یکم تیرماه آخرین فرصت خودروسازان برای پاس 63 استاندارد

پرشین خودرو: همه خودروسازان تا یکم تیرماه امسال فرصت دارند که همه 63 استاندارد مورد نظر سازمان را پاس کنند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، نیره پیروزبخت روز چهارشنبه در حاشیه کارگاه کشوری طراحی گرافیک کالای استاندارد ایرانی می خرم، در سازمان ملی استاندارد ایران در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: در غیر اینصورت خودروهایی که استانداردهای لازم را رعایت نکنند از لیست استانداردسازی خارج می شوند. 

وی اضافه کرد: امسال که سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، مدیریت واردات را جدی گرفته و به همین منظور با سازمان های دیگر از جمله صنعت و معدن هماهنگی های لازم را در حال انجام دادن هستیم، که اگر کالایی در کشور و با کیفیت خوب تولید می شود، مقررات فنی برای واردات وضع تا کالاهای ایرانی بیشتر مورد اقبال قرار گیرد. 
پیروزبخت گفت: البته بدین معنی نیست که جلوی واردات گرفته شود، ما به دنبال این نیستیم که کالایی در گمرک بماند، بلکه مقررات فنی جدی تر وضع تا کالای منطبق با استانداردها و با کیفیت قابل قبول وارد کشور شود. 
وی ادامه داد: با ایجاد مقررات جدی برای کالاهای خارجی سعی در حمایت از کالای ایرانی داریم و این به معنای ممنوعیت ورود کالاهای خارجی نیست. 
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه کالاهای خارجی پس از عبور از کنترل کیفیت های وضع شده می توانند وارد کشور شوند، خاطرنشان کرد: این مساله ممکن است اعتراض هایی از سوی برخی تجار مبنی بر اینکه جنس هایشان در گمرگ مانده ایجاد کند، این در حالی است که هدف از ایجاد مقررات فنی ورود کالاهای خارجی، ورود کالای منطبق با استاندارد ها و با کیفیت قابل قبول به کشور است. 
به دنبال اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند. 
تا آغاز دی ماه پارسال خودروسازان باید مدارک استاندارد 55 گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و خودروهایی که قادر به گذراندن این استانداردها نبودند، از دور خارج می شوند. 
از این تاریخ به بعد، اگر هر یک از این خودروها بخواهد دوباره به خط تولید بازگردد، باید استانداردهای 63 گانه را بگذراند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شد. 
این مهلت تا اول دی ماه 1397 برای این خودروها باقی است اما از زمستان آینده، 22 استاندارد دیگر نیز اضافه می شود و پشت سر گذاشتن 85 استاندارد الزامی است. 
 
کد خبر 94366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha