کد خبر 94644
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
دلایل شکست روسیه در بستن تلگرام

پرشین خودرو: زیر ساخت‌های اینترنتی در روسیه برای بستن تلگرام آماده نبود و با بستن تلگرام بسیاری IP ها هم بسته می‌شدند که در اینصورت دسترسی دانشمندان به اطلاعات و ژورنال‌های معتبر بسیار محدود می‌شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از «ویرد» تلاش روسیه برای بستن تلگرام به خوبی پیش نرفت. در حقیقت دو هفته پس از آنکه روسکومناندژ، رگولاتورارتباطات روسیه، تلاش کرد تا تلگرام را ببندد، همه چیز بسته شد الا تلگرام. در این زمینه بسیاری می‌گویند تلاش روسیه برای بستن تلگرام در حقیقت محکی بود برای پوتین که تا چه اندازه قادر است وب‌سایت‌ها را کنترل کند.

در 16 آوریل روسکومناندژ تلاش کرد تا تلگرام را در داخل کشور ببندد اما این سرویس پیام رسان همچنان در دسترس و قابل استفاده است. به طوری که دیمتری پسکوف دبیر رسانه «کرملین پرس» هنوز از تلگرام استفاده می‌کند و می‌گوید معاون نخست‌وزیر روسیه هم همچنان از تلگرام استفاده می‌کند.

آنچه باعث شد که تلگرام در روسیه کامل بسته نشود فراهم نبودن زیرساخت‌های اینترنتی لازم بود و تلگرام مجبور بود از هاست‌های دیگری مانند گوگل و آمازون استفاده کند که این یک باگ محسوب می‌شد،‌ از سوی دیگر با بستن تلگرام بسیاری از IPها هم بسته می‌شدند که یک خسارت جدی به بدنه علمی این کشور به حساب می‌آمد، از سوی دیگر سیستم قضایی این کشور هم درباره سایتهای که امنیت کشور را به خطر می‌اندازند می‌تواند حکم دهد.

اما آدریان شهباز، مدیر تحقیقات در یک مؤسسه غیرانتفاعی، اظهارات دیگری می‌گوید: چند مورد قابل انتظار در این مسئله نقش بازی می‌کند. بسیار دشوار است که تصور کنیم تلگرام همچنان به خوبی قابل دسترس خواهد بود.

این در حالی است که حدود یک سوم مردم روسیه از این پیام رسان استفاده می‌کنند. اما سؤال این است که چرا هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل تلگرام را ببندد. پاسخ اینجاست که زیرساخت‌های اینترنتی برای این مسئله آماده نیست.

مسئله دیگر این است که سیتسم قضایی این کشور هم در محدودیت سایت‌ها اعمال نظر می‌کند، از ژانویه 2012 رگولاتوری ارتباطات روسیه، یک ریجستر فردی را همچنان نگه داشته است و این وب سایتی است که می‌تواند در کشور استفاده آن منع شود و این مسئله مربوط به سیاست رئیس‌جمهور روسیه نیست بلکه سیستم قضایی این کشور می‌تواند با توجه به قانون روسیه فعالیت آن را متوقف کند.

در باره مسئله تلگرام هم دادگاه می‌تواند حکمی صادر کند که وب سایت یا سرویس‌های اینترنتی که غیرقانونی هستند فعالیت شان متوقف شود.

جاس‌رایت محقق ارشد که در زمینه سانسور اینترنتی در مؤسسه آکسفورد اینترنت فعالیت می‌کند می‌گوید: این مسئله موضوع فیلترینگ نیست بلکه در چارچوب قانونی و تا حدودی مرتبط با شفاف‌سازی است.

دادگاه روسیه حکم داد که تلگرام باید در 13 آوریل به دلیل مسائل امنیتی متوقف شود.پس از این توقف رگولاتوری روسیه که باید آدرس‌های آی‌پی که مرتبط با تلگرام بود شناسایی می‌کرد و دستور داد که ISP آنها بلوکه شوند.

همچنین شرکت‌های «هاست» در کشور نیز تحت همین دستور می‌توانند وب سایت‌های مرتبط در سرورها را پاک کنند.

در آوریل 2017 پیام‌رسان‌های زیلو و در سال 2016 لینکدون نیز بلوکه شدند.

در این زمینه شورای علمی روسیه گفته است متوقف کردن فعالیت تلگرام می‌تواند مسائل جدی برای دانشمندان این کشور داشته باشد.

مدوزا پیش از این گزارش داده بود که دسترسی به ژورنال‌های علمی در میلیون‌ها آی‌پی آدرس محدود شده است.

در این زمینه مدیر تحقیقات در موسسه غیر انتفاعی می‌گوید: انتظار دارد که روسیه و دیگر کشورهایی که می‌خواهند کنترل اینترنت را به دست بگیرند تلاش خواهند کرد تا از خدمات‌های پیام رسان اختصاصی خودشان استفاده کنند. ما احتمالا کشورهایی را خواهیم دید که جایگزین‌های خودشان را برای شرکت‌های بزرگ ارتقاء خواهند داد که اینها بیشتر بر اثر تولید داخل خواهد بود. به این دلیل که کنترل آنها بسیار آسان خواهد بود.

یکی از این شرکت‌های روسی به نام Mail از زمانی که بحث ممنوعیت تلگرام مطرح شد پیام رسان اختصاصی به نام «تام‌تام» راه‌ انداخت و در ایران نیز دولت این کشور APP اختصاصی موسوم به سروش را جایگزین تلگرام می‌کند.

کد خبر 94644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha