کد خبر 94901
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
افزایش قیمت نفت به بیشترین میزان

پرشین خودرو: قیمت نفت در هفته گذشته با تاثیر تنش‌های آمریکا و کشورهای اروپایی درباره برجام به بیشترین میزان از نوامبر 2014 تاکنون افزایش یافت اما بالا رفتن تعداد دکل‌های نفتی فعال در آمریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت شد.

به گزارش پرشین خودروبه نقل از رویترز، قیمت نفت در هفته گذشته بیشترین میزان از نوامبر گذشته تاکنون را رکورد زد و که سه عامل مهم در آن تاثیرگذار بود.


قیمت نفت برنت دریای شمال هفته گذشته به 75 دلار نزدیک شد.

بالا رفتن تقاضا از سوی خریداران نفتی عمل اصلی این افزایش قیمت بود اگر چه برخی سرمایه‌گذاران در انتظارند تا وضعیت بازار مشخص شود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش تنش در منطقه و اظهارات ضد و نقیض از مقامات دیگر کشورها و آمریکا درباره برجام حساسیت روی نفت را نیز بالا برده است. قرار است 12 می ترامپ موضع خود را درباره برجام مشخص کند.

برخی گفته‌اند اگر آمریکا از برجام عقب بکشد و تحریم‌های جدیدی اعمال شود قیمت نفت بالا خواهد رفت. افزایش قیمت نفت را از 100 دلار تا 300 دلار هم گفته‌اند. بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند ریسک کنند و می‌خواهند قبل از اینکه تصمیم نامیمونی گرفته شود انبارها را پر کنند و همین مساله تقاضا برای نفت را افزایش داده و قیمت هم بالا رفته است.

در این میان قیمت نفت آمریکا هم افزایش قابل توجهی داشته است به طوری که قیمت نفت وست تگزاس آمریکا به 70 دلار رسید و تنها در هفته گذشته رشد 2.3 درصدی داشته است. هرچه عقب‌نشینی آمریکا از برجام قطعی‌تر می‌شود میزان حساسیت بازار و سرمایه‌گذاران هم بیشتر خواهد شد.

پس از مذاکرات مکرون و ترامپ رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود من مطمئن شدم که ترامپ پای خود را از ماجرای برجام کنار خواهد کشید و هر کسی جای من بود و سخنان ترامپ را می‌شنید چنین اظهارنظری می‌کرد. البته دو روز گذشته وزیر خارجه ایران اعلام کرد که تلاش ترامپ برای بر هم زدن توافق هسته‌ای 2015 ایران با کشورهای هسته‌‌ای غیرقابل قبول است.

در حال حاضر قدرت‌های اروپایی تلاش می‌کنند تا ترامپ را برای پایبند بودن به توافق برجام قانع کنند. البته اروپایی‌ها تلاش هم می‌کنند تا قراردادهای تجاری‌شان با ایران هم به هم نخورد.

در دیگر سو رشد میزان تولید نفت آمریکا هم بر بازار تاثیرگذار بود که از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری می‌کرد آمارها نشان می‌دهد در هفته گذشته 9 دکل نفتی آمریکا فعال شده است و همین عاملی برای بالا رفتن میزان تولید شده است که اگر افزایش تولید نفت آمریکا نبود شاید قیمت نفت بیشتر از این هم بالا می‌رفت.

کد خبر 94901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha