افزایش تعداد مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین در یزد

پرشین خودرو: معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد از راه‌اندازی چهار مرکز معاینه فنی جدید برای خودروهای سنگین در این استان خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، «محمد حاجی‌صفری»، با بیان این که نقص فنی یکی از عوامل مهم بروز تصادفات جادهای است، به اهمیت بهبود عملکرد مراکز معاینه فنی تاکید کرد و گفت: البته این مراکز در مورد خودروهای سبک با مجوز شهرداری‌های و در مورد خودروهای نیمه سنگین و سنگین با مجوز ادارات راهداری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این که هم‌اکنون در استان 6 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین مشغول به ارائه خدمات هستند، تصریح کرد: البته تمام این مراکز در محور سنتو که اصلی‌ترین محور ترانزیتی استتان و کشور است واقع شده به طوری که سه مرکز در محدوده شهرستان مهریز، یک مرکز در محل پایانه بار یزد، یک مرکز در گذر غربی میبد و یک مرکز دیگر نیز در اردکان ایجاد شده است.

حاجی صفری از ایجاد چهار مرکز معاینه فنی جدید برای خودروهای سنگین در دیگر محورهای مواصلاتی استان در بازه پنج سال آینده خبر داد و افزود: این مراکز در ابرکوه، خاتم، بافق و ساغند اردکان ایجاد خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آخرین ضوابط مراکز معاینه فنی که بعد از دو سال تنفس بازنگری و ابلاغ شده است، اظهار کرد: به منظور کاهش حوادث جاده‌ای ناشی از نقص فنی وسایل نقلیه، بهبود عملکرد مراکز معاینه فنی از طریق به‌روزرسانی و بازنگری سامانه برخط سیمفا و نرم‌افزارهای مربوطه‌ در این مراکز دنبال می‌شود.

وی راجع به سامانه سیمفا گفت: این سامانه جهت استعلام معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین به صورت تحت وب در مراکز معایتنه فنی در حال به روزرسانی و جایگزینی است.

حاجی صفری یکی از مزیت‌های این سامانه را تشخیص برچسب جعلی معاینه فنی و علاوه بر این نیز امکان ارائه خدماتی مانند پرداخت جریمه‌های مربوط به عدم دریافت برگ معاینه فنی ذکر کرد.

این مسئول به اهمیت ایجاد دوربین‌های کنترل معاینه فنی خودروها به عنوان یک عامل نظارتی در این رابطه تاکید و خاطرنشان کرد: این دوربین‌ها تاکنون تنها پلاک خودروهای سبک و وضعیت معاینه فنی آن‌ها را رصد می‌کرد ولی در حال حاضر و با بروزرسانی سیستم‌ها و نرم افزارهای مرتبط امکان رصد پلاک خودروهای سنگین نیز ممکن شده است.

وی یادآور شد: این دوربین‌های نظارتی در صورت عدم تجدید دوره‌های معاینه فنی به طور اتوماتیک مالکان خودروها را اعمال جریمه می‌کنند و در مورد خودروهای سنگین با غیرفعال کردن کارت هوشمند آنها، امکان اخذ صورت وضعیت را سلب خواهد کرد.

حاجی صفری در پایان نرخ کنونی مراکز معاینه فنی ناوگان برون شهری را 35 هزار تومان و برای مراکز وابسته به شرکت‌ها 38 هزار تومان ذکر کرد و یادآور شد: خودروهای سنگین صفرکیلومتر هر یک سال یکبار، خودروهای سنگین با سن کمتر از 10 سال هر شش ماه یک‌بار و خودروهایی با سن بیش از 10 سال هر سه ماه یک‌بار باید نسبت به معاینه فنی اقدام کنند.

کد خبر 95011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha