فناوری های نوین راه ورود به قطار سریع السیر صنعت خودرو است

پرشین خودرو: برای اینکه به قطار سریع السیر صنعت خودرو رسیده و سوار آن شویم باید از فن آوری های نوین بهره برده و در صنعت نوین خودرو سرمایه گذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که صنعت خودرو و صنایع مکمل آن مانند قطعه سازان و صنعت IT به جای اینکه به دنبال دستیابی به فناوری های قدیمی جهانی روند که به دهه ها قبل مربوط است باید به دنبال ورود به تکنولوژی ها و فن آوری های نوینی باشند که دنیا در ابتدای بهره برداری از آن است و ما راه زیادی برای همپایی با ایشان نداریم.

در کنار این نظر، برخی هم هستند که عقیده دارند ما باید همین کودک پیر شده اما ناقص فعلی را کامل کنیم و بعد کودک دیگری را به فرزندی قبول کنیم یعنی ابتدا بتوانیم یک خودرو داخلی با حداکثر بومی سازی از موتور گرفته تا گیربکس تولید کنیم و سپس به سراغ خودروی هیبریدی و الکتریکی و یا حتی خودروهای خودران برویم.

این دو دیدگاه کاملا در تضاد با یکدیگر در حال حرکت هستند و از این رو هیچکدام حاضر به کوتاه آمدن و تعامل با یکدیگر نبوده و فکر می کنند آن چیزی درست است که ایشان می گویند و نه آنکه طرف مقابل ادعا دارد.

شاید یکی از راه های حل این اختلاف تدوین راهکاری برای توسعه فعالیت های مختلف در راستای یکدیگر است یعنی اگر بر روی ساخت موتور ملی کار می کنیم، تمام هزینه ها و نیروی خود را در آن خرج نکرده و در کنار آن نیم نگاهی به کار پژوهش و ورود به تکنولوژی های روز دنیا نیز داشته باشیم.

یکی از صنایعی که کم کم میزان وابستگی صنعت خودرو به آن بیش از تصور می شود حوزه ارتباطات و IT است که متاسفانه در این زمینه به خصوص در بخش خودرو فعالیت های زیادی انجام نداده و از این رو می توان این طور عنوان کرد که کاملا وابسته به واردات هستیم.

سعید سهامی مدیرعامل یکی از شرکت های فعال در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات، یکی از افرادی است که در دسته اول قرار می گیرد یعنی بر این عقیده است که به جای دویدن به دنبال قطاری که سال هاست از ایستگاه ایران حرکت کرده و دستیابی به آن کار آسانی نیست، برای سوار شدن به قطار های جدید که همان تکنولوژی و صنایع نوین هستند، آماده شویم.

وی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، گفت: برخی از فعالیت ها نیازمند زیرساخت و پلتفرم خاص است و ما از داشتن این امکانات بی بهره هستیم و برای ورود به عرصه مورد نظر باید هم زمان و هم پول بسیاری هزینه کنیم.
سهامی ادامه داد: صنعت خودرو به دنبال آینده نگری و یا همان آینده نگاری برای سال های پیش روی است و از این رو من پیشنهادم به این صنعت ورود به حوزه دیتا و اطلاعات است زیرا این حوزه دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است که می تواند بقیه هزینه ها را نیز پوشش دهد.

وی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر در کشور قابلیت جذب، ارسال و ذخیره دیتا وجود ندارد گفت: به جای اینکه وقت و سرمایه را در چیزی هزینه کنیم که مربوط به 50 سال گذشته است، باید وارد دنیای جدید شویم. یعنی به خود بگوییم از قطار 50 سال پیش جا ماندیم و باید آن را فراموش کنیم و حالا سوار بر قطاری شویم که راه را به صنایع جدیدی مانند اطلاعات و ارتباطات باز می کند.

مدیرعامل این شرکت فعال در زمینه ارتباطات اضافه کرد: اینکه بخواهیم در سال 2018 به دنبال ساخت موتور توربو برویم تنها وقت و سرمایه را از بین بردن است، زیرا این فناوری تا زمانی که ما به آن دست پیدا کنیم حتما قدیمی تر می شود و آن وقت دیگر نه به درد ما خواهد خورد و نه می توانیم آن را صادر کنیم.

وی افزود: ما می توانیم همین موتور را آماده از هند و کره وارد کرده و به جای هزینه بالای تولید، در حوزه فن آوری های نوین وارد شویم و پس از 5 سال خود را در این حوزه ها، هم رده بهترین های جهان کنیم.

سهامی در خصوص هزینه ورود به صنعت دیتا و ارتباطات که در حال حاضر نقش بسیار مهمی در صنایع پیشرفته خودرو بازی می کند از جمله در تولید و ارتباط گیری خودرو و خودروهای خودران عقیده دارد حمایت دولتی واجب و ضروری است.

وی در پایان ادامه داد: این پروژه با توجه به نبود زیرساخت ها و امکانات در داخل فقط با حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی عملی خواهد شد زیرا مسئله خروج دیتا و اطلاعات از کشور یک موضوع مهم برای ما بوده و باید برای قطع وابستگی اطلاعاتی در این زمینه هزینه بسیاری کرد که از عهده بخش خصوصی و بدون حمایت دولت بر نمی آید.

کد خبر 95559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha