قطب سوم خودروسازی ایران اولویت اول چابهار نیست

پرشین خودرو: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: قطب سوم خودروسازی ایران تا زمانی که صنایع پایین دستی فولاد و پتروشیمی در چابهار ایجاد نشود، اولویت اول سازمان منطقه آزاد چابهار نیست.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، عبدالر حیم کردی اظهار کرد: برای این‌که چابهار بتواند به قطب خودروسازی تبدیل شود، باید یکسری مزیت رقابتی داشته باشد که الآن فقط به دلیل نزدیکی به اقیانوس، مزیت دسترسی آسان به بازار را دارد و از دیگر مزیت‌ها که درواقع مزیت‌های اصلی و از ملزومات این صنعت هستند، محروم است.

وی با بیان این‌که مزیت اصلی برای خودروسازی استقرار صنایع وابسته و تکمیلی است، افزود: این صنایع که عمدتاً پایین دستی فولاد و پتروشیمی هستند، در حال استقرار در منطقه آزاد چابهار بوده و تا زمانی که این صنایع به‌بهره‌برداری نرسند، قطب سوم خودروسازی برای ما اولویت نیست و فعلاً تکمیل و به‌بهره‌برداری رساندن این صنایع برای ما در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: بسیاری از قطعات و مواد لازم برای تولید خودرو از محصولات پتروشیمی و فولاد است، زمانی که این دو صنعت مادر در چابهار به وجود آید ما باید به سمت خودروسازی برویم چراکه الآن باید همه‌چیز را از خارج بیاوریم که قاعدتاً این مهم می‌تواند در هرجای دیگری غیر از چابهار هم اتفاق بیفتد.

کردی اضافه کرد: بعد از بررسی‌های میدانی مشاورین، ما از سه سال پیش اولویت اول سازمان برای تبدیل چابهار به قطب سوم خودروسازی را از دستور کار خارج کردیم و عمده ظرفیت خود را بر روی تکمیل و به‌بهره‌برداری رساندن به‌موقع صنایع بالادستی صرف کردیم.

وی خاطرنشان کرد: البته ما همچنان در حال مذاکره با برخی خودرو سازان هستیم، مذاکرات زیادی را با چندین گروه و شرکت خودروسازی داشتیم که فعلاً تا استقرار صنایع بالادستی فولاد و پتروشیمی تا حداکثر یک سال آینده این مذاکرات در جریان است.

کد خبر 94698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha