آیا طرح ساماندهی بازار خودرو عملی می شود ؟

پرشین خودرو: در صورتی که طرح ساماندهی بازار خودرو به صورت کارشناسی و دقیق در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گیرد پیش بینی می شود یک فوریت بعدی آن هم در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب و با اشاره به اهداف طرح مذکور، اظهار داشت: از جمله اهداف طرح ساماندهی بازار خودرو ایجاد شفافیت در صنعت خودرو و مقابله با مافیا در بازار خودرو است.

رضا انصاری با توجه به تصویب یک فوریت این طرح در مجلس، افزود : با وجود اینکه یک فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده اما تاکنون عملیاتی نشده است از این رو شاهد اوضاع نگران کننده ای در بازار خودرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه با طرح کلی ساماندهی بازار خودرو موافق هستم ، تصریح کرد : معتقدم که باید جهت گیری اصلی این طرح به سمتی حرکت کند که موجب افزایش توان رقابتی بنگاه های خودروسازی شود .

 

طرح ساماندهی بازار خودرو


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت : البته مخالف هر گونه حمایت های بدون حساب و کتاب از بازار خودرو هستم چرا که تجربه کشورهای فعال در صنعت خودرو نشان می دهد که تعرفه گذاری و سیاست های تجاری کشور باید هوشمندانه باشد تا به افزایش توان رقابتی بازار خودرو کشور کمک شود.

انصاری در ادامه گفت : البته جزئیات این طرح به خصوص بررسی نرخ تعرفه ها به کمیسیون صنایع ارائه شده است و قطعا جلسات تخصصی در این زمینه تشکیل خواهد شد و تلاش می کنیم که طرح پخته ای را به مجلس ارائه کنیم.

وی همچنین در خصوص ورود مجلس به موضوع قیمت خودروهای داخلی گفت : افزایش قیمت خودرو آن هم بدون ضابطه و براساس سلیقه خودروسازان موجب شده تا کمیسیون صنایع مجلس به این موضوع هم ورود پیدا کند و این هفته جلسه ای را با حضور وزیر صنعت و معدن و مدیران دو شرکت خودروسازی برگزار و به بررسی دلایل افزایش قیمت‌ها بپردازد.

به گفته وی دولت باید برنامه‌ریزی منسجم و دقیقی را برای کنترل بازار خودرو داشته باشد چرا که وضع ایجاد شده در موضوع قیمت ها اصلا برای مصرف‌کنندگان قابل قبول نیست.

وی همچنین به موانع عملی شدن بسیاری از طرح های دولت و مجلس پرداخت و خاطر نشان کرد : البته بخشی از طرح هایی که در دولت و مجلس به تصویب میرسد متاسفانه عملا اجرایی نمی شود و این مساله به کمبود منابع مالی و همچنین نوع سیاست گذاری در کشور باز می گردد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت : یکی از مشکلاتی که در جریان تصمیم گیری ها در کشور احساس می شود خلاء نهادهایی تحت عنوان مغز افزار است. زمانی که این چنین خلائی در نهاد ه های سیاست گذار وجود دارد عملا طرح هایی که به تصویب می رسد چه در غالب مصوبات دولت و چه در قوانین و مصوبات مجلس از پختگی لازم برخوردار نیست و طبعا کار کارشناسی عمیقی نیز صورت نمی گیرد.

به گفته انصاری به دلیل وچود چنین ضعفی در نهاده های تصمیم گیر ، بخش قابل توجهی از قوانین و مصوبات مجلس و دولت عملیاتی نمی شود و یا در اجرا با چالش های اساسی مواجه می شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد به غیر از بحث منابع ، یکی از مشکلات کشور نبود نهاده های سیاست ساز است تا با تصمیمات دقیق تر، پخته تر و جامع تر بتوان این سیاست ها را بهتر اجرایی کرد.

کد خبر 95543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha