کد خبر 94728
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
آنچه باید از طرح ترافیک جدید بدانید

پرشین خودرو: معضل ترافیک و افزایش میزان آلاینده ها باعث شد تا مسئولان به فکر محدود کردن خودرو باشند. طرح ترافیک یکی از همین طرح ها است تا از ورود خودروها به بخش مرکزی کلانشهرها جلوگیری کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازروزنامه ایتکار، معضل ترافیک و افزایش میزان آلاینده ها باعث شد تا مسئولان به فکر محدود کردن خودرو باشند. طرح ترافیک یکی از همین طرح ها است تا از ورود خودروها به بخش مرکزی کلانشهرها جلوگیری شود. تهران بیش از سایر کلانشهرها با این معضل روبه رو بود و طرح ترافیک چندین سال در تهران اجرا شد.
با روی کار آمدن شهردار و شورای شهر جدید در پایتخت تصمیم بر این شد تا شیوه اجرایی این طرح نیز تغییر کند. تغییراتی که ناگهانی بود و همین موضوع باعث سردرگمی مردم و حتی خود مسئولان شد تا عبارتی همچون طرح ارشادی ترافیک وارد ادبیات راهور شود.از روزی که خبرنگاران صحن شورای شهر تهران را به دلیل عدم ارائه طرح ترافیک به این قشر، ترک کردند، ماجرا آغاز شد.
به آن ها که تقدم بیشتری داشتند(البته از نظر شورای شهر) مجوز ورود به طرح ترافیک ارائه شد اما اقشاری چون خبرنگاران و جانبازان بلاتکلیف ماندند. نهایتا تصمیم بر این شد که به این اقشار نیز طرح ارائه شود اما با روشی غیر اصولی. چرا از اصطلاح غیر اصولی استفاده می کنیم؟ زیرا با گذشت بیش از 40 روز از سال 97 هنوز وضعیت نامشخص است و طرح سال 96 همچنان برقرار است تا تصمیمات گرفته شود.
هر روز اظهار نظرهای متفاوتی در ارتباط با طرح ترافیک از زبان مسئولان شهری و راهور شنیده می شود. اجرای طرح ارشادی ترافیک یکی از این همین گفتارها بود که هیچ توضیح خاصی برای آن ارائه نشده بود.
روز گذشته محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ارتباط با تشریح طرح ارشادی ترافیک گفت: « افرادی که تا 31 اردیبهشت ماه و حداکثر برای یکبار وارد محدوده طرح ترافیک شوند برایشان پیامکی صادر شده و از آن‌ها خواسته می‌شود که تا 31 اردیبهشت با مراجعه به سایت اقدام به پرداخت عوارض کنند تا جریمه نشوند اما اگر چنین کاری را نکنند جریمه خواهند شد.»
تغییر در شیوه اجرای طرح ترافیک نسبت به سال گذشته در اردیبهشت ماه به خوبی نشان از بی نظمی حاکم در ارائه کنندگان طرح ترافیک است. یکی از این تغییرات عدم اجرای طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه و جمعه است. به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ طرح ترافیک و زوج و فرد در روز پنجشنبه و جمعه و روزهای تعطیل اجرا نخواهد شد.
وی گفته بود: «البته لغو طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه فعلا موقتی است؛ چرا که آنطور که مدیران شهرداری به ما گفته‌اند مشکلات ترافیکی دراین روز وجود ندارد و ما نیز به طور آزمایشی این طرح را اجرا می‌کنیم. اما اگر با مشکلات ترافیکی روبرو شویم ممکن است اجرای طرح ترافیک دراین روزها نیز از سر گرفته شود که فعلا و از 15 اردیبهشت طرح ترافیک و زوج وفرد پنجشنبه‌ها اجرا نمی شود.»
علاوه بر اقشاری چون خبرنگاران و جانبازان که طرح ترافیک برای آن ها هنوز وضعیت مشخصی ندارد. ساکنین محدوده طرح نیز وارد بازی طرح ترافیک شده اند؛ گویا برای آن ها هم طرح سال 97 متفاوت خواهد بود. ساکنین این مناطق چنانچه در سایت ثبت نام کرده و اعلام کرده باشند که ساکن این محدوده هستند می‌توانند صبح‌ها تا قبل از ساعت 8:30 از محدوده خارج شده و عصرها تا پس از ساعت 17 وارد این محدوده شوند.

آنچه باید از طرح ترافیک جدید بدانید
جریمه ورود به این طرح روزانه 20 هزار تومان است و علاوه بر آن افرادی که جریمه می شوند باید عوارض استفاده از طرح را نیز پرداخت کنند اما در آینده با تکمیل زیرساخت‌ها به ازای هر ساعت، متخلفان 20 هزار تومان جریمه خواهند شد.
دوربین هایی در داخل محدوده طرح ترافیک قرار دارند که به عقیده پلیس کافی نبوده و قرار بر این است که با همکاری شهرداری بر شمار آن ها افزوده شود.
در ارتباط با شرایط ورود به طرح نیز شهروندان حداکثر شارژ یک روز کامل یعنی 36هزار تومان برای شهروندان عادی را در در حسابشان شارژ می کنند و افراد دارای سهمیه نیز باید حداقل یک میلیون تومان در حسابشان موجودی باشد، تا بتوانند وارد طرح شوند.
در ارتباط با معاینه فنی نیز تمامی خودروهای سال 92 و 2014 و قبل از آن نیازمند دریافت معاینه فنی هستند. بنابراین اگر فاقد معاینه فنی باشند از سوی دوربین‌های محدوده زوج و فرد و دیگر دوربین‌ها به ازای هر روز 50 هزار تومان جریمه خواهند شد.

طرح نقص دارد؟
محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا طرح فعلی نقص دارد؟ روز گذشته به خبرنگاران گفت:‌این طرح به طور قطع نقص‌هایی دارد اما باید نواقص آن بررسی و رفع شود و شهروندان بدانند اگر نقص منجر به نقض حقوق شهروندی شود حتما جلوی آن خواهیم ایستاد و اجازه نقض حقوق شهروندان را نخواهیم داد. طرح ترافیک 97 با تمام حاشیه هایی که ایجاد کرده ، قرار است حداکثر به مدت یک سال از ورود خودروهای بدون مجوز به درون منطقه مرکزی شهر تهران جلوگیری کند. این موضوع در وهله اول به کاهش آلاینده ها در محدوده طرح کمک می‌کند و در وهله دوم بار ترافیکی را نیز از دوش مرکز پایتخت برداشته، جایی که بسیاری از مراکز علمی و موسسات دولتی و ... در آن قرار دارد!

کد خبر 94728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha