قالب های خودرو از خارج بیاید صاحب خودرو نخواهیم شد

پرشین خودرو: چنانچه قرار باشد قالب‌ها و قطعات هر خودرو از خارج وارد شود، دیگر نمی‌توانیم صاحب خودرو شویم چراکه بهای تمام شده آن بسیار بالا خواهد بود. باید برای خودروساز شدن، تکنولوژی و تولید کارخانه مادر را در کشور داشته باشیم و در این زمینه خودکفا شویم.

به گزارش پرشین خودرو، اوایل اردیبهشت ماه جاری نخستین کارخانه طراحی و تولید قالب‌های دایکاست(تحت فشار) و ریژه به دستور رییس جمهوری، از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به بهره‌برداری رسید.

کارخانه‌ای که گفته می‌شود در نتیجه فعالیت آن، خودروسازان کشور از واردات قالب‌های قطعات موتوری از جمله انواع سرسیلندر، بلوک سیلندر، پوسته کلاچ و کپه یاتاقان بی‌نیاز خواهند شد.

مجید باویلی رییس هیات مدیره شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران، در این خصوص گفت: اصلی‌ترین اهمیت راه اندازی این کارخانه در افزایش خودکفایی تولید خودرو داخلی مطابق با استانداردهای جهانی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

وی در مورد ساخت این کارخانه تا افتتاح و بهره‌برداری، اظهار داشت: فرآیند پایه‌گذاری سالن، واردات ماشین‌آلات تولید و سایر اقدامات تا آغاز کار حدود 14 ماه طول کشید. این واحد جامع‌ترین کارخانه در خاورمیانه به شمار می‌رود که از نظر طراحی و ساخت قالب‌های دایکاست منحصر به فرد است.


 

قالب های خودرو، قالب ها و قطعات خودرو، آهنگری تراکتورسازی، انجمن قطعه سازان

 

به گفته باویلی، این قالب‌ها از نظر تکنولوژیکی در ایتالیا، فرانسه، ژاپن و کره‌جنوبی با قیمت بالا تولید می‌شود. فارغ از نرخ ارز، به طور متوسط حدود 350 تا 600 هزار یورو قیمت هر ست قالب است. کارایی هر قالب برای تولید 80 تا 100هزار قطعه است و پس از آن نیاز به تعمیرات و نگهداری دارد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران با بیان اینکه با داخلی‌سازی این قالب‌ها در ابهر، مشهد و اصفهان، خدمات پس از فروش قالب در خود کشور صورت می‌گیرد، متذکر شد: تمام مراحل Setup و راه اندازی و تولید قالبها با حضور سازنده قالب ها انجام می پذیرد که در تولید داخل این روند با بالاترین راندمان کاری و در اسرع ترین زمان ممکن انجام می پذیرد و ایرادات آن برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران‌خودرو و سایر خودروسازان داخلی برای تولیدات جدید، فقط نقشه قالب مورد نظر را برای ما ارسال می‌کنند. قالب در این کارخانه تولید می‌شود و مجموعه آن توسط کارشناس به خودروسازی تحویل، نصب و راه‌اندازی می‌شود.
 

قالب های خودرو، قالب ها و قطعات خودرو، آهنگری تراکتورسازی، انجمن قطعه سازان

 

باویلی با توجه به اینکه فعالیت این کارخانه می‌تواند از خروج حدود 30 تا 40 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری کند، اظهار کرد: تمام قالب قطعات ایران‌ خودرو شامل سرسیلندر، بلوک سیلندر، پوسته کلاچ، پوسته اویل پمپ، کپه یاتاقان و ... همه توسط شرکت آهنگری تولید می‌شود. همچنین قطعاتی از جمله دنده گیربکس، جلوبندی، شاتون، میل لنگ و... نیز از تولیدات این شرکت است. در مجموع می‌توان گفت حدود80 درصد از نیاز فورج و 90درصد نیاز قالب شرکت ایران خودرو توسط این شرکت تامین می شود.

رییس هیات مدیره شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران در بخش دیگری از سخنان خود افزایش قیمت ارز در شرایط فعلی را مانند حباب دانست که با ایجاد حباب نه می‌توان تولید یک کارخانه را تعطیل کرد و نه تولید را توسعه داد یا قیمت تمام شده را به‌روز حساب کرد.

وی افزود: تلاش دولت در راستای از بین بردن این حباب است و نگاه ما هم به این مساله باید واقع‌بینانه باشد. تلاش می کنیم که از طریق سیستم بانکی، باز کردن ال‌سی و راهکارهای دیگر، قطعه‌ساز بتواند مواد اولیه وارد کند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از مواد اولیه خارجی مورد نیاز تولید وجود دارد و ما منتظریم به یکی از این طرق فوق، بتوانیم نیاز تولیدمان را به کشور وارد کنیم و اجازه تعطیل شدن خط تولید را ندهیم.

باویلی از صادرات میل لنگ تولیدی این شرکت به عنوان قطعه‌ای که کشورهای انگشت شماری امکان تولید آن را دارند خبر داد و اضافه کرد: همچنین شاتون و میل‌لنگ سنگین را به اروپا صادر می کنیم. ضمن اینکه به تازگی سفارش تولید تعداد قابل توجه ای میل‌لنگ و صادرات آن به کشور ترکیه را داشته‌ایم.

 

قالب های خودرو، قالب ها و قطعات خودرو، آهنگری تراکتورسازی، انجمن قطعه سازان


وی از کسب معتبرترین گواهی استاندارد آلمان و فرانسه برای محصولات تولیدی این شرکت خبر داد و در خصوص حمایت ایران ‌خودرو از این شرکت قطعه ساز داخلی گفت: این حمایت از طریق حمایت خرید انجام پذیرفته است و در مذاکراتی که با مدیران ایران‌خودرو انجام شد، پذیرفتند که چنانچه ما قطعات مورد نیاز آنها را تولید کنیم، حجم واردات قطعات مشابه را کاهش دهند و قطعات و قالب‌های مورد نیاز توسط این شرکت تامین شود. و این اتفاق در قالب قرارداد فروش قالب و قطعات انجام گرفت که جای تقدیر و تشکر از مدیریت محترم آن شرکت را دارد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران در پاسخ به این سئوال که یکی از مشکلات قطعه‌سازان این است که حجم مطالبات معوقه آنها از خودروسازان بالا است با این وجود چگونه چنین تعاملی میان شرکت آهنگری و ایران ‌خودرو ایجاد شده است؟ متذکر شد: روند رایج به این شکل است که خودروساز قطعات مورد نیاز را از قطعه‌ساز می‌گیرد، خودرو را تولید می‌کند و پس از فروش محصول می‌تواند پول قطعه‌ساز را بدهد. این فرایند در کوتاه‌مدت ممکن نیست و نیاز به زمان دارد. به این ترتیب خودروساز و قطعه‌ساز باید یکدیگر را درک کنند و تعامل مناسبی میان آنها باشد و چنانچه این طور نباشد، تولیدکننده نمی‌تواند سود داشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت آهنگری نیز با توجه به سیستم پرداخت شرکت ساپکو و ایران خودرو مطالبات خود را دریافت می کند و با توجه به اینکه در سالهای اخیر تولید و فروش شرکت ایران خودرو مناسب بوده، پرداخت مطالبات این شرکت و سایر شرکتها روند بهتری پیدا کرده است.


منبع دنیای خودرو

کد خبر 95214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha