کد خبر 94436
۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳

پرشین خودرو: قطع حقوق ٥٠ قهرمان ورزشی از سوی صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان به دلیل تمکن مالی در روزهای اخیر جنجال‌ زیادی را به پا کرد و اعتراض برخی از چهره‌های مطرح ورزش را در پی داشت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از شهروند، قطع حقوق ٥٠ قهرمان ورزشی از سوی صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان به دلیل تمکن مالی در روزهای اخیر جنجال‌ زیادی را به پا کرد و اعتراض برخی از چهره‌های مطرح ورزش را در پی داشت. مدیرعامل این صندوق وابسته به وزارت ورزش در مصاحبه‌ای سعی کرده بود درباره چرایی این ماجرا توضیح بدهد، اما این اتفاق آتش اختلافات را شعله‌ورتر کرد و روز گذشته ‌هادی ساعی یکی از همان قهرمان‌هایی که حقوقش قطع شده، در مصاحبه‌ای تند اعلام کرد حقش ضایع شده است.

واکنش تند ‌هادی ساعی

با این‌که لیستی از این ٥٠ قهرمان که به دلیل تمکن مالی حقوق‌شان قطع‌شده منتشر نشد، اما حدس‌زدن نام برخی از این افراد کار سختی نیست. نفراتی مثل ‌هادی ساعی، علیرضا دبیر، حسین رضازاده، عباس جدیدی و... که در شورای شهر حضور داشتند جزو این دسته از قهرمانانان هستند.‌ هادی ساعی، دارنده سه مدال المپیک روز گذشته در مصاحبه‌ای تند به قطع‌شدن حقوقش واکنش نشان داد: «اول از هر کاری باید این دوستان بگویند چه کسی گفته که وضع مالی ما خوب است؟ دوم این‌که اگر وضع مالی من یا امثال من خوب است، به خود شخص مربوط است و به هیچ‌کس ارتباطی ندارد! مگر برای رسیدن به این شرایط مالی دزدی کرده‌ایم که اموال ما را اندازه‌گیری می‌کنند؟ ما ورزشکاران باید خودمان برای پول خود تصمیم بگیریم که به چه کسی کمک می‌کنیم و به چه کسی کمک نمی‌کنیم.»

دستور وزیر برای پایان جنجال

بعد از اعتراض برخی از قهرمان‌های سابق ورزش که حقوق‌شان از سوی صندوق قطع شده بود، روز گذشته به دستور وزیر ورزش و با تصویب هیأت‌مدیره این صندوق قرار بر این شد بار دیگر پرداخت حقوق به این ٥٠نفر از سر گرفته شود و به حالت قبلی بازگردد. سلطانی‌فر برای پایان دادن به این جنجال‌ها چنین دستوری را صادر کرد، چون به نظر می‌رسید متر و معیار مشخصی برای میزان تمکن مالی افراد در نظر گرفته نشده و از روی حدس و گمان این لیست ٥٠ نفره تهیه شده است.

چه کسانی از صندوق حقوق می‌گیرند؟

به ‌گفته مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان حدود ١٢٠٠ورزشکار و پیشکسوت هم‌اکنون جزو مستمری‌بگیران از این صندوق هستند. همه این تعداد جزو قهرمان‌های المپیک و جهان بوده‌اند و بر همین اساس به عضویت صندوق درآمده‌اند. البته عضویت در صندوق قهرمانان به گفته خرم چندان سخت نیست و حتی علاقه‌مندان به ورزش نیز می‌توانند به عضویت این صندق دربیایند، اما مستمری فقط به قهرمانان و پیشکسوتان تعلق می‌گیرد.

حقوق ٣٠٠‌هزار تا ٢,٥‌میلیون تومانی

شاید برای خیلی از علاقه‌مندان به ورزش سوال باشد که صندوق حمایت از قهرمانان چقدر به افرادی که برای ایران مدال‌آوری در میادین المپیک و جهانی داشتند، پرداخت می‌کند. به گفته مدیرعامل این صندوق حداقل حقوق برای قهرمانان و پیشکسوتان با دو بار افزایش در دو سال به ٣٠٠‌هزار تومان رسیده که بسیار ناچیز به نظر می‌آید. از سوی دیگر بیشترین حقوقی که فقط مدال‌آوران طلایی المپیک دریافت می‌کنند، ٢,٥‌میلیون تومان است که به تعداد محدودی پرداخت می‌شود. در لیست ١٢٠٠نفره صندوق بیشتر از ٥٠‌درصد افراد کمتر از یک‌میلیون تومان مستمری دریافت می‌کنند که عجیب به نظر می‌رسد.

خرم: برخی افراد از چند جا حقوق می‌گیرند

محمد خرم، مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان درباره جنجال به وجود آمده پیرامون قطع مستمری ٥٠قهرمان به دلیل تمکن مالی به «شهروند» می‌گوید: «ما لیست ٢٠٠نفره‌ای را استخراج کرده بودیم که درنهایت این تعداد را به ٥٠نفر رساندیم. به‌هرحال همه کسانی که قهرمان ورزش بوده‌اند، از ما انتظار دارند. همین الان که با شما صحبت می‌کنم، امیر احتشام‌زاده با ٨٥‌سال سن نزد من است که ٦٨‌سال از عمر خود را در ورزش گذاشته است. ما قصد داریم با قطع مستمری این نفرات که وضع مالی بهتری دارند، به سایرین که نیاز بیشتری دارند، کمک کنیم. وظیفه ما این است که نگذاریم پیشکسوتی نگران تهیه جهیزیه دخترش یا بیماری خودش باشد، نه این‌که حقوق بدهیم.»
وی همچنین در واکنش به اعتراض ‌هادی ساعی و برخی از نفراتی که مستمری‌شان قطع‌شده، می‌افزاید: «صحبت‌هایی که ساعی مطرح کرده، برداشت شخصی‌اش بوده، وگرنه ما اعلام کردیم این ٥٠ نفر هم می‌توانند با نوشتن یک نامه دو خطی بار دیگر مستمری خود را دریافت کنند. حالا با دستور وزیر ورزش بار دیگر مستمری تمامی دوستان به حالت قبلی پرداخت می‌شود، اما قرار است تصمیمات جدیدی بگیریم.»

مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان در پایان می‌گوید: «قصد داریم بررسی بیشتری صورت دهیم تا پرداختی به قهرمانان و پیشکسوتان یکپارچه شود. برخی از قهرمانان هم اکنون کارمند دولت هستند، بنابراین پرداخت حقوق از سوی صندوق به آنها غیرقانونی است، همچنین برخی از این نفرات از فدراسیون و کمیته ملی المپیک هم حقوق می‌گیرند که اینها باید یکپارچه شود. البته با دستور وزیر ورزش می‌خواهیم در آینده حداقل حقوق را به ٥٠٠‌هزار تومان برسانیم. ما اذعان می‌کنیم که این میزان مستمری پایین است، به همین دلیل اصرار داریم برخی از افراد که تمکن مالی دارند، از گرفتن این مبلغ انصراف دهند.»

زمان بزرگی‌کردن فرا رسید

شاید‌ هادی ساعی و امثالهم درباره گرفتن حق خود حرف درستی بزنند، اما آیا زندگی آنها به دریافت ماهیانه یکی، دومیلیون تومان گره خورده است؟ همین ٥٠نفری که خیلی از آنها به قطع حقوق‌شان اعتراض کردند، با میانگین حداقل یک‌میلیون تومان حقوق در ماه، سالیانه ١٢‌میلیون دریافت می‌کنند و مجموع رقم پرداختی به آنها در یک‌سال حداقل ٦٠٠‌میلیون است. در صورت انصراف آنها شاید همین مبلغ گره از زندگی خیلی از پیشکسوتانی که دچار مشکلات عجیب و بیماری‌های نادر هستند، باز کند. به گفته خرم، علی دایی از فوتبال و محمدرضا توپچی از کشتی جزو قهرمان‌های شاخصی هستند که از گرفتن مستمری انصراف دادند. شاید بهتر است برخی از افراد هم راه دایی و توپچی را در پیش بگیرند.

کد خبر 94436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha