کد خبر 95578
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴
ساخت خاطره مصنوعی

پرشین خودرو: دانشمندان موفق به ساخت خاطره مصنوعی شدند که می‌تواند حافظه انسان را تا 40 درصد افزایش دهد.

به گزارش پرشین خودرو از ScienceNews، مغز انسان پر از رمز و راز است که یکی از آنها نحوه دقیق علمکرد حافظه است. نظریه‌های زیادی درباره نحوه عملکرد حافظه در مغز وجود دارد اما پیشرفت‌های اخیر می‌تواند درک بهتری از این موضوع را برای دانشمندان به ارمغان بیاورد.

گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و مرکز پزشکی ویک فورست موفق به توسعه سیستم مصنوعی جدیدی شدند. گفته می‌شود این سیستم از الگوی حافظه فرد استفاده می‌کند تا توانایی طبیعی مغز برای به یاد آوردن حافظه و رمزگذاری را بیاموزد.

تحقیقات آنها روی حافظه کوتاه مدت شرکت‌کنندگان متمرکز بود. در پایان آزمایش‌ها و تست‌ها 35 الی 37 درصد بهبود در حافظه کوتاه مدت داوطلبان دیده شد.

به گفته‌های دکتر رابرت همپسون، پروفسوری از مرکز پزشکی ویک فورست و یکی از سرپرستان این مطالعه، این گروه تحقیقاتی برای اولین بار از روشی مصنوعی برای افزایش عملکرد حافظه کوتاه مدت در داوطلبان استفاده کرده‌اند.

وی افزود: «این اولین باری است که دانشمندان موفق به تشخیص الگوی حافظه یا کد سلول‌های مغزی بیمار شده‌اند و در اصل از این کدها استفاده کردند تا حافظه بهتر کار کند. این تکنولوژی گامی مهم به سوی بازیابی حافظه از دست رفته است».

این مطالعه بر بهبود عملکرد حافظه رویدادی در شرکت‌کنندگان متمرکز بود؛ دلیل انتخاب این بیماری این است که اختلال در حافظه رویدادی یکی از رایج‌ترین نوع فراموشی در بیماران مبتلا به آلزایمر، سکته مغزی و آسیب به سر است.

حافظه رویدادی به اطلاعات کاملا جدیدی گفته می‌شود که مدت زمان کوتاهی برای شخص مفید هستند؛ مانند این که وقتی به خانه رسیدید کلیدهایتان را کجا گذاشتید.

در مقابل، حافظه مرجع به اطلاعاتی گفته می‌شود که برای مدت زمان طولانی در مغز فرد ذخیره می‌شوند؛ مانند چیزهایی که در مدرسه یاد گرفته‌اید.

تحقیق در حافظه
 

خاطره مصنوعی


دانشمندان دو آزمایش مختلف روی داوطلبان، به‌خصوص بیماران مبتلا به صرع مرکز پزشکی ویک فورست، انجام دادند. ابتدا از شرکت‌کنندگان خواسته شد یک وظیفه ساده کامپیوتری مرتبط با حافظه را انجام دهند تا الگوهای عصبی یا کدهای آنها ثبت شود.

دومین وظیفه به آنها محول شد؛ در این قسمت به شرکت‌کنندگان یک تصویر بسیار متمایز نشان داده شد که با وقفه‌ای کوتاه همراه بود. سپس از آنها خواسته شد که این عکس را از میان چهار یا پنج عکس انتخاب کنند. در حالی که این آزمایش‌ها در حال انجام بود، دانشمندان همچنان به ثبت کدهای عصبی شرکت‌کنندگان ادامه دادند تا بعد بتوانند از کدهای مشابه روی خود بیماران استفاده کنند.

دانشمندان متوجه شدند که تحریک داوطلب با کدهای پاسخ درست (که در صورت صحیح بودن جواب شرکت‌کننده به ثبت می‌رسید) تا 40 درصد به آنها کمک می‌کند که نتایج بهتری بگیرند.

همپسون می‌گوید: «نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که می‌توانیم، محتوای حافظه بیمار را ثبت کنیم، آن را تقویت کنیم و به خود بیمار بازگردانیم. حتی در صورتی که حافظه فرد ضعیف هم باشد، امکان تشخیص الگوهای عصبی (که نشان‌دهنده تشکیل صحیح حافظه است) وجود دارد که این امر تمام الگوهای نادرست را حذف می‌کند».

کد خبر 95578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha