انتقال بارانداز تهران به فرودگاه امام برای کاهش ترافیک

پرشین خودرو: مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان در زیرساخت پهنه ۲۴۰ هکتاری مناطق آزاد و ویژه توسط فرودگاه امام(ره) در زیرساخت هزینه می‌شود، گفت: این منطقه ویژه و آزاد تحت مدیریت فرودگاه امام و طبق قوانین مناطق آزاد اداره می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، شهرام آدم‌نژاد امروز در نشست خبری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: طرح جامع شهر فرودگاهی و طرح منطقه هوانوردی توسط هیأت مدیره تأیید شد و این موجب می‌شود بدانیم برنامه ۵ سال آینده ما چیست.

وی‌ ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه لجستیک ورود کنیم، حتماً ضرورت دارد قواعد استاندارد را رعایت کنیم که یکی توسعه حمل و نقل ریلی است؛ در لجستیک فقط انبارداری مهم نیست، توزیع کالا نیز بسیار مهم است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: زنجیره راه‌اندازی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) شامل سه مرحله مستمر است؛ ایجاد سازمان شهر فرودگاهی، شروع لجستیک با ادبیات بین‌المللی و بازیگران اصلی و برجسته شدن فرودگاه در نقشه جهانی که در فاز اول لکه‌گذاری بابت مناطق آزاد و ویژه تجاری در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) انجام شد.

آدم‌نژاد اظهار داشت: با ۶۰ شرکت داخلی و خارجی مرتبط با لجستیک مذاکراتی انجام شد، بازدیدی از مناطق آزاد کیش، کره جنوبی، مالزی، فرودگاه پیام، سلفچگان و بندر شهید رجایی داشتیم و تفهیم مفاهیم سرمایه‌گذاری صورت گرفت.

وی گفت: در مجموعه ۹۰ هکتاری بسته خدماتی رفاهی و پاساژها و مراکز تفریحاتی است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: در منطقه ۸۱۵ هکتاری نیز برخی مفاهیم را دنبال می‌کنیم؛ در تهران مشکل لجستیک داریم که در این باره با شورای شهر مکاتباتی کرده‌ایم. پیشنهاد داده‌ایم که اراضی که در تهران تحت عنوان بارانداز استفاده می‌شود و هیچ ضرورت ندارد آن مقدار زمین در تهران با آن همه کار و ارزش زیاد اراضی مورد استفاده قرار گیرد، به فرودگاه امام منتقل شود که این بخش ۸۱۵ هکتاری می‌تواند بارانداز بارهای تهران شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ادامه داد: بار خرد در تهران داریم که می‌تواند به فرودگاه امام بیاید. اینها به ترافیک فرودگاه امام آسیب می‌زند، بنابراین به زودی بارانداز تهران به این منطقه ۸۱۵ هکتاری منتقل می‌شود.

آدم‌نژاد ایجاد شهر سایبری را از دیگر اهداف توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: ‌در چند سال آینده بسیاری از فعل و انفعالات بازار و اقتصاد تغییر می‌کند و در یک دهه آینده مکان‌هایی نظیر پاساژ و مغازه دستخوش تغییرات می‌شود، ‌بنابراین ما باید زیرساختی به عنوان شهر سایبری داشته باشیم.

وی افزود: ما منطقه‌ای ۲۵۰ هکتاری برای شهر سایبری در نظر گرفته‌ایم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ادامه داد: در منطقه ۲۴۰ هکتاری که قرار است مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فرودگاه امام باشد، ۴۰ شرکت پیمانکاری بابت زیرسازی آمده‌اند؛ ۲۵۰ میلیارد تومان در زیرساخت منطقه ۲۴۰ هکتاری تا پایان شهریور انجام می‌شود تا در عرض ۱۸ ماه زیرساخت‌های آب، برق، گاز و... اجرا شود. با این منطقه ۲۴۰ هکتاری آماده سرمایه‌گذاری شود و تلاش می‌کنیم تا پایان خردادماه کنلگ‌زنی منطقه ۲۴۰ هکتاری آغاز شود و به محض شروع فعالیت در ۴ پهنه فراخوان سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.

آدم‌نژاد افزود: ۴۰ هکتار در بخش اداری و تجاری و شهر الکترونیک خواهد بود، مراکز مالی بین‌المللی نظیر بازارهای بورس، بورس نفت، بورس طلا، بورس بیمه و... در مجموعه ۲۴۰ هکتاری دفاتر اداری خواهند داشت.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دفتر اداری در مجموعه ۲۴۰ هکتاری ایجاد می‌شود، همچنین همایش‌ها، کنفرانس‌، نشست‌ها و هتل در پهنه ۴۰ هکتاری خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ۷.۴ هکتار پهنه مدیا، انیمیشن، استودیو است که زیرساخت‌های مناسبی خواهد داشت.

آدم نژاد گفت: توجه به پوشاک سنتی ایران مدنظر است، حمایت از کالای ایرانی تفکر می‌خواهد، بنابراین تلاش می‌کنیم صنایع‌دستی خلاق را در این منطقه توسعه دهیم.

وی گفت: در حوزه انبارداری و لجستیک در کشور مشکلاتی داریم، بخشی از انبارهای ما با استانداردهای بین‌المللی در مجموعه ۲۴۰ هکتاری منطبق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) درباره شهر سایبری توضیح داد: در این حوزه تجربیات متفاوتی در کشورهای مالزی، سنگاپور و برخی کشورهای صنعتی انجام شد، بنابراین تلاش کردیم در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) سایبرسیتی داشته باشیم و از طریق فراخوان در اختیار سرمایه‌گذاران و بازیگران اصلی سایبر سیتی قرار دهیم.

آدم‌نژاد اظهار داشت: در کنار سایبرسیتی منطقه مسکونی نیز در نظر گرفته شده است تا کارکنان سایبرسیتی به راحتی جابجا شوند.

وی‌ ادامه داد: در این شهر فرودگاهی در کنار آزادراه، خلیج‌فارس به بندرعباس و غرب کشور متصل شده است و از طرف دیگر به خوزستان و مراکز صنعتی، غرب و جنوب کشور می‌رسد. فرودگاه امام در حال توسعه ظرفیت‌سازی برای مسافر و بار است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: در منطقه ۲۴۰ هکتاری دو نیروگاه برق ۲۵ مگاباتی فسیلی و ۱۰ مگاباتی ایجاد خواهد شد که تا پایان خرداد فراخوان آن انجام می‌شود که اگر اجرا شود برق شهر فرودگاهی تأمین می‌شود.

آدم‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر میزان هماهنگی با سازمان مناطق آزاد و همچنین برنامه برای جلوگیری از تبدیل منطقه آزاد فرودگاه امام به محل صرفاً واردات،‌توضیح داد: با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد هماهنگ هستیم و این منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام جزو مناطق آزاد کشور است و در جلسات شورای عالی مدیران شرکت می‌کند.

وی گفت: منطقه آزاد به هر صورت باید توسعه یابد که بخشی از این آهنگ توسعه هم با واردات است، اما ما چندان به دنبال توسعه از محل واردات و درآمدزایی از این مسیر نیستیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بهترین جای ممکن برای آغاز برنامه لجستیک استاندارد در ایران است. ما تلاش می‌کنیم در منطقه آزاد قطعاً خودرو و پوشاک که نظام تولید را به خطر می‌اندازد وارد نکنیم.

آدم‌نژاد افزود: ضرورت دارد حوزه لجستیک منطقه آزاد را فعال کنیم. اینجا منطقه آزاد گردشگری صرف نخواهد بود. ما تلاش می‌کنیم لجستیک فقط انبارداری نباشد و تولید و انبار توأمان باشد.

وی ادامه داد: مدیریت این مناطق آزاد و تجاری در فرودگاه امام برعهده شرکت شهر فرودگاهی امام خواهد بود، اما تحت قوانین سازمان منطقه آزاد اجرا می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در حال همکاری با گمرک نیز هستیم اما تلاش می‌کنیم برخی واردات که مأموریت‌های اصلی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، انجام ندهیم.

آدم‌نژاد اضافه کرد: فعلاً این ۲۴۰ هکتار منطقه آزاد تجاری پس از ایجاد زیرساخت‌ها توسط شرکت شهر فرودگاهی امام در فاز یک اجرا می‌شود، اما در چند فاز است. بسته‌های سرمایه‌گذاری نیازمند تولیدات خاص است و ما اراضی را ۳۰ ساله به سرمایه‌گذاران اجاره می‌دهیم.

* تکمیل ترمینال سلام تا پایان تیر ۹۷

وی گفت: با تکمیل ترمینال ایران شرق در فاز یک ظرفیت ۲۵ میلیون نفر و در فاز آخر ظرفیت به ۹۰ میلیون نفر در سال خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) افزود: در ترمینال سلام مشکلاتی در حوزه تاکسی‌وی داشتیم، مقابل ترمینال سلام باید تاکسی‌وی ۱۰۰ متری اجرا می‌شد که ۱۲ روز پیش اجرای آن آغاز شد.

آدم‌نژاد اظهار داشت: تا دهه اول خرداد امسال عملیات عمرانی و بنایی در ترمینال سلام تمام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان تیرماه این پروژه افتتاح شود.

وی با تأکید بر اینکه عمده پروازها از ترمینال سلام انجام خواهد شد خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم ترمینال سلام بدون هزینه اضافی خدمات ویژه‌ای داشته باشد، ما در روش‌های ترمینال‌داری مشکل داریم، نتوانستیم به خواسته‌های مسافران توجه کنیم. ۱۸ نوع مسافر داریم که به ترمینال می‌آیند و هر کدام نیازهایی دارند، درحالی‌که ما در ترمینال یک هنوز دفتر فکس و ایمیل نداریم، اتاق مادر و کودک وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: ما در ترمینال سلام تا جایی که تولید داخل وجود داشته است هیچ خرید خارجی نداشته‌ایم، البته آنجا به روش DLT اجرا می‌شود که ما فقط معیار فنی ارائه می‌دهیم.

آدم‌نژاد در باره تاکسی‌های فرودگاه امام و ساماندهی برخی تاکسی‌ها و همچنین تاکسی‌های اینترنتی پلاک سفید اظهار داشت: در فرودگاه امام سطح تاکسی‌ها یکسان‌سازی شده‌اند. مسیر سواری و تاکسی جدا شد، البته می‌دانیم که اسنپ و تاکسی‌های اینترنتی نباید به فرودگاه امام بیاید، اما برای برخورد با تاکسی‌های اینترنتی و پلاک سفید هنوز برنامه مشخصی وجود ندارد به هر حال باید موضوع تاکسی‌ها ساماندهی شود.

وی خاطرنشان کرد: فراخوان جذب سرمایه‌گذاران محدود ۲۴۰ هکتاری از اواخر خرداد انجام می‌شود.

کد خبر 94998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha