حاشیه در صنعت و بازار خودرو را خودمان آغاز کردیم

پرشین خودرو: قیمت خودروی 100 میلیون تومانی با صعود 100 پله ای به 200 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و وزارت صنعت و مدیران آن خم به ابرو نیاوردند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فضای سیاسی و اقتصادی جوامعی که قصدشان حفظ استقلال و تمامیت ارضی است همیشه و هر لحظه با چالش های بسیاری رو به رو می شود.

هر کدام از این حوزه ها تاثیر های به خصوصی بر جامعه می گذارد.

در گزارش پیش روی قصد نداریم در مورد سیاست و حواشی موجود در آن سخنی بگوییم بلکه قصدمان این است هشدار جدی در خصوص اقتصاد کشور و مشکلاتی که هر چند کوچک می توانند در آینده ای نزدیگ به یک فتنه اقتصادی تبدیل شوند؛ سخن بگوییم.

در سال گذشته استارت این حاشیه سازی اقتصادی در حوزه خودرو و ارز زده شد. قیمت ارز از مرز 5 هزار تومان فراتر رفت و خودرو نیز با شوکی خود تولیدی توسط وزارت صنعت مواجه شد.
وزارت صنعت به بهانه کمک به بازار ارز و جلوگیری از خروج ارز از کشور، واردات انواع خودروی سواری را ممنوع کرد. اما جالب اینکه در همین زمان ممنوعیت، بیش از 67 هزار دستگاه خودرو با همان ارز آشفته وارد شده است و تاثیر این بسته شدن سامانه ثبت سفارش بیش از پیش معلوم شد!
قیمت خودروی 100 میلیون تومانی با صعود 100 پله ای به 200 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و وزارت صنعت و مدیران آن خم به ابرو نیاوردند. جالب اینکه ارز هم همچنان در حال گران شدن بود و ایشان هم از وارد نشدن خودرو خم به ابروی مبارک خود نیاورد!
واردات خودرو در سالی که همه چیز از جمله واردات خودرو ممنوع بود 67 هزار و 854 دستگاه شد که نسبت به سال 95 با نبود محدودیت واردات، تنها 12 درصد افت را نشان می دهد.
در این میان برنامه ای که معلوم نیست توسط چه شخص یا گروهی سازماندهی شده بود کار خود را با جدیت ادامه داد و پس از گران شدن پله کانی قیمت خودروهای وارداتی، نوبت به قطعه سازان رسید که به بهانه نبود ارز ارزان و گران شدن مواد اولیه خود، یا تعطیل شدند و یا با حداقل توان کار کردند. تا اینجا دو حوزه اصلی بازار با مشکل مواجه شدند.
در آخرین مرحله نوبت به خودروسازان عزیز داخلی رسید که به گفته نمایندگان مجلس 40 سال است که همه هزینه ها برای ایشان صرف می شود اما چیزی که به عنوان نتیجه تحویل جامعه داده و می دهند اساسا با هزینه های انجام گرفته سازگاری ندارد.
خودروسازان داخلی نیز برای اینکه از قافله گران شدن محصولات بازار ایران عقب نمانند، ابتدا فروش خودروهای خود را محدود و سپس تعطیل کردند تا بازار تشنه حضور مجدد خودروهای داخلی ساز شود و حالا که این تشنگی به حد اعلا رسیده است با افزایش قیمت تا 9 میلیون تومان، شوک سال 97 را تکمیل کردند.
متاسفانه برخی مدیران وزارت صنعت خواسته یا ناخواسته که البته ما بیشتر تمایل داریم فکر کنیم این مدیران در بحران بازار خودرو از روی ندانم کاری و بی فکری تاثیر داشته اند و نه از روی عمد! موجب شدند تا بازار آرام خودرو به آشوب کشیده شود.
تصمیم عجیب وزارت صنعت در تیرماه 96، تیر آغاز ماراتنی را شلیک کرد که معلوم نیست نقطه پایانی داشته باشد و حداقل اینکه نقطه پایان آن روشن نیست.
متاسفانه برخی نمایندگان اصلی و فرعی برندهای مختلف خودرویی که در همه این سال ها ماهیگیری در آب گل آلود را به خوبی فرا گرفته اند نیز ابتدا با مظلوم نمایی از مشکل ثبت سفارش گله کرده و گفتند که ما متاسفیم که نمی توانیم خودروهای 2018 را رونمایی کنیم و البته بعد ها مشخص شد برخی از این دوستان از ماه ها قبل خودروهای خود را به گمرک آوره بودند و مشکل زیادی نداشتند.
اما در ادامه این نمایندگان دلسوز برای اینکه به مردم نیز کمکی کرده باشند خودروهای مدل 2017 خود را با قیمت خودروی مدل 2018 به فروش رساندند تا خریداران اگر چه خودروی مدل روز را در دست ندارند اما هزینه خرید همان خودرو را از جیب مبارک پرداخت کنند.
بازارخودرو در سال 96 آشفته و در سال جاری آشفته تر شد و به قول سعید لیلاز استاد دانشگاه شهید بهشتی این بازار آتشی شد زیر خاکستر که معلوم نیست چه زمانی و با چه شدتی فوران خواهد کرد.
فتنه اقتصادی خودرویی سال 97-96 را هیچ کس جز خودتان کلید نزدید و هیچ کس هم جز خودتان نمی تواند این فتنه را قبل از خروج از نطفه، خاموش کند. حال تصمیم با شماست یا بر روی اشتباهات مستمر خود پا فشاری کرده و حتی مجوز گرانی خودروهای داخلی تا 10 میلیون تومان را صادر کنید یا در همین لحظه و با جدیت تمام عوامل مقصر در این آشوب بازار از نماینده خاطی تا قطعه ساز و خودرو ساز را از گردونه تاثیر گذاری بر بازار کشور خارج کنید.

کد خبر 95134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هیچکس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    0 0
    مافیای خودرو باید اعدامی داشته باشد تا قضیه درست بشه