تلاش برای توسعه کریدورها و ایجاد هدفگذاری‌های اقتصادی بین ۲ کشور

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هیئت اقتصادی گرجستان با بیان اینکه همکاری در حوزه حمل و نقل چندوجهی یکی از پروژه‌های مورد نیاز و مناسب برای پیگیری در این شرایط به شمار می‌رود گفت: برای تحقق این امر به تعدادی شرکت‌های حمل و نقلی چندملیتی بین ۲ کشور نیاز داریم تا بتوانیم بار را از مقصد هند توسط ایران و گرجستان به اروپا منتقل کنیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دمیتری کومسیشویلی معاون اول نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد گرجستان و هیئت همراه دیدار و درخصوص مسائل اقتصادی و پروژه‌های عمرانی به گفتگو پرداخت.

آخوندی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی نسبت به برگزاری این جلسه درخصوص همکاری ایران در بحث توسعه کریدورها اعلام آمادگی کرد و گفت: به تصور من ارتباط بین ایران و گرجستان تا این لحظه بیشتر در جهت رفع موانع بوده که امیدواریم از این پس بتواینم اقدامات مثبتی را در حوزه‌های موجود به انجام رسانده و از ظرفیت ایجاد شده حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما هم‌اکنون علاقمند به توسعه کریدورها چه در مسیر شمال به جنوب به سمت غرب و چه کریدور ترکیه – ایران - آذربایجان و گرجستان بوده و فکر می‌کنیم که تحقق این امر نیز نیازمند اقدامات مکمل است.

وی با اشاره به سفر اخیر انجام شده به کشور هندوستان نیز بیان کرد: ما در این سفر خواستار برگزاری یک جلسه معرفی و بازاریابی برای کریدور جنوب – شمال و جنوب – غرب شدیم که قرار شد این جلسه در ماه سپتامبر در تهران با حضور هند، روسیه، آذربایجان، ترکیه و شما برگزار شود.

آخوندی در این‌باره خاطرنشان کرد: در حال حاضر فردی را در جایگاه مدیریت کریدورهای کشور منصوب کرده‌ایم تا در صورت بروز هرگونه مشکل در بخش‌های مختلف حمل و نقل، گمرک و بندر به رفع آن بپردازد.

این مقام مسئول با تأکید براینکه تمامی تلاش ما براین است تا بتوانیم برای کریدورهای مذکور یک هدفگذاری کمی و اقتصادی مناسب داشته باشیم گفت: ما در ایران به احداث تعدادی لجستیک پارک نیاز داریم که به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم درصورت تمایل برای ایجاد تأسیسات لجستیکی از این مسیر استفاده کرده و از ظرفیت بنادر جنوبی و شمالی کشور ما بهره‌مند شوید.

وزیر راه و شهرسازی همچنین نسبت به همکاری ایران در ایجاد تأسیسات لجستیکی در سایر مناطق مورد نیاز از سوی کشور گرجستان نیز اعلام امادگی کرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در اشاره به بحث راه‌آهن قزوین- رشت – آستارا نیز بیان کرد: عملیات این پروژه هم‌اکنون در حال اجرا بوده و امید است بخش قزوین – رشت آن تا ماه‌های سپتامبر و اکتبر فعال و زیربار ترافیک رود.

آخوندی با بیان اینکه همکاری در حوزه حمل و نقل چندوجهی نیز یکی از پروژه‌های مورد نیاز و مناسب در این شرایط است گفت: برای تحقق این امر به تعدادی شرکت‌های حمل و نقلی چندملیتی بین ۲ کشور نیاز داریم تا بتوانیم بار را از مقصد هند توسط ایران و گرجستان به اروپا منتقل کنیم، در این راستا به شما و تجار و فعالان اقتصادی کشور خودمان توصیه می‌کینم به این عرصه نیز ورود پیدا کنند.

وی بحث‌های نرم‌افزاری و حمایت از سرمایه‌گذاری را از دیگر موضوعات قابل بررسی و گفتگو بین ۲ کشور اعلام کرد و گفت: ما در حوزه مسائل بانکی نیاز به شفافیت و پشتیبانی بیشتر از سوی گرجستان داریم چراکه نهایتا اگر فعالیت‌های تجاری بین ۲ ملت راه‌اندازی شود قطعا نیازمند مبادلات بانکی در این حوزه خواهیم بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه رویکرد وزارت راه وشهرسازی در این بخش مثبت و در جهت رفع موانع است گفت: در حوزه توریست نیز بسیار از استقبال مردم کشورمان برای سفر به گرجستان خوشحال بوده و علاقمند به پذیرایی از دوستان گرجی خود در ایران هستیم.

آخوندی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای افزایش هرچه بیشتر روابط بین ۲ کشور در خصوص پروژه بندرآناکلیا واقع در کشور گرجستان نیز بیان کرد: ما خواستار ارائه اطلاعات این پروژه به پیمانکاران ایرانی هستیم تا در صورت برخورداری از قدرت رقابت لازم در این بخش ورود پیدا کنند.

کد خبر 95121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha