کد خبر 94383
۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
 همدان تنها استان چهار ریلی کشور

پرشین خودرو: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: با اتصال راه آهن همدان - تهران به ملایر و همدان - بیجار به زنجان، همدان تنها استان چهار ریلی کشور می شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، حمیدرضا حاجی بابایی روز چهارشنبه در جلسه اعضای قرارگاه اقتصاد مقاومتی همدان افزود: عملیات احداث راه ‌آهن همدان - ملایر به‌زودی آغاز می‌شود و مصوبات برقی شدن راه‌آهن تهران - همدان - سنندج در مجلس شورای اسلامی تایید شد.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح ها انقلاب ریلی در همدان ایجاد می شود به طوریکه همدان تنها استان چهار راه ریلی در کشور می‌شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: راه ‌آهنی که از زنجان به تبریز می‌رود، احداث آن از بیجار به همدان مصوب شد و یکصد میلیارد ریال بودجه برای احداث آن اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه یک سال بی‌نظیر برای بودجه 97 استان همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: امروز جز مسئولیت کار کردن در کشور کاری نداریم، در استان هیچ حرکت سیاسی نداریم و تنها کار و توجه به آن مهم است.
 اتصال ملایر به راه آهن غرب کشور که از سال 1380 آغاز و یک دهه به طول انجامید، در نهایت به طول 90 کیلومتر از سمنگان اراک اجرا شد و این شهرستان را به خطوط ریلی کشور متصل و تحولی چشمگیر در حوزه توسعه ریلی و تردد مسافر و بار در این منطقه از جنوب استان همدان ایجاد کرد.
خطوط ریلی غرب کشور، تهران را از مسیر کرمانشاه به مرز خسروی و در نهایت بندر لازقیه در ساحل دریای مدیترانه متصل خواهد کرد.
همچنین به عنوان یکی از اولویت های مهم و کلیدی دولت تدبیر و امید، قرار است پنج مرکز استان به خط راه آهن سراسری متصل شوند که می توان گفت با اجرای این طرح راهبردی، توسعه این استان ها بر مدار ریلی قرار می گیرد.
هم اینک طرح راه آهن غرب کشور به طول 605 کیلومتر به صورت یک خطه در حال اجرا است که محورهای سمنگان به اراک به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه به خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان به ملایر به طول 75 کیلومتر را شامل می شود؛ در حالیکه به تازگی خطوط راه آهن غرب کشور تا کرمانشاه رسیده و تعداد 13 ایستگاه در این مسیر پیش بینی شده است.
در این میان با ایجاد خطوط ریلی از ایستگاه ملایر- فیروزان - کرمانشاه به طول 177 کیلومتر و همچنین احداث راه آهن ملایر به همدان، غرب به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شک امکان ارتباط ریلی غرب کشور با تهران و شبکه راه آهن سراسری را فراهم می شود.
خط ریلی ملایر به کرمانشاه به عنوان یکی از خطوط ریلی در استان همدان، دارای هشت ایستگاه در شهرهای ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزان، زاگرس، گاماسیاب، بیستون و ایستگاه باری و مسافری کرمانشاه است و روزانه یک رام قطار با ظرفیت 200 مسافر به صورت رفت و برگشت از طریق ایستگاه ملایر- مشهد جابجا می شوند؛ در حالیکه تا قبل از اینکه راه آهن همدان به تهران راه اندازی شود، مسافران استان همدان از طریق راه آهن ملایر به مشهد تردد می کردند.
این در حالیست که با همت دولت یازدهم، راه آهن همدان به تهران به طول 267 کیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان با حضور رئیس جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفت که در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می کند و 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.
این طرح نیز یک دهه به دلیل اعمال تحریم ها و مشکلات اقتصادی بر زمین مانده بود که در نهایت با افتتاح بخشی از مسیر، شهروندان همدانی از طریق ریل راه آهن به تهران و مشهد سفر می کنند.
حال 11 کیلومتر از مسیر راه آهن همدان به تهران باقی مانده و استاندار همدان با پیگیری ها و تلاش هایی که در این زمینه انجام داده است، بر برقی شدن این مسیر به منظور کاهش فاصله زمانی مسیر همدان به تهران به 2 ساعت تاکید دارد.
طبق اعلام استاندار همدان، از 11 کیلومتر باقیمانده سه کیلومتر آن درون شهری است و به منظور کاهش مشکلات تملک اراضی، این مسیر زیرزمینی ریل گذاری می شود؛ طرحی که دولت تدبیر و امید قول داده آن را محقق کند و خطوط ریلی را به مرکز پنج استان کشور بکشاند.
پس از اتمام ریل گذاری راه آهن همدان - تهران، فرآیند ریل گذاری خط آهن همدان - سنندج انجام شد.
از سوی دیگر این حجم از اجرای خطوط ریلی در استان همدان، به طور قطع موجب کاهش میزان بار ترافیکی، افزایش جابجایی بار و مسافر، رونق صنعت، اقتصاد و صادرات و رشد صنعت گردشگری خواهد شد؛ مولفه های مهمی که بی شک تاثیر بسزایی در میزبانی همدان در برگزاری دو رویداد بزرگ بین المللی در سال 2018 (انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و میزبانی اجلاس جهانی گردشگری) می تواند داشته باشد.

کد خبر 94383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha