لزوم تدوین استراتژی بلند مدت 10 ساله مجلس برای ساماندهی بازار خودرو

پرشین خودرو: دولت در سال گذشته اقدامات عجولانه ای را در بازار خودرو انجام داد که به زیان مصرف کنندگان تمام شد و در این میان برخی از شرکتهای سودجو، پول های کلانی را بدست آوردند.

شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه در جریان واردات خودرو، دولت حساب شده عمل نکرد.


به گفته وی، جریان ایجاد شده در بازار واردات خودرو ناشی از عملکرد بی حساب دولت به خصوص بستن سامانه ثبت سفارش بود در حالی که اگر ایرادی در جریان واردات وجود دارد ابتدا باید قوانین وضع و به تصویب برسد و قبل از اینکه اعمال شود اطلاع رسانی درستی در ارتباط با آن صورت گیرد نه اینکه برای 6 تا 7 ماه این ثبت سفارش بسته شود و پس از باز گشایی مجددا میزان تعرفه ها را به مقدار زیادی افزایش دهند.


آزادی تاکید کرد: متاسفانه بواسطه این تصمیمات بخش زیادی از مردم زیان دیدند و شرکتهای زیادی نیز سود بردند که به نظر عمل حساب شده ای نبود و بهتر بود بر اساس استراتژی که پیش از این در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو و ایجاد رقابت پذیری در بازار تصمیم گیری شده بود این جریان پیش می رفت تا مردم نیز در این راستا از محصولات با کیفیت و با سطح تکنولوژی بالا منتفع می شدند.


وی تصریح کرد: متاسفانه هنگامی که تعرفه ها بر خلاف آنچه که قبلا مصوب شده بود، افزایش یافت این مساله موجب عدم رقابت در بازار گردید زیرا فاصله زیادی که بین خودروهای وارداتی و ساخت داخل پیش می آید باز هم موجب می شود که موضوع سطح تکنولوژی و کیفیت را داشته باشیم.


این کارشناس صنعت خودرو، در ادامه راهکار وضعیت کنونی بازار خودرو ایران را تدوین استراتژی بلند مدت از سوی مجلس دانست و گفت : مجلس باید استراتژی بلند مدت و حداقل 10 ساله ای را برای ساماندهی و حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی بر اساس نظرات صاحب نظران در حوزه صنعت خودرو ، وزارت صنعت و معدن، نمایندگانی از مصرف کنندگان و سایر حوزه های دخیل تدوین ، مصوب و به دولت ابلاغ کند تا در بلند مدت نیز اجرایی شده و به نوعی منافع جامعه و مردم نیز در این جریان دنبال شود.


آزادی، با توجه به احتمال مخالفت با طرح ساماندهی بازار خودرو ، اظهار داشت : البته این امکان وجود دارد که دولت به جهت شرایط خاصی که بوجود می آید از جمله کمبود نقدینگی و بودجه و همچنین شرایط خاصی که ممکن است به جهت نوسان و یا کمبود نرخ ارز پیش می آید بخواهد از نرخ تعرفه برای کنترل بازار استفاده نماید که مسلما اقدام درستی نیست .


وی متذکر شد : چنانچه می خواهیم وارد بازار جهانی شویم قطعا راهش این نیست که تعرفه 100 درصدی برای واردات خودرو ایجاد نماییم قطعا در این جریان بیشتر مردم زیان خواهند دید و تنها عده ای دلال که دستشان در واردات خودرو باز است سود خواهند برد.


کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه درآمد دولت نباید از جیب مردم باشد، تصریح کرد : در آمد دولت به شرطی می تواند از جیب مردم باشد که اقتصاد پویایی داشته باشیم و دولت بتواند از طریق مالیات و عوارض به نوعی مخارج خود را تامین نماید.


آزادی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه در این برهه از زمان بخواهیم هزینه هایمان را از طریق مردم جبران کنیم کار درستی نیست بلکه باید بر اساس برنامه ای که متناسب با رشد اقتصادی است عوارض دیده شود و چنانچه نرخ رشد اقتصادی پایین است نمی توان انتظار داشت که مردم تامین کننده مخارج دولت باشند.

کد خبر 94506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha