برجام تمدید می شود!

پرشین خودرو: یک نماینده کنگره که به رئیس‌جمهور آمریکا خیلی نزدیک است می‌گوید که آمریکا فعلاً از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شود و اینکه برجام احتمالاً برای مدت کوتاهی تمدید خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از تسنیم، «مارک میدوز»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که به رئیس جمهور آمریکا نزدیک است، معتقد است که دونالد ترامپ نمی‌خواهد خروج از برجام در مسیر گفتگوها با کره شمالی و چین قرار گیرد.

میدوز روز پنجشنبه گفت که او انتظار دارد که ترامپ، دست‌کم برای دوره زمانی کوتاهی، آمریکا را پایبند به توافق هسته‌ای نگه خواهد داشت.

میدوز که یکی از قانونگذارانی است که ترامپ اغلب با او گفتگو می‌کند، به دیلی بیست گفت که رئیس جمهور آمریکا احتمالاً از خروج کامل از برجام امتناع خواهد کرد.

وی گفت: من لزوماً نتیجه‌ای قطعی را مبنی بر خروج ما طی ماه جاری متصور نیستم... بر اساس گفتگوهایی که با همکاران جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره داشته‌ام، این نادرست است که بگویم ما قطعاً طی هفته‌های آینده [از برجام] خارج خواهیم شد.

براساس این گزارش، اظهارات میدوز کورسوی امید در دقیقه نود برای حامیان توافق هسته‌ای با ایران است که تقریباً به این نتیجه رسیده‌اند که ترامپ از برجام خارج خواهد شد. طی روزها و هفته‌های گذشته مقامات اروپایی سعی کرده‌اند تا آمریکا را برای باقی ماندن در برجام متقاعد کنند. دو نمونه اخیر این تلاش‌ها، سفر رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان به واشنگتن برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا از جمله در زمینه برجام بوده است.

مارک میدوز، افزود: اگر بخواهم یک پیش‌بینی در این زمینه داشته باشم، من بر این باور خواهم بود که یک تمدید کوتاه‌مدتی خواهد بود مادامی که ما به‌دنبال مذاکره مجدد یک توافق هستیم، هرچند که طرفهای این توافق اعلام کرده‌اند که مذاکره مجدد جزو گزینه‌های روی میز نیست.

بر اساس گفته میدوز، به‌نظر می‌رسد ترامپ بیشتر متمرکز بر دیدار آتی خود با رهبر کره شمالی و موضوع سیاست تجاری با چین است. این نماینده کنگره گفت که ترامپ نمی‌خواهد خروج از برجام [به‌عنوان مانع] در مسیر گفتگوها با دو کشور کره شمالی و چین قرار گیرد.

مارک میدوز گفت: با توجه به اینکه ضرب‌الاجل‌های بخشی از این [توافق] مربوط به تجارت با چین و گفتگوهای خلع هسته‌ای کره شمالی می‌شود، تصورم این است که در حال حاضر شانس استفاده از تاکتیک تعویق به‌جای خروج فوری بیشتر است.

دیلی بیست در ادامه نوشت که «برداشت درون کاخ سفید درباره آینده توافق هسته‌ای ایران به‌صورت واضح با برداشت میدوز متفاوت است». افراد بسیاری که نزدیک به ترامپ هستند رفتارشان به‌گونه‌ای است که گویی کار برجام تمام است. منابع زیادی در دولت آمریکا از کاخ سفید گرفته تا وزارت خزانه‌داری، آماده این هستند که ترامپ توافق هسته‌ای را نابود کند، همان‌گونه که او بارها اعلام کرده است که تأییدیه قبلی، آخرین باری بود که او این کار را کرده است.

براساس این گزارش، مقامات کاخ سفید و معتمد ترامپ همگی این احتیاط را داشته‌اند که هیچ تصمیمی قبل از اینکه نهایی شود، نهایی نیست.

مارک میدوز از جمله نمایندگان جموری‌خواه کنگره هست که به‌شدت با برجام مخالف بوده و خواستار «پاره کردن» توافق هسته‌ای است.

وی می‌گوید: من فکر می‌کنم که ما مشکل بزرگتری داریم. تحریم‌های محدود، به‌دلیل عدم توانایی ما در همراه کردن شرکای اروپایی، ایران را دوباره پای میز مذاکره نخواهد آورد.

کد خبر 94868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha