کد خبر 94501
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۹
مهم‌ترین علت مرگ جوانان

پرشین خودرو: رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت درباره بیشترین دلایل مرگ جوانان توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از جام جم، گلایل اردلان به مناسبت روز «جوان» بیشترین علت مرگ جوانان گفت: نزدیک به 25 درصد جمعیت کشور را جوانان 18 تا 29 ساله تشکیل می دهند. از سال 93 وزارت بهداشت در نظام طرح تحول سلامت، ارزیابی های دوره ای جوانان را آغاز کرد که می توان گفت ارزیابی های شیوه زندگی سالم، ارزیابی های سلامت روان، سلامت بینایی، قلب و عروق، فشارخون و... را نیز در بر می گیرد.

وی ادامه داد: بیماری های غیرواگیر در حال تغییر الگو دادن هستند و همچنین این دسته از بیماری ها شیوع پیدا کرده و در اولویت قرار داشته لذا نیاز به بررسی های بیشتری دارند.

به گفته اردلان، 48 درصد پسران جوان و 52 درصد دختران جوان فعالیت فیزیکی کمی دارند که تلاش شده در نظام مراقبت از رفتار های مخاطره آمیز برای جوانان در کل کشور، بحث فعالیت فیزیکی مناسب هم آموزش داده و هم در قالب بسته های خدمت سلامت جوانان بگنجانیم که در واقع در 2 بخش غیر پزشک و پزشک در طرح تحول سلامت در مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت به این عزیزان آموزش داده می شود.

رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به جوانان پیشنهاد می شود ارزیابی های دوره ای را جدی بگیرند و به پایگاه های سلامت نیز مراجعه کنند. در بررسی های صورت گرفته در حدود 27 درصد افراد سابقه چاقی را در خانواده درجه یک و 8 درصد جوانان سابقه سکته قلبی را قبل از 55 سالگی در خانواده های درجه یک ذکر کرده بودند.

وی آموزش معیار های همسرگزینی مناسب را یکی از اقدامات مهم در خصوص جوانان دانست و گفت: آموزش مهارت زندگی اجتماعی مناسب و تشکیل یک خانواده سالم در اولویت کارهای اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت است. سن ازدواج در پسران و دختران ایرانی رو به افزایش است (در پسران 28 یا 29 سال و در دختران 24 یا 25 ذکر شده است.)

اردلان آمار ازدواج در کشور را رو به کاهش اعلام کرد و افزود: بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور در سال 94 حدود 685 هزار 357 مورد ، در سال 95 حدود 660 هزار803 مورد و در سال 96 حدود 608 هزار 997 واقع ازدواج ثبت شده است.

به گفته رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت، ازدواج رفتارهای مخاطره آمیز در جوانان را کاهش می دهد و تشکیل خانواده سالم و امنیت روحی و روانی را نیز به دنبال دارد. سند سلامت جوانان با الحاق بند ترویج ازدواج سالم در جوانان و کاهش رفتارهای مخاطره آمیز به تصویب رسیده است. اقدام برای توانمندسازی جوانان در زمینه مراقبت از خود و ارتقای سلامت اجتماعی‌شان با ایجاد فضای مثبت در خصوص ازدواج سالم و پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز در آنها، آموزش مضرات ازدواج دیر هنگام به جوانان و خانواده‌هایشان بخش دیگری از اقدامات وزارت بهداشت است.

اردلان تاکید کرد: یکی از مباحث عمده ای که ما در برنامه سلامت جوانان دنبال می کنیم، توانمندسازی جوانان 18 تا 29 سال در راستای ترویج ازدواج سالم است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در خصوص سلامت جوانان مطرح هست بحث پیشگیری از مرگ است. یکی از علل مرگ جوانان سوانح و حوادث بوده که در اولویت قرار دارد و با همکاری مرکز مدیریت شبکه، اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های برونی معلمانی تربیت کردیم تا جوانان را در خصوص پیشگیری از حوادث با لحاظ کردن عوامل خطر آموزش دهند.

اردلان اشاره کرد: در هفته سلامت جوان یک رویکرد هم‌افزایی نیروهای درون ساز و برون ساز داریم با این تصور که حرکت های نمادینی در سرتاسر کشور در دانشگاه های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اجرا شود و در این حرکت نمادین ارزیابی ها، آموزش ها و مشاوره ها را انجام می گیرد و اگر در توان دانشگاه ها باشد بسته های آموزشی بین مردم توزیع خواهیم شد.

به گفته رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت کبد چرب، چاقی و اضافه وزن بیماری های غیرواگیری هستند که امروزه جوانان کشور بسیار به آن مبتلا می شوند. یکی دیگر از مواردی که جوانان را تهدید می‌کند، سیگار کشیدن در دوران جوانی است که روی کیفیت زندگی در سن پیری و سالخوردگی تاثیر منفی و نامطلوب دارد. استعمال دخانیات می‌تواند میانگین عمر یک انسان را بین ۷ تا ۱۰ سال کاهش دهد.

کد خبر 94501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha