کد خبر 94368
۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
ادامه طرح شکست خورده نوسازی صنایع

پرشین خودرو: علیرغم اذعان به شکست طرح نوسازی و بهسازی صنایع در سال گذشته دنباله این طرح به سال جاری منتقل شده و در مجموع از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده، تا پایان فروردین ماه سال جاری بیش از ۶۶۰ میلیارد تومان به واحدهای تولیدی متقاضی پرداخت شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در حالی طرح نوسازی و بهسازی صنایع در سال گذشته با پرداخت مبلغی معادل ۶۲۰ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان به ۱۸۵ واحد صنعتی مدنظر قرار گرفت که ادامه این طرح به سال جاری منتقل شده و در مجموع تا پایان فروردین ماه سال جاری تاکنون به ۲۰۱ واحد تولیدی مبلغی معادل ۶۶۰ میلیارد و ۶۸۹ میلیون تومان پرداخت شده است. این طرح در حالی طی سال جاری ادامه یافته است، که در سال گذشته مسائل مختلفی در ارتباط با شکست آن مطرح و اعلام شد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور استمرار این طرح در سال جاری از مجلس شورای اسلامی درخواست کرده‌اند که در استمرار و اجرای طرح مذکور آن‌ها را یاری کند.

سال ۱۳۹۶ دومین سالی بود که شبکه بانکی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط و تامین مالی ویژه برای تولید ورود کرد و در کنار تسهیلات عمومی که به بخش‌های مختلف اقتصادی در طول سال پرداخت می‌کند این بخش‌ها مورد توجه قرار گرفت و از سهم مشخصی برخوردار شدند. در عین حال سال گذشته اولین سالی بود که طرح نوسازی و بهسازی نوسازی و بهسازی در دستور کار قرار گرفت؛ هرچند که به نوعی طرح مذکور در پایان سال شکست خورده تلقی شد و از زمان آغاز طرح نوسازی و بهسازی صنایع تا پایان سال ۱۳۹۶ در مجموع به ۱۸۵ واحد صنعتی رقمی معادل ۶۲۰ میلیارد تومان پرداخت شد؛ طرحی که قرار بود بر اساس آن تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ۵۰۰۰ واحد صنعتی متقاضی پرداخت شود.

اسفندماه سال گذشته بود که محسن صالحی‌نیا - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت - ضمن ابراز تاسف به دلیل عدم موفقیت در پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی صنایع اعلام کرد که قرار بر این بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت نوسازی و بهسازی صنایع پرداخت شود که از این رقم تا اسفندماه سال ۱۳۹۶ تنها ۴۸۰ میلیارد تومان تاکنون محقق شده است.

اما محمد شریعتمداری- وزیر صنعت، معدن و تجارت - اجرای طرح نوسازی و بهسازی صنایع را در سال گذشته شکست خورده ندانست و معتقد بود که از سوی صنعتگران تقاضایی برای آن وجود نداشته است. حال سوال است که به چه دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت اصرار به اجرای طرحی دارد که در سال اول پیاده‌سازی آن متقاضی نداشته است؟

در ابتدای سال گذشته در مجموع قرار بر این بود که به منظور حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط سه طرح حمایتی تحت عناوین "رونق تولید"، "بهسازی و نوسازی صنایع" و حمایت از تولید و اشتغال" با اعتباری معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گیرد. این طرح ها به ترتیب مربوط به رونق تولید ۱۰ هزار واحد صنعتی با اعتباری معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان، نوسازی و بهسازی ۵۰۰۰ واحد صنعتی با اعتباری معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان و حمایت از تولید و اشتغال ۱۰ هزار بنگاه اقتصادی و تامین مالی ۶۰۰۰ واحد نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰ درصد بود.

نوسازی و بهسازی صنایع یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری تلقی و بر اجرای آن توسط مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید شد. مساله‌ای که به گفته آن ها نیاز جدی و مبرم صنعت کشور است، چراکه با فرسوده شدن بسیاری از تجهیزات و واحدهای صنعتی امکان رقابت تولیدات صادرات‌گرا برای واحدهای مربوطه وجود ندارد و صنعت کشور در این زمینه با چالش جدی روبرو شده است.

شرایط به گونه ای پیش رفت که محمد شریعتمداری - وزیر صنعت، معدن و تجارت - به صراحت در مراسم روز ملی صادرات از وضعیت واحدهای تولیدی انتقاد تاکید کرد که ۹۵ درصد واحدهای تولیدی کشور صادراتی نیستند. به گفته وی، واحدهای صنعتی موجود بیشتر برای تامین نیاز داخلی و جایگزینی واردات شکل گرفته‌اند در حالی که باید با توسعه صادرات محور شود؛ بنابراین نوسازی صنایع باید به طور جدی در دستور کار دولت قرار می‌گرفت، مسئله‌ای که در عمل به مرحله اجرایی نرسید.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه اگر به نوسازی صنعتی تحت عنوان موضوعی حاد نگاه نشود صنایع ایران با بحران عمیقی روبرو می‌شوند، بیان کرد که تصمیمات فوری می تواند بسیاری از این واحدها را در مسیر درست قراردهد و در قدم بعدی به سمت بازسازی و نوسازی و اصلاح تکنولوژی بروند، چراکه اکثر ماشین آلات مربوط به دهه ۷۰ بوده و نیازمند بازسازی جدی هستند.

وی اولویت اول در راستای نوسازی و بهسازی صنایع را تامین یارانه سود تسهیلات اعطایی بازسازی و نوسازی بنگاه‌ها دانست و خاطرنشان کرد که راه حل اول نهضت بازسازی و نوسازی صنعت ایران، نیارمند یک ردیف اعتباری برای کمک‌های سود تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی است.

بنابراین تصور می‌شد با توجه به این نیاز واحدهای صنعتی به نوسازی و بهسازی طرح مذکور مورد استقبال قرار گیرد و از همان ابتدای سال ۱۳۹۶ کلید بخورد، اما متاسفانه نه تنها این طرح با تاخیر فراوان در اجرا رو به رو شد و در فصل پایانی سال کلید خورد بلکه به هیچ وجه تسهیلات درخوری از سوی نظام بانکی به این طرح اختصاص نیافته و علاوه بر این با استقبالی از سوی واحدهای تولیدی و صنعتی به منظور نوسازی و بهسازی صنایع روبرو نشده است.

وی به تاسیس اعتبار جهت بهسازی و نوسازی صنایع که از سال گذشته صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: این که گفته می شود طرح نوسازی و بهسازی صنایع شکست خورده، اینگونه نیست بلکه از سوی صنعتگران تقاضایی برای آن وجود نداشته است.

شریعتمداری در توضیحی بیشتر درباره طرح نوسازی و بهسازی صنایع، خاطرنشان کرد: بر خلاف برخی گفته‌ها، معتقدم این طرح شکست نخورده است بلکه سال گذشته دو طرح جهت ایجاد رونق در صنعت به طور همزمان به اجرا درآمد یکی از آن‌ها طرح رونق تولید از طریق ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد بود و دیگری طرح تسهیلات نوسازی و بهسازی صنایع ایران که با توجه به همزمانی این دو طرح اقبالی که صنعتگران از خود نشان داده‌اند، بیشتر مربوط به طرح اول بود، به همین خاطر تقاضا برای طرح بهسازی و نوسازی صنایع کمتر ارائه شد.

نکته قابل تامیل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد طرح جدیدی را با عنوان نوسازی و بهسازی صنایع در سال جاری به مرحله اجرا درآورد یا همچنان پیگیر اجرای طرحی است که سال گذشته به صورت ناقص و شکست خورده اجرایی شد. اینکه وزارت صنعت از مجلس درخواست کمک کرده، مشخص نیست که به دلیل ادامه استمرار طرح نوسازی و بهسازی صنایع مربوط به سال گذشته بوده یا به منظور اجرای طرحی جدید از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست همیاری کرده است.

کد خبر 94368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha