کد خبر 94515
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
جاده ازنا - شازند همچنان بوی مرگ می دهد

پرشین خودرو: جاده‌ای در جنوب غرب استان مرکزی وجود دارد که هر ساله شماری از مسافران را به مقصد آن دنیا راهی می‌کند، این جاده که محور اتصال استان مرکزی به استان لرستان است به جاده مرگ شهرت دارد، جاده ای که همچنان جان می‌گیرد!

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، در واقع جاده شازند – ازنا را به عنوان جاده مرگ می شناسند و تصادفات بسیار و تلفات زیاد، کارنامه سیاهی را برای این محور رقم زده است.

با توجه به تصادفات و جانباختگان زیاد این محور به دلیل استاندارد نبودن و عرض نامناسب جاده، چهار بانده شدن محور در سال 1391 در دستور کار قرار گرفت، اما پس از گذشت مدتی از آغاز عملیات اجرایی تعریض محور، کار متوقف شد.

در مهرماه سال 1395 نمایندگان استان مرکزی و لرستان خطاب به رئیس جمهوری نامه‌ای ارسال کردند و نوشتند که نبود اعتبارات و ردیف مناسب عملیات تعریض و بهسازی و رفع نقاط خطرساز محور همچنان پس از گذشت 10 سال(از سال 1384) باقیست و تلفات جانی بسیاری می‌گیرد و خواستار ملزم کردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جهت تامین اعتبار و ملزم شدن وزارت راه و شهرسازی جهت برنامه‌ریزی برای این محور شدند.

در سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی (دوم آبانماه 95) نیز وضعیت مرگبار بودن محور شازند-ازنا مطرح و اعتباراتی نیز برای آن مصوب شد ولی تاکنون بعد از گذشت حدود 2 سال هنوز کار تعریض محور پیشرفت بالایی نداشته و همچنان خطر و مرگ را به مسافران خود ارمغان می‌دهد.

در نیمه آبانماه سال گذشته در دیدار مجمع نمایندگان استان لرستان با معاون اول رئیس جمهوری بحث وضعیت محور شازند-ازنا مطرح شد و جهانگیری قول مساعد جهت رفع مشکلات این محور داد.

شازند-ازنا توان این حجم تردد را ندارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی به ایسنا گفت: روزانه حدود 6 هزار تردد در محور شازند-ازنا و بالعکس انجام می‌گیرد.

علی زندی‌فر با تاکید بر اینکه در زمان احداث، این محور برای حجم ترافیک سبک ایجاد شد و انتظار نمی‌رفت این چنین مورد رغبت رانندگان قرار گیرد، افزود: در حال حاضر وضعیت این محور با کاربری کنونی آن سازگار نیست، علاوه بر این حجم تردد وسایل نقلیه سنگین در محور بالاست و به دلیل سرعت متفاوت وسایل نقلیه سبک و سنگین و سبقت خودروهای سواری تصادفات جاده‌ای در این محور بسیار است و این امر مرگ و میر در این محور را بیشتر کرده است.

وی 30 درصد تردد این محور را مربوط به وسایل نقلیه سنگین دانست و گفت: سرعت متوسط محور شازند-ازنا 80 کیلومتر بر ساعت است ولی 20 درصد وسایل نقلیه بیش از سرعت مجاز تردد می‌کنند که در وقوع تصادفات منجر به فوت موثر است.

مرگ 12 نفر در جاده شازند-ازنا طی سال گذشته

زندی‌فر با اشاره به وجود 2 پیچ خطرناک این محور همچون پیچ نیروگاه در کیلومتر 4 و تقاطع روستای چاه‌پهنه و حسین‌آباد در کیلومتر 27 بیان کرد: در سال 95 فوتی‌های این محور 22 نفر گزارش شد و در سال 96 نیز 12 نفر در این محور جان خود را از دست دادند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با تاکید بر اینکه همه استان پیگیر چهاربانده شدن این محور هستند، اظهار کرد: مشکل اصلی محور شازند-ازنا عدم رعایت قوانین است، محور دارای گاردریل و علائم رانندگی مناسب است، البته این جاده روشنایی کافی ندارد که این امر می تواند در برخی تصادفات تاثیرگذار باشد ولی از نظر قانونی الزامی بر روشنایی نیست. به هر حال که در حال حاضر راه‌وشهرسازی وارد عملیات اجرایی بهسازی این محور شده است.

پیشرفت فاز اول عملیات بهسازی محور 40 درصد است

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت این محور گفت: تعریض و عملیات بهسازی محور شازند-ازنا در سفر ریاست جمهوری به استان آغاز شد.

مجید شارقی با اشاره به اینکه 39 کیلومتر از این محور در حوزه استان مرکزی است، گفت: قرارداد این پروژه در سال 95 منعقد و با رقم 62 میلیارد ریال در فاز اول به طول 13 کیلومتر در دست اقدام قرار گرفت.

وی تصریح کرد: از زمان آغاز پروژه تاکنون 180 هزار مترمکعب خاکبرداری، 8 هزار مترمکعب خاک ریزی، 90 هزار مترمربع بسترسازی و 4 مرحله انفجار و ترانشه برای نقاط حادثه‌خیز و پیچ خطرناک انجام گرفته است.

شارقی با بیان اینکه در این 13 کیلومتر طراحی 44 دستگاه ابنیه(انواع پل کوچک و بزرگ) دیده شده که تاکنون 28 ابنیه تکمیل شده است، میزان پیشرفت فیزیکی فاز اول این پروژه را 40 درصد عنوان کرد.

وی اعتبار ابلاغی این پروژه در سال 95 در فاز نخست را 10 میلیارد تومان دانست و گفت: تاکنون براساس این اعتبار ابلاغی 2 میلیارد و 800 میلیون تومان تخصیص یافت و در سال 96نیز ابلاغی برای آن در نظر گرفته نشد و به تبع آن تخصیص منابع مالی نیز انجام نگرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تاکید کرد: با توجه به اینکه این پروژه مرتبط با سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی است در پی تخصیص اعتبار جهت اتمام فاز اول و شروع فاز دوم هستیم البته قرارداد اتمام فاز اول پروژه سه ساله بوده و تا سال 98 فرصت باقی است.

در صورت ادامه شرایط به وزیر راه تذکر خواهم داد

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید که پیگیر وضعیت محور است تا بلکه خطرساز بودن آن کاهش یابد.

علی ابراهیمی که پیش از این بر رسیدگی فوری به وضعیت این جاده تاکید کرده در همین راستا به ایسنا گفت: اخیرا بازدیدی از وضعیت عملیات اجرایی محور انجام شد، اما متاسفانه تخصیص اعتبارات لازم صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: اعتبارات این پروژه ملی است، اما علیرغم تلاش‌های انجام شده تخصیص مناسب انجام نمی‌شود و به تبع آن عملیات اجرایی به خوبی پیش نمی‌رود، اگر این شرایط ادامه یابد قطعا مجبور به تذکر به وزیر مربوطه و مجموعه دولت خواهم شد.

وی با تاکید بر اینکه 12 سال است که این محور قربانی می‌گیرد، افزود: با اعتبارات قطره‌چکانی نمی‌توان جان مردم را حفظ کرد. این محور در حوزه استان مرکزی راه دسترسی 40 روستاست و کاملا غیر ایمن و فاقد زیرگذر یا تقاطع مطمئن است.

ابراهیمی تصریح کرد: این محور کاملا عجله‌ای و غیر کارشناسی شده احداث شد در صورتی که احداث 10 کیلومتر محور کارشناسی شده و استاندارد بهتر از 50 کیلومتر راه غیر استاندارد است که جان مردم را تلف کند.

مسیر 72 کیلومتری شازند-ازنا که محور اتصالی استان مرکزی و استان لرستان است همچنان بعد از حدود 12 سال همچنان خطرساز و مرگ‌آفرین است و همچنان مسافران این مسیر باید با هزاران ترس و لرز از این مسیر عبور کنند.

بهسازی این محور حمایت ریاست جمهوری، معاون اول وی، مجلس شورای اسلامی، اعتبار ملی و اراده مسئولان امر را لازم دارد. جاده شازند ازنا همچنان در وضعیت خطرساز خود باقی مانده است و مشخص نیست که سرانجام این محور چه زمانی ایمن می‌شود و فرشته مرگ بالاخره کِی دست از سر مسافران این مسیر برمی‌دارد.

کد خبر 94515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha