آینده پرابهام برای تولید خودروهای پسابرجامی

پرشین خودرو : هر گونه سرمایه گذاری با خارجی ها را نباید به این سهولت زیر سوال برد زیرا با هر اقدامی این احتمال می رود فرصت تاریخی که امروز به دست صنعت خودرو افتاده است از دست برود.

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به دغدغه تاثیر شرایط موجود بر روند تولید خودروهای پسابرجامی تاکید کرد: باید مراقب بود تا نهال تازه پای طراحی خودروهای جدیدی که در راه است به دلیل عدم ثبات در تصمیمات و روش های غلط قیمت گذاری فدا نشوند.

امیر حسن کاکایی اظهار داشت : در شرایط کنونی اقتصاد کشور که وضعیت بسیار شکننده ای را شاهدیم هر حرکتی در حوزه قیمت خودرو باید با تامل وآنالیز دقیق صورت گیرد.

وی با تایید تاثیر هزینه های تحمیلی ناشی از شرایط اقتصادی بر تامین سرمایه مورد نیاز بخش های تولیدی خاطر نشان کرد : اولین اتفاقی که پس از کمبود سرمایه از سوی تولیدکنندگان رخ می دهد ادامه حرکت های قبلی در تولید است. از این رو امروز دست خودروساز برای قیمت خودرو باید باز گذاشته شود تا خودروساز قیمت ها را به دلیل وضع کنونی جامعه بهینه کند.

وی تاکید کرد: چنانچه امروز شرکتها قیمت ها را نیز 2 برابر کنند زمانی که بازار کشش نداشته باشد مسلما با رقابتی در بازار مواجه خواهند شد که قطعا به ضرر آنها خواهد بود.

وی همچنین با توجه به جریان تولید خودروهای پسابرجامی در کشور بیان کرد : در صورتی که به دلیل برخی اتفاقات و تصمیمات ، خودروهای پسا برجامی به خط تولید نرسند قطعا شاهد ادامه تولید خودروهای قدیمی بوده و در این میان همگی متضرر خواهند شد.

به گفته عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ، امروز خودروسازان در میانه یک سرمایه گذاری قرار دارند و طبعا در این جریان تنها موضوع ایجاد شرکتهای مشترک مطرح نیست بلکه تعداد زیادی شرکتهای تولیدی و صنعتی از جمله قطعه سازی نیز در این حرکت حضور دارند که چشم امید به این همکاری ها دوختند و در صورتی که بدون منابع کلان این جریان حرکت نماییم هم این سرمایه گذاری نابود می شود و هم باقی سرمایه گذاری ها در این بخش نابود خواهد شد.

به گفته کاکایی، اتفاق دیگری که در این جریان رخ خواهد داد ، فضای اعتماد و ثبات در سرمایه گذاری است که از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه هر گونه بازگشت زمان و اعتمادسازی برای سرمایه گذاری زمانبر است ، تاکید کرد : بر همین اساس است که پس از برجام، چهار سال روند مذاکرات به منظور حضور شرکتهای خارجی در ایران طول کشیده و قطعا این جریان برای کشور هزینه های زیادی را نیز ایجاد کرده است.

به گفته وی امروز سرمایه گذاری با خارجی ها را نباید به این سهولت زیر سوال برد چرا که حرکت های بزرگی در صنعت خودرو آغاز شده و میانه های آن قرار داریم و با هر اقدامی این احتمال می رود فرصت تاریخی که امروز به دست صنعت خودرو افتاده از دست برود.

 

خط تولید پژو 2008 در ایران خودرو


 

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه امروز چشمان زیادی به خودروهای پسا برجامی دوخته شده است ، افزود : البته نگرانی اصلی جریان خودروهای در دست طراحی خودروسازان است که قطعا این مساله مهم تر است چرا که بستر آن را خودروهای پس از برجامی و مشارکت با طرف های خارجی ایجاد می کنند و با ارتقاء خطوط تولید می توان خودروهای جدیدی را طراحی و تولید کرد.

 

خط تولید سیتروئن سی3 در سایپا-سیتروئن


کاکایی در پایان خاطرنشان کرد : هزینه طراحی و ساخت خودروهای جدید خیلی بیشتر از آنچه که بر آورد می شود خواهد بود چرا که هزینه ای که به بهانه خودروهای پسابرجامی می دهیم را هم ما باید به جمع هزینه ها اضافه نمود از این رو حرکت های دورن زا و طراحی های درونی که شرکتها در حال انجام هستند فشار زیادی را وارد خواهد کرد.

کد خبر 94849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha