انباشت 90 هزار برگه گواهی اسقاط در صفحه واردکنندگان و مراکز اسقاط

پرشین خودرو: با توجه به جریان واردات خودرو و مشکلات ایجاد شده در روند اسقاط بعید است طرح دولت در اسقاط 200 هزار خودروهای فرسوده سنگین ظرف 3 سال اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده با هدف کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و صرفه‌جویی در مصرف سوخت از طرح هایی که در ماه های پایانی سال گذشته از سوی رئیس جمهوری و مسئولان وزارت صنعت کلید زده شد.

در طرح‌ نوسازی ناوگان حمل‌ و‌ نقل جاده‌ای، درون‌ شهری که اواخر سال 96 رونمایی گردید، مقرر شد ظرف 3 سال بیش از 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده سنگین، اسقاط شود این در حالی است که از تیرماه سال گذشته مسائل موجود در بازار واردات و توقف های گاه و بیگاه در سایت ثبت سفارش و از سویی حمایت دولت و لغو مصوباتی که خودروسازان را ملزم به ارائه گواهی اسقاط در مقابل تولید می کند بر روند فعالیت مراکز اسقاط تاثیر منفی گذاشته است.

این مشکلات در حالی جریان فعالیت مراکز اسقاط را با چالش مواجه کرده است که مصوبه دولت که در بهمن ماه سال گذشته مناطق آزاد را ملزم به ارائه گواهی اسقاط می کرد نیز با تلاش برخی از مسئولان در سازمان محیط زیست و مدیران مناطق آزاد لغو شد.

 


 

بر همین اساس، محمد حسین گودرزی رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، اظهار داشت: با توجه به جریان واردات خودرو و مشکلات ارزی ایجاد شده، بی تردید امسال جریان خروج خودروهای فرسوده وضع مناسبی نخواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر چیزی حدود 90 هزار برگه اسقاط در صفحه واردکنندگان و مراکز اسقاط انباشت شده است و با وجود اینکه قیمت مصوب برگه اسقاط در مراکز خودرو چیزی حدود 2.5 میلیون تومان بوده در حال حاضر با قیمت های بسیار پایین تر از یک میلیون و 600 تا 700 هزار تومان خریداری می شود و عملا مراکز اسقاط با این شرایط در حال زیان دهی هستند.

گودرزی متذکر شد: بعید است امسال با توجه به شرایطی که در جریان ثبت سفارش خودروها ایجاد شده، سال موفقی برای مراکز اسقاط باشد از سویی تعجب می کنم از اینکه دولت مصوبات بسیار خوب و کارشناسی را به تصویب می رساند از جمله مصوبه ای که برای خودروسازان داخلی مصوب کرد که شرکتها از ابتدای سال 97 در ازای خودروهای تولیدی با مصرف بالای 8.5 لیتر باید یک گواهی برای شماره گذاری ارائه کنند در حالی که متاسفانه وزیر صنعت و معدن در کمال ناباوری در خواست لغو این مصوبه را به دولت ارائه می کند و دولت نیز به سهولت اقدام به لغو این مصوبه می کند.

به گفته رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور ادامه داد: به این موارد لغو مصوبه ارائه گواهی در مناطق آزاد را اضافه کنید و از این رو به نظر نمی رسد با چنین اقداماتی بتوان در سال جاری شاهد شرایط خوبی در وضعت اسقاط خودروهای فرسوده در کشور بود.

وی با اشاره به آینده مبهم و نگران کننده مراکز اسقاط ، تصریح کرد : با این وضعیت مشخص نیست که مراکز اسقاط در سال جاری باید چه کاری انجام دهند و این برگه های اسقاط باید در کجا مورد استفاده قرار گیرد و اگر خودرویی اسقاط نکنند در این هوای آلوده و هشدارهای جاده ای، در وضعیت کشور چه شرایطی را شاهد خواهیم بود و اگر اسقاط کنند این برگه ها در کجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت ، این موضوعی است که به نظر می رسد در وضعیت موجود دولت باید چاره اندیشی کند.

وی تاکید کرد: از سویی رئیس جمهوری در سال گذشته عنوان کرد که امسال 70 هزار خودرو سنگین را در نظر دارند اسقاط کنند این 70 هزار اگر چنانچه عملی شود چیزی در حدود 900 هزار برگه گواهی اسقاط تولید خواهد شد چرا که برای خرید یک کشنده، 16 برگه گواهی اسقاط و برای یک اتوبوس 14 برگه و به همین ترتیب برای کامیون و کامیونت نیز از 5 برگه تا 16 برگه گواهی اسقاط مورد نیاز است، البته این افزایش و معادل سازی اقدام بدی نیست و صاحبان خودروهای فرسوده را ترغیب می کند که خودروهایشان را اسقاط کنند و بسیار طرح خوبی است اما در صورتی که دولت فکری برای مصرف گواهی اسقاط کند.

حل مشکل مراکز اسقاط با اجرای قانون و مصوبات مغفول مانده در کشور


رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور در ادامه تاکید کرد: در چنین شرایطی که متاسفانه گمرک، گواهی اسقاط را نمی پذیرد و خودروساز داخلی نیز خودش را از چرخه کنار کشیده است و تنها مانده خودروهای وارداتی که متاسفانه هر روز به بهانه ای جلوی ثبت سفارش خودروها بسته می شود و همین مسائل مراکز را با یک رکود بسیار اساسی مواجه کرده است البته رایزنی هایی با وزیر راه در حال انجام است و خوشبختانه وزیر نیز در خصوص بررسی علت مشکلات و معضلات مراکز اسقاط در حال پیگیری هستند که امیدواریم بتوانیم با ارائه راهکاری در این زمینه بتوانیم به شرایط بهتری در حوزه اسقاط دست یابیم.

به گفته گودرزی، بهترین راهکار اجرای مصوبات دولت و قانون هایی است که در کشور مغفول مانده است.
وی همچنین با اشاره به برنامه سالیانه خروج یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اظهار کرد: بعید است با شرایطی که در پیش است امسال آمار اسقاط خودروهای فرسوده به بیش از 200 تا 300 هزار دستگاه برسد.

وی تاکید کرد : البته توان این کار در مراکز اسقاط وجود دارد در حالی که امروز با وجود 200 مرکز اسقاط در کشور ، عمده آنها با ظرفیتی در حدود 10 تا 15 درصد در حال فعالیت هستند و گاها تعدادی از مراکز نیز فعالیتی ندارند بنابراین می توان این کار را انجام داد به شرط اینکه شرایط برای مراکز فراهم باشد.

رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به اینکه بر اساس تاکید دولت، مجری اسقاط خودروهای فرسوده، خودروسازان و واردکنندگان هستند، افزود: با وجود این مشکلات بعید است جریان کارها به این خوبی پیش برود البته معضلات و راهکارها به وزیر راه ارائه شده و امید است با کار کارشناسی و به خصوص اقدامات وزیر صنعت و معدن ، بتوانیم از شر خودروهای فرسوده های فرسوده رها شده و شاهد هوای پاک و جاده هایی ایمن در کشور باشیم.


معاون اول رئیس جمهوری موضوع خودروهای فرسوده را جدی بگیرد

گودرزی در بخشی دیگر گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو از معاون اول رئیس جمهوری در خواست کرد نسبت به مساله روند اسقاط خودروها حساسیت بیشتری نشان دهند و بحث خودروهای فرسوده را جدی بگیرند.

به گفته وی بر اساس ماده 2 و 3 قانون مستمر فضای کسب و کار، هنگامی که دولت می خواهد برای بخش خصوصی تصمیم گیری کند باید حتما نظر بخش خصوصی را دریافت نماید در صورتی که متاسفانه اصلا توجهی به بخش خصوصی نمی شود.

کد خبر 94445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha