کد خبر 94741
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶
معرفی ۱۰ قدرت برتر نظامی آسیا

پرشین خودرو: پایگاه اینترنتی آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در گزارشی اذعان کرد جمهوری اسلامی ایران یکی از ده قدرت برتر نظامی آسیا به شمار می‌رود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خبرآنلاین، پایگاه اینترنتی آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در گزارشی اذعان کرد جمهوری اسلامی ایران یکی از ده قدرت برتر نظامی آسیا به شمار می‌رود.

در گزارش بیزنس اینسایدر با اشاره به توسعه تجارت تسلیحاتی در سطح جهان، آمده است: مبادلات تسلیحاتی در بین سال‌های 2013 و 2017 نسبت به سال‌های 2008 تا 2012 حدود 10 درصد افزایش داشت. کشورهای آسیایی نیز از بازیگران اصلی در این عرصه بوده اند. در سال های 2013 تا 2017، سه کشور از 10 صادرکننده بزرگ تسلیحاتی جهان در قاره آسیا قرار داشتند. در همین مدت، از 10 واردکننده عمده تسلیحاتی جهان، 8 کشور در قاره آسیا قرار داشته اند.

در ادامه گزارش آمده است پایگاه اینترنتی «گلوبال فایر پاور» با مقایسه 133 کشور جهان و پس از بررسی 50 شاخص، 25 قدرت نظامی برتر جهان را معرفی کرده است. از میان 25 قدرت برتر نظامی جهان، 13 مورد در قاره آسیا قرار دارند.

برای رتبه‌بندی این 113 کشور، شاخص‌هایی از قبیل تسلیحاتی که آنها در اختیار دارند، نیروهای نظامی آنها، موقعیت جغرافیایی، ظرفیت تدارکات، منابع طبیعی در دسترس و شرایط صنایع نظامی بومی این کشورها در نظر گرفته شده است.

در فهرست 10 قدرت نظامی برتر آسیا، روسیه جایگاه نخست را از آن خود کرده است. چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه به ترتیب جایگاه‌های دوم تا ششم را از آن خود کرده‌ اند. ایران در این فهرست در جایگاه هفتم برترین قدرت نظامی آسیا قرار دارد. اندونزی، رژیم اشغالگر قدس و پاکستان نیز به ترتیب در جایگاه‌های هشتم تا دهم قرار دارند. عربستان سعودی و در واقع هیچ یک از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس (با وجود انعقاد قراردادهای تسلیحاتی صدها میلیارد دلاری با آمریکا و دیگر کشورهای غربی) در این فهرست جایی ندارند. این در حالیست که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پیشتر در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی مدعی شده بود ایران در بین 5 قدرت نظامی جهان اسلام هم جایی ندارد! همچنین، ایران در این فهرست جایگاه بالاتری را نسبت به رژیم صهیونیستی از آن خود کرده است.

در گزارش گلوبال فایر پاور، جمعیت جمهوری اسلامی ایران 82 میلیون و 21 هزار و 564 نفر اعلام شده است. شمار کل نیروهای مسلح ایران 934 هزار نفر، تعداد هواپیماهای ترابری نظامی کشورمان 505 فروند، تعداد جنگنده‌ها 150 فروند، شمار تانک‌های رزمی 1650 دستگاه و سامانه‌های دریایی کشورمان 398 فروند اعلام شده است. این گزارش بودجه دفاعی کشورمان را نیز شش میلیارد و 300 میلیون دلار اعلام کرده است. در این رتبه‌بندی، شاخص قدرت (برای سنجش توانمندی نظامی ) جمهوری اسلامی ایران هم 0.3131 اعلام شده است.

ده قدرت برتر نظامی آسیا و رتبه‌های جهانی آنها به ترتیب زیر است:

1- روسیه: این کشور در فهرست برترین قدرت‌های نظامی جهان رتبه دوم را از آن خود کرده است.

2- چین: این کشور در فهرست برترین قدرت‌های نظامی جهان رتبه سوم را از آن خود کرده است.

3- هند: این کشور در فهرست برترین قدرت‌های نظامی جهان رتبه چهارم را از آن خود کرده است.

4- کره جنوبی: این کشور در فهرست برترین قدرت‌های نظامی جهان رتبه هفتم را از آن خود کرده است.

5- ژاپن: در فهرست برترین قدرت‌های نظامی جهان رتبه هشتم را از آن خود کرده است.

6- ترکیه: این کشور در فهرست برترین قدرت‌های نظامی جهان رتبه نهم را از آن خود کرده است.

7- جمهوری اسلامی ایران که در فهرست برترین قدرت‌های نظامی جهان رتبه سیزدهم را از آن خود کرده است.

8- اندونزی: این کشور در فهرست برترین قدرت‌های نظامی جهان رتبه پانزدهم را از آن خود کرده است.

9- رژیم صهیونیستی که در فهرست جهانی، در جایگاه شانزدهم قرار دارد.

10- پاکستان: این کشور در فهرست برترین قدرت‌های نظامی جهان رتبه هفدهم را از آن خود کرده است.

کد خبر 94741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha