حداقل افزایش با آزادسازی قیمت خودرو، 15 درصد خواهد بود

پرشین خودرو: سال 97 برای قطعه سازان و خودروسازان سال سختی خواهد بود زیرا افزایش قیمت مواد اولیه و ارز از یک طرف و مقاومت شورای رقابت برای آزاد سازی قیمت ها و افزایش قیمت محصولات از طرف دیگر، فشار بر صنعت خودرو و قطعه سازی را افزایش می دهد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در خصوص وضع پیش روی صنعت قطعه سازی در سال جاری گفت: پیش بینی صنعت خودرو داخلی برای سال 97 تولید 1 میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو است که این به معنی افزایش تولید در صنعت قطعه سازی است.


وی ادامه داد: برنامه تولید سال جاری در سال 96 اعلام شد و قطعه سازان و سایر تشکیل دهندگان زنجیره تامین از همان زمان خود برای ورود به سال 97 تجهیز و آماده کردند و بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید در همان سال گذشته ذخیره شد.


بیگلو سال 97 را پر از ابهام قیمتی دانست و افزود: متاسفانه شورای رقابت تکلیف را روشن نمی کند. ما عقیده داریم کار را باید یکسره کرد یعنی یا شورای رقابت اعلام کند خودروسازی و قطعه سازی تعطیل و یا قیمت گذاری را به اهلش بسپارد.
وی تاکید کرد: نگاه تمام صنعتگران این است که این شورا باید از دایره قیمت گذاری خارج شود زیرا اگر این روند فعلی ادامه پیدا کند به طور قطع صنعت قطعه و خودروی کشور تعطیل خواهد شد.

افزایش قیمت بیش از 15 درصد خواهد بود
بیگلو در مورد تاثیر افزایش قیمت قطعات بر محصول نهایی گفت: برآورد ما این است که در صورت آزاد سازی قیمت ها، خودروهایی که سابق بر این هم قیمتشان جدای از دستورات شورا اعلام می شد تاثیر چندانی از گرانی نمی گیرند اما برای سایر خودرو ها بیش از 15 درصد افزایش قیمت نهایی را پیش بینی می کنیم.


وی در خصوص علت این تاثیر قیمتی در محصول نهایی گفت: 90 درصد قیمت یک خودرو مربوط به قطعات و لوازم است و تنها 10 درصد مربوط به دستمزد و هزینه سربار می شود که می توان در میزان این 10 درصد تنها با بالا بردن بهره وری کاهش ایجاد کرد.


دبیر انجمن قطعه سازان گفت: اگر بتوانیم 80 درصد بهره وری را افزایش دهیم تنها 2 درصد از کل قیمت محصول کم می شود که رقم چشمگیری نیست بنابراین با افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات راهی جز گران کردن خودرو نمی ماند.

دولت برای مواد اولیه یارانه پرداخت کند
دبیر انجمن قطعه سازان در مورد راه حل موجود برای کاهش میزان تاثیر قیمت مواد اولیه و قطعات در محصول نهایی گفت: یک راه وجود دارد که ما سال ها پیشنهاد کردیم اما جوابی دریافت نشد.


وی ادامه داد: یشنهاد ما این است که اگر دولتی ها در فکر دادن یارانه تولید هستند، این هزینه را در قالب تامین مواد اولیه به خودروسازان و قطعه سازان پرداخت نماید یعنی اگر قرار است آهن را کیلویی 3 هزار تومان خریداری کنیم ما تنها 1500 تومان به فولاد مبارکه داده و مابقی را این مجموعه از محل یارانه تولید از دولت دریافت نماید.


بیگلو خاطرنشان کرد: راه دیگر، کاهش هزینه های مالیاتی، بیمه و متعادل کردن دستمزد هاست که هر سه مورد فشار زیادی را به قطعه ساز وارد می کند.

کد خبر 94630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha