افزایش قیمت را فراموش کنید!

پرشین خودرو: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی از منتفی شدن افزایش قیمت محصولات خودروسازان خبر می دهد، که پیش از این زمزمه تعطیلی برخی از خطوط تولید خودرو مطرح شده بود.

به گزارش «پرشین خودرو»، در همین حال بسیاری از سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از افزایش قیمت موارد اولیه و دیگر هزهینه های تولید ابراز نگرانی کرده و معتقد بودند در بسیاری از قطعات قیمت تمام شده از قیمت توافق شده تحویل قطعه به خودروساز فراتر رفته و احتمال اینکه توان تحویل به موقع قطعه را نداشته باشند بسیار زیاد است. از سوی دیگر نگرانی هایی نیز اط سوی شرکت های تامین کننده قطعات خودروسازان در رابطه با احتمال افت شدید کیفی قطعات مطرح شده بود و عمده ترین عامل آن را مقرون به صرفه نبودن استفاده از مواد اولیه مرغوب اعلام کرده بودند. این مساله گزینه افزایش قیمت خودروهای تولید داخل را به میان آورد. این در شرایطی بود که پیش از این با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها پیش بینی می شد قیمت خودروهای تولید داخل افزایش پیدا نکند. حال آنکه پیش نیاز تحقق چنین هدفی حمایت کامل دولت از بخش تولید و به ویژه صنایع بزرگی مانند خودروسازی بود. با وجود آنکه خودروسازان امیدوار بودند در آستانه سال نو عیدی دولت به آنان موافقت با افزایش قیمت ها باشد، اما معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آب پاکی را روی دست آنان ریخت و با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات 3 غول خودروسازی ایران منتفی شده است، گفت: هم‌اکنون کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی در دستور کار کمیسیون ماده یک قرار دارد. محسن صالحی‌نیا در گفتگو با مهر با اشاره به تعهد بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز بخش تولید کشور در راستای واردات مواد اولیه، قطعات نیمه ساخته و اقلام و ملزومات تولیدی گفت: سه شرکت تولیدکننده بزرگ خودرو در کشور برای افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ خود پیشنهاد افزایش قیمت نداشته‌اند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال روزنه امیدی را برای خودروسازان برجای گذاشت افزود: البته کمیته قیمت گذاری خودرو، مرجعی برای ارایه درخواست‌های خودروسازان در رابطه با افزایش قیمت است، که در این زمینه ارایه درخواست محدودیتی ندارد؛ اما اگر این درخواست با پارامترهایی که برای افزایش قیمت خودرو، مورد تائید است، مطابق باشد، رای مثبت کمیته را جلب خواهد کرد. وی تصریح کرد: در مقطعی، برخی درخواست‌ها با توجه به نوسانات نرخ ارز به کمیته ارایه شد، اما در شرایط فعلی و با توجه به اینکه تامین نرخ ارز به صورت تک نرخی از سوی بانک مرکزی تعهد شده است، هم اکنون افزایش قیمت بر اساس این عامل، منتفی است. صالحی‌‍‌نیا در خصوص قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی گفت: قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال انجام است و شرکت‌های عرضه‌کننده کالا موظفند در آن چارچوب اقدام به عرضه محصولات خود کنند. وی همچنین در خصوص ارایه درخواست کاهش تعرفه خودروهای وارداتی به کمیسیون ماده یک، اظهار داشت: چنین درخواستی برای خودروهای معمولی به کمیسیون ماده یک ارایه نشده است، اما کاهش تعرفه خودروهای با فناوری نوین اعم از هیبریدی و برقی، در دستور کار است تا بتوان برای استفاده از آنها فرهنگ‌سازی کرد. با این حال به نظر می رسد در حال حاضر تولید برخی از خودروها در حاشیه زیان قرارگرفته و چنانچه قرار بر این باشد تا از توقف خطوط تولید این خودروها جلوگیری شود، یکی از راهها موافقت با افزایش قیمت ها است.
کد خبر 9571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    اقايان خودروساز مي تونن از محل صادرات و ارز صادراتي جبران كنند مانند تويوتا بهره وري ببرند بالا بعدم خودروي بيكيفيتشان چي داره كه از نمونه خارجي با ان كيفيت گرانتر داره ميشه؟؟بعدم اقايان قيمت هاي خودروهاي صادراتيشان بايد عرضه كنند