کد خبر 95488
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
3 طرح بزرگ بنزین‌سازی ایران آماده افتتاح

پرشین خودرو: همزمان با برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از سه طرح جدید بنزین‌سازی ایران با ظرفیت تولید 25 میلیون لیتر بنزین یورو چهار طرح تحریم بنزینی ایران برای همیشه از گزینه‌‌های روی میز روسای جمهور آمریکا خارج شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، تحریم صادرات بنزین همواره یکی از سناریوهای روی میز آمریکا برای اعمال فشار بر ایران بوده و حتی در طول سال‌های 89 تا 92 و همزمان با تحریم فروش بنزین به ایران، تولید این فرآورده استراتژیک نفتی در مجتمع‌های پتروشیمی آغاز شد.

با این وجود بهره برداری از طرح‌های جدید صنعت پالایش نفت به ویژه راه اندازی فازهای اول و دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس منجر به افزایش قابل توجه ظرفیت تولید بنزین در کشور شده به طوری‌که هم اکنون ظرفیت تولید بنزین ایران به بیش از 90 میلیون لیتر افزایش یافته که پیش‌بینی می‌شود با تثبیت تولید در فاز دوم و سپس راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس، طرح ایزومریزاسیون پالایشگاه نفت بندرعباس و طرح بهبود کیفیت پالایشگاه نفت لاوان در مجموع ظرفیت تولید بنزین امسال به بیش از 105 میلیون لیتر افزایش یابد.

برای سال 97 پیش‌بینی می‌شود متوسط مصرف روزانه بنزین کشور به 80 تا 85 میلیون لیتر افزایش یابد که با تثبیت تولید در فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس دست کم روزانه 7 تا 10 میلیون لیتر ظرفیت مازاد تولید بر مصرف داخلی ایجاد می‌شود که این ظرفیت مازاد با بهره برداری فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس به بیش از 20 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

اگر آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی دقیق باشد، امسال در کنار افزایش ظرفیت تولید بنزین معمولی، تولید بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا هم به حدود 65 تا 70 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

از این میزان حدود 24 میلیون لیتر بنزین یورو چهار در فازهای اول و دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 17 تا 20 میلیون لیتر در پالایشگاه شازند، یک میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز، یک میلیون لیتر در پالایشگاه آبادان و 10 میلیون لیتر بنزین یورو چهار در پالایشگاه نفت اصفهان تولید می‌شود.

علاوه بر این، هم اکنون تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر و بنزین‌سازی قدیم پالایشگاه شازند، واحد تقطیر پالایشگاه شیراز، واحدهای C.R.U و آیزوماکس پالایشگاه اصفهان و واحد C.R.U پالایشگاه تهران در حال انجام بوده که با اتمام این پروژه‌ها تا چند روز آینده وضعیت تولید بنزین در کشور پایدارتر خواهد شد.

بنزین

 

*3 طرح عظیم بنزین‌سازی ایران آماده افتتاح شد

به گزارش فارس، در کنار افتتاح و آغاز بهره‌برداری رسمی فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو چهار تا چند روز آینده، دو طرح جدید افزایش تولید بنزین یورو چهار کشور هم تا چند هفته آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرند.

طرح نخست مربوط به پروژه بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه نفت لاوان بوده که پیش‌بینی می‌شود با تامین کاتالیست ایرانی این طرح تا پیش از تابستان در کنار افزایش یکی میلیون لیتری تولید بنزین یورو چهار کل تولید بنزین این پالایشگاه نفت معادل سه میلیون لیتر در روز با استاندارد یورو چهار تولید شود.

از سوی دیگر، آخرین مراحل بهره برداری و تامین کاتالیست واحد جدید ایزومریزاسیون پالایشگاه نفت بندرعباس در حال انجام بوده که تا تابستان امسال با راه اندازی کامل این پروژه پالایشگاهی در مجموع کل تولید 12 میلیون لیتری این پالایشگاه معادل یورو چهار خواهد شد.

در کنار این سه پروژه، از آذر ماه پارسال هم واحد بازیافت اسید و آلکیلاسیون پالایشگاه نفت آبادان دوباره در مدار بهره برداری قرار گرفته که تاکنون امکان تولید روزانه یک میلیون لیتر بنزین سبز یا بنزین آلکلیک در قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه فراهم شده و بنا بر اعلام مسئولان این شرکت پالایشی در آینده‌ای نزدیک امکان تولید روزانه 10 میلیون لیتر بنزین یورو چهار در آبادان فراهم می‌شود.

اگرچه این پروژه‌ها همگی با تاخیرهای طولانی مدت آماده بهره‌برداری شده‌اند اما به صورت کلی با بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت تولید 12 میلیون لیتر بنزین یورو چهار مجموع ظرفیت تولید بنزین یوروی کشور از مرز 85 میلیون لیتر در روز عبور می کند که با این ظرفیت خودکفایی از واردات این فرآورده نفتی حاصل خواهد شد.

کد خبر 95488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha