهد و ایرانیان از آن بی خبر باشند.


اما این افزایش علاقه موجب شده است سلیقه خودرویی مردم نسبت به 10 و یا 20 سال پیش کاملا تغییر کند. در حال حاضر دیگر تنها داشتن خودرویی که بتوان با آن به مسافرت یا پیک نیک رفت مهم نیست بلکه دستگاه پخش موسیقی، داشتن رادار و جی پی اس، سان روف، سقف پانوراما، انواع سنسورهای هشدار دهنده و امکانات بسیار جدید دیگری که وارد صنعت خودرو شده، نیز برای نسل حاضر مهم است.


به همین دلیل صنعت خودروسازی کشور به فکر تغییر پوسته افتاده و در دو دهه گذشته هر چند با سرعتی بسیار کم اما به صورت مستمر در حال تغییر دادن سبد خودرویی خود است.


البته در دهه 80 شمسی این سبد پر بود از خودروهای اروپایی و بعضا ژاپنی و کره ای اما؛ در ابتدای دهه 90 جای خود را به انواع و اقسام خودروهای چینی داد.


حضور با کیفیت ها همچنان در بازار خودروی کشور دیده می شود و سالانه 70 هزار دستگاه خودروی وارداتی نبود برندهای مطرح در سبد تولید دو خودروسازی کشور را پر می کند. اما همچنان تولید و انتقال تکنولوژی خودروهای خاص به صنعت داخلی یکی از دغدغه ها و خواسته های به حق مردم و مدیران کشور است.


در دوران تحریم صنعت خودرو، بخش عظیمی از تولیدات خاص داخلی مانند محصولات نیسان، سیتروئن و رنو از سبد داخلی ها حذف و به سبد وارداتی ها افزوده شد. پس از رفع بخشی از تحریم ها انتظار ورود دوباره برندهای خودرویی مطرح به سبد خودروسازان داخلی بسیار زیاد بود که جز چند مورد محدود از برندهای هیوندای و پژو، هنوز اتفاق چشمگیر دیگری نیافتاده است.


محسن قاسم جهرودی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص تعلل برندهای مطرحی همچون نیسان برای بازگشت به ایران گفت: متاسفانه در سال های گذشته یک اشتباه بزرگ در کشور رخ داد و البته پس از مدتی این اشتباه نهادینه شد و آن ورود افراد غیر خودرویی به بازار و صنعت خودرو بود.


وی ادامه داد: این افراد غیر کاردان با پای گذاشتن در عرصه و فضای بازار خودرو، منافع شرکت های تولید کننده خودرو در خارج از کشور را تامین کردند.


جهرودی در توضیح این ادعا تصریح کرد: وقتی یک خودروساز جهانی می بیند که سالانه هزاران دستگاه از خودروهای تولیدی خود را بدون کمترین سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی می تواند وارد بازار ایران کند؛ دیگر دلیلی برای فکر کردن به صنعت خودروی ایران نمی بیند.


وی افزود: در چنین فضایی شرایط مذاکره برای صنعت خودرو و خودروساز ایرانی با برندهای مطرح سخت می شود. ما تمام این مطالب را به وزیر صنعت عرض کرده ایم و از دغدغه های به وجود آمده به دلیل واردات انواع و اقسام خودرو، بدون داشتن نگاه به آینده و تولید سخن گفته ایم.


مدیرعامل سایپا تاکید کرد: وزیر صنعت دستور داده است زین پس هر کسی که می خواهد به بازار ایران، خودرو وارد کند باید نگاه به تولید و انتقال تکنولوژی را نیز در دستور کار خود قرار داده و فقط جیب خارجی ها را پر نکنند.


وی با اشاره به اینکه ایران یک بازار 90 میلیونی را به راحتی در اختیار خودروساز خارجی قرار داده است، متذکر شد: بر اساس تصمیمات مدیران ذی ربط این اتفاق استمرار نخواهد یافت و دیگر برند های خارجی نمی توانند تنها از بازار ایران بهره ببرند بلکه باید در صنعت خودروی کشور نیز نقش پر رنگ تری برای خود ایجاد کنند.


جهرودی خاطرنشان کرد: با نگاهی به گذشته نه چندان دور می توان فهمید که دو خودروسازی بزرگ ایرانی در ارائه برخی برند ها و مدل های خودرویی پیش قدم بوده اند اما در سال های اخیر از این مهم عقب افتاده اند که باید از مدیران وقت پرسید که چرا؟


وی در ادامه خاطرنشان کرد: دلیل آن روشن است. زیرا خودروساز خارجی منافع خودش را با تامین CBU در بازار ایران به دست می آورد و به همین دلیل ورود به فضای تولید در داخل برایش بسیار سخت است.

کد خبر 94331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    0 0
    چهل سال با انحصار چقدر پیشرفت داشتید؟ واقعا که جز پر رویی و پر ادعایی چیزی بلد نیستید. از این همه کشته و خانواده کشته های تصادفات خودروهای بی کیفیت خجالت بکشید.