جریمه و زندان برای جلوگیری از قاچاق کافی نیست

پرشین خودرو: تحت کنترل نبودن مرزهای ورودی به کشور و متناسب نبودن احکام صادره برای قاچاقچیان موجب افزایش حجم قاچاق قطعات خودرو شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، یکی از معضلات بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو در ایران وجود برندهای متفرقه و تقلبی و نبود سیستمی برای تشخیص اصل از فرع است.

به نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازی، یکی از آسان ترین بازارهای وارداتی کشور مربوط به حوزه قطعات یدکی خودرو است که هیچ مسئول و ناظری بر آن نظارت نمی کند.

شما می توانید در نقاط مختلف کشور، قطعات مختلف خودرو با برندهای بی نام و نشان بسیاری را پیدا کنید که هیچ کس مسئولیت واردات و خدمات پش از فروش آن را قبول نمی کند،اما به راحتی در بازار و تعیمرگاه های خودرو به مردم توصیه و عرضه می شود.

اما در کشوری همانند ترکیه که صنعت خودرو و قطعه سازی آن همپای ایران کار خود را آغاز کرده بود، ورود به بازار قطعات و لوازم یدکی بسیار سخت و بر اساس اصول انجام می شود.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، در خصوص چرایی این تفاوت در واردات قطعات یدکی به بازارهای ایران و ترکیه گفت: متأسفانه وضع بازار قطعات و لوازم یدکی همانند سال های گذشته است. و فعالان قطعه سازی ایران از این بازار فقط 15 درصد سهم دارند، 85 درصد از سهم بازار قطعات کشور در دست برندهای بی نام و نشان است.

وی ادامه داد: وارد کننده این حجم بالای قطعات و لوازم یدکی مشخص نیست،اما به گفته مسئولان ذیربط، حجم قاچاق سالانه این لوازم بیش از 2میلیارد دلار است که عددی بسیار چشمگیر بوده و حتی از میزان مصرف کل قطعات در کل زنجیره تأمین خودروسازان نیز بیشتر است.

دبیر انجمن قطعه سازان افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده، رقم کل مواد اولیه و قطعات در زنجیره تأمین خودروسازان داخلی کشور تنها 1.8 میلیارد دلار بوده که نشان می دهد قاچاقچیان سالانه چه ضرر و زیانی به صنعت قطعه سازی کشور وارد می کنند.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، کمیته مبارزه با قاچاق را تشکیل داد که قرار بود طرح هایی را برای مبارزه با قاچاق قطعات و لوازم یدکی، اجرایی کند. در این کمیته نمایندگانی از سازمان تعزیرات، وزارت صنعت و وزارت اطلاعات حضور دارند. اما متأسفانه در سال گذشته جلسات این کمیته برای 7 ماه تشکیل نشد و فقط در پایان سال 96 بود که کمیته مبازره با قاچاق مجدداً تشکیل جلسه داد!

بیگلو در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه سال گذشته، قرار بر این شد تا 16 قطعه به عنوان قطعات پر مصرف، کد مخصوص و تعریف شده ای دریافت کنند تا دیگر به این راحتی قطعات قاچاق وارد کشور نشود.

کد خبر 94995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    0 0
    جریمه و زندان کافی اصلا کافی نیست. به نظرم اعدام راه حل بهتریه. دیگه خیلی خواستید رافت اسلامی به خرج بدید حبس ابد اونم تو انفرادی